Gå til innhold

Noen gode råd?sønnen min sover dårlig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Problemet er at sønnen min på snart to våkner veldig ofte om natta ofte etter å ha bare sovet i en time da er han kliss svett og gråter mye og nekter å sove.vi begge(jeg og pappan)prøver å legge han i mange timer med natta sanger,melk på flaska,hvis en av oss går på feks.do begynner han å gråte høyt igjen til vi kommer tilbake,vi gjør alt vi kan.men ingenting nytter.

Inatt la jeg han kl.21da voknet han 22.30 vi satt der og nynnet natta sanger til 1.45 men da var vi utslitte etter en lang dag og natt,vi lot han komme i stuen til å han ble trøtt igjen.vi slo ikke på lys bare hadde stearinlys på vi sa nå er det natt se alt er mørkt alle sover,prøvde flere ganger å få han i seng men med samne resultat så kl4.30måtte vi tvinge han i seng vrælende.han sovnet ved 5.30 tiden.underveis mistet jeg tålmodigheten min to ganger fotdi han gråt for komme i stuen så da tok jeg han under armen min og satte han sint i stuen og sa greit bli her nå går jeg å legger meg han løp gråtende tilbake på rommet sitt der pappan satt for å legge han men etter to min. var han like vrælende og urolig selvom vi begge var rolige og strøk han på ryggen for at han skulle roe seg og sovne .jeg vet ikje hva feil vi gjør?vanligvis tar vi ikke han opp av sengen men da pleier han å sovne igjen inne ca.2 timer men noen ganger blir vi sååå slitne at vi ikke orker mer han ruller i sengen snakker noe tygger på dyna men sove,nei da det gidder han ikke.Han hadde ikke sovet på dagen heller igår vanligvis gjør han det men det også etter mye motvilje så jeg tenkte kanskje han er klar for å slutte med sovinga på dagene mer og i tilegg hadde vi to lekt sammenhengende i ca2timer med masse fysisk aktiviteter etter barnetv.så han burde ha vært trøtt han sover inn fort men våkner neste hverdag

Han får masse kjærlighet,oppmerksomhet og trygghet og mat og drikke og alt et barn trenger men noe gjør jeg/vi feil som gjør at han protesterer så mye for å sove.så noen der ut gi meg noen gode råd.bare for informasjon han er vårt eneste barn.

Beklager skrive og gramatiske feil jeg kan bare si i min forsvar at jeg er ikke født med norsk som min morsmål.

Takk til de som tar seg tid til å svare jeg trenger et hvert råd veldig sårt.jeg føler meg som en elendig mor som ikke kan roe ned ungen sin til søvn.

Anonym poster: 7bb2546a28b5007cda3c53822262363c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei det er Ts her,er det ingen som har noen råd?kanskje jeg formulerte situasjonen feil?

Sønnen min hater bare å legge seg,vet ikke hva jeg skal gjøre og ikke gjøre så han får en normal og sunn forhold til soving.

Kan noen mødre og evt fedre med erfaring fortelle hva de gjør for å få harmoniske barn i min situasjon?

AnonymBruker
Skrevet

Problemet er at sønnen min på snart to våkner veldig ofte om natta ofte etter å ha bare sovet i en time da er han kliss svett og gråter mye og nekter å sove.vi begge(jeg og pappan)prøver å legge han i mange timer med natta sanger,melk på flaska,hvis en av oss går på feks.do begynner han å gråte høyt igjen til vi kommer tilbake,vi gjør alt vi kan.men ingenting nytter.

Inatt la jeg han kl.21da voknet han 22.30 vi satt der og nynnet natta sanger til 1.45 men da var vi utslitte etter en lang dag og natt,vi lot han komme i stuen til å han ble trøtt igjen.vi slo ikke på lys bare hadde stearinlys på vi sa nå er det natt se alt er mørkt alle sover,prøvde flere ganger å få han i seng men med samne resultat så kl4.30måtte vi tvinge han i seng vrælende.han sovnet ved 5.30 tiden.underveis mistet jeg tålmodigheten min to ganger fotdi han gråt for komme i stuen så da tok jeg han under armen min og satte han sint i stuen og sa greit bli her nå går jeg å legger meg han løp gråtende tilbake på rommet sitt der pappan satt for å legge han men etter to min. var han like vrælende og urolig selvom vi begge var rolige og strøk han på ryggen for at han skulle roe seg og sovne .jeg vet ikje hva feil vi gjør?vanligvis tar vi ikke han opp av sengen men da pleier han å sovne igjen inne ca.2 timer men noen ganger blir vi sååå slitne at vi ikke orker mer han ruller i sengen snakker noe tygger på dyna men sove,nei da det gidder han ikke.Han hadde ikke sovet på dagen heller igår vanligvis gjør han det men det også etter mye motvilje så jeg tenkte kanskje han er klar for å slutte med sovinga på dagene mer og i tilegg hadde vi to lekt sammenhengende i ca2timer med masse fysisk aktiviteter etter barnetv.så han burde ha vært trøtt han sover inn fort men våkner neste hverdag

Han får masse kjærlighet,oppmerksomhet og trygghet og mat og drikke og alt et barn trenger men noe gjør jeg/vi feil som gjør at han protesterer så mye for å sove.så noen der ut gi meg noen gode råd.bare for informasjon han er vårt eneste barn.

Beklager skrive og gramatiske feil jeg kan bare si i min forsvar at jeg er ikke født med norsk som min morsmål.

Takk til de som tar seg tid til å svare jeg trenger et hvert råd veldig sårt.jeg føler meg som en elendig mor som ikke kan roe ned ungen sin til søvn.

Hei,

jeg er nok ikke den beste til å svare da vi stort sett bruker minst en time på å få pjokken til å sovne om kvelden selv, men et par innspill kommer likevel her:

Jeg ville for det første unngått veldig aktiv og oppgirende lek seint på kvelden. La han heller få utfolde seg fysisk tidligere på dagen, og bruk de siste par timene før leggetid til mer rolig lek som puslespill, tegning og bøker. Når pjokken vår har blitt gira opp for tett innpå leggetid så merker vi at han er sliten og trøtt, men han har en uro i kroppen som gjør at det tar (ekstra) lang tid før han sovner. Øya siger igjen gang på gang, men kroppen hans lar han ikke få sovne. Ser hvertfall sånn ut utenfra :-)

Jeg ville også prøvd å legge han tidligere på kvelden (forstår det som at du legger han kl 21?). Skyve det fram til 20 eller 19. Vår legges kl 20. Når han da stort sett har sovna innen 21 så sover han til mellom 7 og 8 (ofte med en liten oppvåkning eller to i løpet av natta, men sjeldent blir han så våken at det tar mer enn noen minutter før han sovner igjen). Han sover en lur på dagen de fleste dager, da på ca en time. Noen dager sovner han ikke til luren i det hele tatt, men da slåkner han kjapt om vi legger han 7. Han er på samme alder som din.

Hvorfor din våkner så ofte om natta veit jeg ikke. Kan han ha natteskrekk? http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/sovnproblem-natteskrekk-9166.html

Kan han ha noen fysiske plager? Min sov svært dårlig i perioder med tenner (og disse periodene varte jo gjerne en måned i slengen..), med hyppige oppvåkninger og mye surving. De nettene det var som verst ga vi smertestillende, men da visste vi at det var tenner som plaget han og merket altså at han hadde vondt.

I perioder når vår har hatt vanskelig for å sovne på dagen har vi trilla han i søvn.

Bøkene "the no-cry sleep solution" og en oppfølger "for toddlers" har jeg funnet gode tips og støtte i. Jeg lånte dem på biblioteket.

Jeg er helt sikker på at du ikke er en dårlig mor :hug: Håper dere får en forbedring i situasjonen snart.

Anonym poster: 555b7379cb2f03c40a1e2187f02c7b82

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusentakk for svaret.

Jeg skal gjøre slik du gjør med sønnen din.Det kan hende han får noen gjeksler(?de store tenna bakerst i munnen)han sikler mye.jeg pleier ofte å masere beina hans etter natta dusj tenker han har vokse smerter,men det har ikke hjulpet stort.

også en ting til,han er veldig kresen i mat veien noen dager liker han å spise speil egg og da spytter han ut annet mat jeg prøver å gi han og da kan han spise speil egg to tre ganger om dagen.det samme kan skje med grøt,da har vi grøt fra morgen til kveld i noen dager,jeg tenker han får for lite variert kost.Hva burde jeg gjøre så han blir glad i(nesten) all slags mat?

Takk for at du tror jeg ikke er dårlig mor men jeg hater å bli sint på det beste jeg har på denne jord jeg føler han vil ta skade av at jeg kjefter.

AnonymBruker
Skrevet

Tusentakk for svaret.

Jeg skal gjøre slik du gjør med sønnen din.Det kan hende han får noen gjeksler(?de store tenna bakerst i munnen)han sikler mye.jeg pleier ofte å masere beina hans etter natta dusj tenker han har vokse smerter,men det har ikke hjulpet stort.

også en ting til,han er veldig kresen i mat veien noen dager liker han å spise speil egg og da spytter han ut annet mat jeg prøver å gi han og da kan han spise speil egg to tre ganger om dagen.det samme kan skje med grøt,da har vi grøt fra morgen til kveld i noen dager,jeg tenker han får for lite variert kost.Hva burde jeg gjøre så han blir glad i(nesten) all slags mat?

Takk for at du tror jeg ikke er dårlig mor men jeg hater å bli sint på det beste jeg har på denne jord jeg føler han vil ta skade av at jeg kjefter.

Hei igjen,

matråd har jeg ikke da vår enn så lenge har vært temmelig enkel og grei når det gjelder spising. Har du kontaktet helsesøster? Da tenker jeg både angående søvn og mat. Det kan kanskje være godt å snakke med henne. Jeg så forøvrig at det er en annen diskusjon her inne nå om råd når barn tøyser med maten. Der så det ut til å være mange gode råd.

Anonym poster: 555b7379cb2f03c40a1e2187f02c7b82

Skrevet

Det virker på meg som om sønnen din legger seg allt for seint. Kun rolig aktivitet på kveldstid, som lesing av bok, tegning, sang etc. Det er viktig å få barnet i seng før det blir for trett. Overtrøtte barn har vanskelig for å sovne og sover dårlig på natta. Forsøk å gjør legginga til en rolig og koselig stund. Syng nattasang, si go natt, og gå uit av rommet.

Søvnterapaut Søvnterapeut Karin Naphaug gir følgende råd:

• Barn opp til tre år bør sove fra senest klokken 19.
  • Fra tre til seks år bør barnet legges mellomklokken 19 og 20, avhengig av alder og behov.
  • I alderen seks til ni år anbefales leggetid mellom 19:30 og 20.
  • Barn mellom ni og tolv år bør legges mellom klokken 20 og 21.30, etter alder og behov.

AnonymBruker
Skrevet

har ikke sett den andre tråden som er nevnt over her så vet ikke hva som er skrevet der, men hvordan er roen ved måltidene, sitter dere ned og slapper av sammen, er det bare barnet som spiser eller de andre som er i huset også ,

lag samme mat til deg selv (og far) som til barnet, sitt ved bordet i 30 minutt, da har dere rukket å spise opp, men om barnet ikke har spist noe særlig så rydd likevel bort, og ikke gi snacks, frukt. kjeks o,l eller melk/saft før etter neste måltid, kun vann

frukt kan godt være en del av alle måltida, som litt appelsin, eple , banan, melon, kiwi, noen druer f.ex. som dessert, eller også ha et rent fruktmåltid to-tre timer før middag

nye matvarer introduseres med en bit sammen med mat som er kjent , det samme med et nytt pålegg, nytt på en bit, og om barnet liker den nye matvaren så kan det få mer av det

og så små barn som under 3 år får ikke velge selv hva de skal spise, fra ca 3 år kan de velge mellom to pålegg på brødskiva ved et av dagens måltid eller om akkurat det måltidet skal være brød eller grøt

det eneste jeg vil si om søvn her er - spises middagen i 4-5 tida på ettermiddagen så skal det være rolig etterpå, ikke herjing og mye aktivitet,

og se på barnet ditt ved kveldsbad/dusj, blir det rolig og avslappet så fortsett med kveldsbad, blir det våkent og lekent og oppspilt så flytt kveldsbadet til morgenbad

Anonym poster: ade6df7af0e6c41cf5d80b0de21c2ae4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...