HHH Skrevet 6. januar 2013 #1 Skrevet 6. januar 2013 Jeg har alltid interessert meg for pyskologi, men er usikker på om jeg vil studere det! Så vil høre med dere som studerer; Hva er det som gjør at du liker faget du har valgt? Hva har du tenkt/lyst til å jobbe med? Hva fikk deg til å velge å studere akkurat dette? Var du sikker da du startet at studiet var noe for deg? Hva er det evt, du ikke liker ved studiet? Blir glad for å høre litt mer hvordan det generelt er å studere psykologi
HHH Skrevet 6. januar 2013 Forfatter #2 Skrevet 6. januar 2013 Ingen? vil gjerne ha noen inspill og kommentarer rundt det å studere psykologi!
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2013 #3 Skrevet 6. januar 2013 Hva er det som gjør at du liker faget du har valgt? -Veldig spennende! Har ikke studert så lenge, men jeg trives godt så langt. Hva har du tenkt/lyst til å jobbe med? -Som klinisk psykolog eller med arbeidspsykologi. Men psykologi kan nok brukes til mye mer enn jeg er klar over foreløpig. Hva fikk deg til å velge å studere akkurat dette? - Jeg ville velge en spennendende og allsidig retning. Var veldig opptatt av å velge etter interesser og holde meg unna studier som man ofte blir utbrent av om man ikke er gira nok. Var også interessert i å velge en sikker retning. Var du sikker da du startet at studiet var noe for deg? - Nei, men ganske. Man kan alltid bytte studie om man ombestemmer seg. Mange universitetsgrader involverer frie emner sånn at man ofte kan bruke tidligere fag i senere utdanninger. Ingen utdanning er bortkastet, selv om man ikke fullfører akkurat det man begynte på. Hva er det evt, du ikke liker ved studiet? - Mye å lese på. Alt pensum er på engelsk. Det går stort sett bra, men kan være litt slitsomt i perioder. En del metodefag, for eksempel i form av statistikk. Anonym poster: 9f0b3c7bf194855efcc3c1407b37745e
HHH Skrevet 6. januar 2013 Forfatter #4 Skrevet 6. januar 2013 Kan man bli terapeut på andre måter enn profesjon? altså kan man bli psykolog gjennom en master?
Gjest Yellow Taxi Skrevet 6. januar 2013 #5 Skrevet 6. januar 2013 (endret) Kan man bli terapeut på andre måter enn profesjon? altså kan man bli psykolog gjennom en master? Det å drive samtaleterapi er ikke beskyttet. Du kan starte med samtaleterapi når som helst (famlab fra Jesper Juul har bla noen korte kurs) men du kan ikke kalle deg psykolog. Endret 6. januar 2013 av Yellow Taxi
HHH Skrevet 6. januar 2013 Forfatter #6 Skrevet 6. januar 2013 Det å drive samtaleterapi er ikke beskyttet. Du kan starte med samtaleterapi når som helst (famlab fra Jesper Juul har bla noen korte kurs) men du kan ikke kalle deg psykolog. Men er dette vanlig? Altså hva slags type terapi driver man med da? Hva kan evt. yrkestittelen bli da? Spør bare for å høre om de forskjellige mulighetene man har
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #7 Skrevet 7. januar 2013 Den grensen der er jeg ikke helt sikker på. Men for å drive med klinisk behandling (dvs behandle folk med depresjoner, spiseforstyrrelser etc) må man være autorisert psykolog. Du kan for eksempel bli familieterapeut ved å gå andre retninger, for eksempel sykepleie. Hva er du mest interessert i, yrket eller psykologisk vitenskap? Hvis du er interessert i å jobbe direkte med mennesker, og i form av samtale, er det veldig mange veier du kan gå, for eksempel bli rådgiver, samlivsterapeut etc. Hvis du er interessert i psykologi som fagfelt kan du velge en profesjons- eller masterutdanning. Etter endt utdanning kan du jobbe som psykolog dersom du velger profesjonsutdanningen, eller jobbe med undervisning, forskning etc dersom du har en av disse utdanningene (eller lignende utdanninger). Selv synes jeg i det hele tatt teorien er interessant, og ønsker å lære mye om psykologi i denne omgang, og senere vil jeg jobbe med psykologi på den måten jeg tror vil passe best for meg. Foreløpig vet jeg ikke helt hvordan, men genuin interesse for faget er det beste grunnlaget når man velger utdanning. Husk at universitetsutdanninger er mer åpne enn høgskoleutdanninger. Du får en kunnskapsbasert kompetanse (eller mer yrkesrettet om du velger profesjon) som du senere kan søke mange ulike jobber med. Du kan også ta en bachelorgrad i psykologi og ta master innenfor en litt annen studieretning. Anonym poster: 9f0b3c7bf194855efcc3c1407b37745e
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #8 Skrevet 7. januar 2013 Den grensen der er jeg ikke helt sikker på. Men for å drive med klinisk behandling (dvs behandle folk med depresjoner, spiseforstyrrelser etc) må man være autorisert psykolog. Du kan for eksempel bli familieterapeut ved å gå andre retninger, for eksempel sykepleie. Dette stemmer ikke. Man kan fint drive samtaleterapi, f.eks. på DPS, uten å ha profesjonsutdanning i psykologi. Man kan få slike jobber som blant annet psykiatrisk sykepleier eller klinisk sosionom. Anonym poster: 828e9df7c83ffbb0377b8edf8947e18e 1
HHH Skrevet 7. januar 2013 Forfatter #9 Skrevet 7. januar 2013 Den grensen der er jeg ikke helt sikker på. Men for å drive med klinisk behandling (dvs behandle folk med depresjoner, spiseforstyrrelser etc) må man være autorisert psykolog. Du kan for eksempel bli familieterapeut ved å gå andre retninger, for eksempel sykepleie. Hva er du mest interessert i, yrket eller psykologisk vitenskap? Hvis du er interessert i å jobbe direkte med mennesker, og i form av samtale, er det veldig mange veier du kan gå, for eksempel bli rådgiver, samlivsterapeut etc. Hvis du er interessert i psykologi som fagfelt kan du velge en profesjons- eller masterutdanning. Etter endt utdanning kan du jobbe som psykolog dersom du velger profesjonsutdanningen, eller jobbe med undervisning, forskning etc dersom du har en av disse utdanningene (eller lignende utdanninger). Selv synes jeg i det hele tatt teorien er interessant, og ønsker å lære mye om psykologi i denne omgang, og senere vil jeg jobbe med psykologi på den måten jeg tror vil passe best for meg. Foreløpig vet jeg ikke helt hvordan, men genuin interesse for faget er det beste grunnlaget når man velger utdanning. Husk at universitetsutdanninger er mer åpne enn høgskoleutdanninger. Du får en kunnskapsbasert kompetanse (eller mer yrkesrettet om du velger profesjon) som du senere kan søke mange ulike jobber med. Du kan også ta en bachelorgrad i psykologi og ta master innenfor en litt annen studieretning. Anonym poster: 9f0b3c7bf194855efcc3c1407b37745e Jeg er litt usikker på hva jeg synes er interesant å jobbe med. Jeg interesserer meg i hovedsak for psykologi som fagfelt, og vil jo også studere det for å få vite mer og dermed finne ut hvilket område av feltet som er det som fanger meg mest. Jeg liker godt å komme i kontakt med mennesker, hjelpe, snakke, ha variasjon. Jeg synes det høres veldig spennende ut å være klinisk psykolog, da jeg liker tanken om at folk blir friske/friskere og synes det er spennende å skulle ta del i et behandlingsforeløp.
Rubies_ Skrevet 7. januar 2013 #10 Skrevet 7. januar 2013 Hva er det som gjør at du liker faget du har valgt? Det er veldig spennende og interessant. Er vel egentlig ikke så mye å si mer enn det. Er man interessert i psykologi syns man jo gjerne at det er gøy å lese det også. Hva har du tenkt/lyst til å jobbe med? Har ikke planlagt noe videre. Tar ett år av gangen. Det er mange muligheter og forskjellige måter å jobbe med psykologi på. Jeg har ikke bestemt min vei ennå. Hva fikk deg til å velge å studere akkurat dette? Jeg har alltid vært veldig opptatt av mennesker og menneskers atferd. Har lest mye psykologibøker og studier tidligere, og sett filmer om det. Hadde litt psykologi på videregående og syns det var et veldig interessant og spennende fag, så fortsatte med det. Var du sikker da du startet at studiet var noe for deg? Nei, var nok ikke det. Det tror jeg man aldri er. Selv om at man er interessert i et fagfelt, vet man jo ikke om studiet kommer til å være sånn som man tror når man starter. Man vet jo aldri helt hva man går til. Men jeg ble veldig positivt overrasket. Er veldig fornøyd med studiet, og tror det passer meg ypperlig. Hva er det evt, du ikke liker ved studiet? Det må være at man er ganske overlatt til seg selv, og at man ikke har noen arbeidskrav osv. Det hadde vært gøy! Jeg syns arbeidskrav er veldig hjelpsomt når man studerer. På psykologi er det derimot lite sånt. Men får man seg kollokviegruppe, er det jo egentlig ikke et stort problem.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #11 Skrevet 7. januar 2013 Jeg er litt usikker på hva jeg synes er interesant å jobbe med. Jeg interesserer meg i hovedsak for psykologi som fagfelt, og vil jo også studere det for å få vite mer og dermed finne ut hvilket område av feltet som er det som fanger meg mest. Jeg liker godt å komme i kontakt med mennesker, hjelpe, snakke, ha variasjon. Jeg synes det høres veldig spennende ut å være klinisk psykolog, da jeg liker tanken om at folk blir friske/friskere og synes det er spennende å skulle ta del i et behandlingsforeløp. Da begynner du på samme sted som jeg gjorde. Hvor gammel er du? Er du ferdig med videregående? Det er ganske høyt snitt på psykologi profesjon generelt. Enten kan man begynne direkte på profesjonsstudiet i Oslo eller NTNU. Snittet blir rundt 5,2-5,6 omtrent, avhengig av realfagspoeng og hvilken kvote man søker seg inn med. Man kan også begynne på bachelor eller årsenheten ved et av universitetene, og søke seg til Bergen eller Tromsø med karakterene fra det første året. Snittet for å komme inn på årsstudiet eller bachelor ca. en halv karakter lavere, men du bør ha minst 4,6 i snitt for å komme inn i Oslo/Bergen hvis du ikke har mange realfagspoeng. Etter at det første året er fullført kan man søke Bergen eller Tromsø, direkte på andre året på profesjonsstudiet. Det er 40 studiepoeng som danner grunnlaget, der du helst bør ha A i alle fag, men kanskje kan komme inn med B i ett av fagene. De høye karakterene skyldes at studiet er svært populært. Det er derfor hardt arbeid hvis du vil inn på profesjonsstudiet, men jo tidligere du vet hva du vil, desto enklere er det å motivere seg Du kan også jobbe med veldig mye spennende om du tar en mastergrad i psykologi. Ikke alle ønsker å jobbe med klinisk behandling, og da er en mastergrad et like godt alternativ. Nesten alle jeg kjenner har byttet studie minst en gang. I Oslo er første året på bachelor og årsstudiet helt likt. På profesjon er første semester likt bachelor og årsstudiet. Det går fint an å prøve det første året gjennom en årsenhet for eksempel, og senere hoppe på andre året på bachelor eller søke profesjonsstudiet. Ikke tenk så mye på at du er usikker, for så lenge du synes psykologi virker som det mest spennende å studere, har du lite å tape på å prøve. Jeg blir veldig fascinert over det jeg leser omtrent daglig, og det er veldig interessant å lære om mennesket på den måten. Det blir en del av hvordan jeg tenker, og jeg føler man blir mer forståelsesfull av å studere psykologi. Anonym poster: 9f0b3c7bf194855efcc3c1407b37745e
HHH Skrevet 7. januar 2013 Forfatter #12 Skrevet 7. januar 2013 tusen takk for svar, det hjelper mye! Jeg er i starten av 20-årene, og er ferdig på vgs, har allerede droppet ut av et studie, så håper dette nå blir det riktige for meg. Jeg må ta opp noen fag for å få høyt nok snitt, men er villig til å bruke litt tid på dette;) Har hørt at man kan ta bachelor i norge og søke seg inn på kandidat i danmark og dermed bli autorisert psykolog, noen som kjenner til dette? hvorfor er det evt sånn at man kan det i danmark og ikke norge?
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #13 Skrevet 7. januar 2013 tusen takk for svar, det hjelper mye! Jeg er i starten av 20-årene, og er ferdig på vgs, har allerede droppet ut av et studie, så håper dette nå blir det riktige for meg. Jeg må ta opp noen fag for å få høyt nok snitt, men er villig til å bruke litt tid på dette;) Har hørt at man kan ta bachelor i norge og søke seg inn på kandidat i danmark og dermed bli autorisert psykolog, noen som kjenner til dette? hvorfor er det evt sånn at man kan det i danmark og ikke norge? Prøv http://charlett.no. Hun skal gå samme veien. Jeg vet ikke hvor enkelt det er å komme inn i Danmark for tiden, men det er mulig! Men er du sikker på at du ikke kommer inn på årsstudiet et eller annet sted? Anonym poster: 9f0b3c7bf194855efcc3c1407b37745e
Rubies_ Skrevet 7. januar 2013 #14 Skrevet 7. januar 2013 Har hørt at man kan ta bachelor i norge og søke seg inn på kandidat i danmark og dermed bli autorisert psykolog, noen som kjenner til dette? hvorfor er det evt sånn at man kan det i danmark og ikke norge? Det er nesten ikke vits å satse den veien. Danmark har strammet veeeldig inn på dette, og tar opp bare noen få studenter på denne måten nå. Det er nesten umulig å komme inn. Så jeg ville aldri satset på det. Da hadde jeg mye heller satset alt på å komme inn på profesjon et sted i Norge.
HHH Skrevet 8. januar 2013 Forfatter #15 Skrevet 8. januar 2013 Synes det høres veldig heftig ut med A i alle fag på årstudiet, hører vel selv at det er en stor sjanse for at det ikke skjer, så da blir nok bacheloren mest aktuell. Men jeg får kikke litt mer på det på egenhånd, tusen takk for mange gode svar!
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2013 #16 Skrevet 8. januar 2013 Synes det høres veldig heftig ut med A i alle fag på årstudiet, hører vel selv at det er en stor sjanse for at det ikke skjer, så da blir nok bacheloren mest aktuell. Men jeg får kikke litt mer på det på egenhånd, tusen takk for mange gode svar! Hvis man jobber veldig hardt, kan det gå. Du trenger ikke A i exphil og exfac, så det er 40 studiepoeng man trenger A i. Anonym poster: 9f0b3c7bf194855efcc3c1407b37745e
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2013 #17 Skrevet 8. januar 2013 Men bachelor er nok også veldig bra, hvis du tar master etterpå Anonym poster: 9f0b3c7bf194855efcc3c1407b37745e 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2013 #18 Skrevet 8. januar 2013 Det er nesten ikke vits å satse den veien. Danmark har strammet veeeldig inn på dette, og tar opp bare noen få studenter på denne måten nå. Det er nesten umulig å komme inn. Så jeg ville aldri satset på det. Da hadde jeg mye heller satset alt på å komme inn på profesjon et sted i Norge. De tok inn 25 på ene Uni høst 2012, samt flere jeg kjenner vår 2013. Anonym poster: a2013148706942db674e45ce91bde47b
HHH Skrevet 8. januar 2013 Forfatter #19 Skrevet 8. januar 2013 De tok inn 25 på ene Uni høst 2012, samt flere jeg kjenner vår 2013. Anonym poster: a2013148706942db674e45ce91bde47b og hvor mange søker da? ca.? vet du det?
Rubies_ Skrevet 9. januar 2013 #20 Skrevet 9. januar 2013 De tok inn 25 på ene Uni høst 2012, samt flere jeg kjenner vår 2013. Anonym poster: a2013148706942db674e45ce91bde47b Har du noen bedre kilder på dette?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå