AnonymBruker Skrevet 6. januar 2013 #1 Skrevet 6. januar 2013 Gutten min drikker nesten ikke annet enn vann. Det hender en sjelden gang at han vil ha melk, men det er bare max 2 ganger i uken.... Har egentlig det samme "problemet" med kjøtt også. det eneste kjøttprodukter han spiser er julepølse og fårepølse. Kylling er uaktuelt.... Fisk liker han så lenge den ikke er kokt, men ovnsbakt eller stekt på stekepanne. Grønnsaker, pasta, ris og poteter spiser han. Han spiser ikke skiver, men havregrøt til kvelds. Han liker ikke frukt, en sjelden gang får han i seg litt eple. Er det noe vitaminer han ikke får i seg basert på dette kostholdet? Det er forresten snakk om en gutt på 6 år Anonym poster: 7fa8270188856bae749327c316bb001a
Tolly Skrevet 6. januar 2013 #2 Skrevet 6. januar 2013 Det kan ikke jeg svare på. Men jeg vet at melk ikke er så livsviktig som vi i Norge er opplært til å tro. Du skal bare slappe av med tanke på melkedrikkinga. Ovnsbakt fisk er supersunt. Frukt MÅ man ikke ha så lenge det kommer andre grønnsaker. Synes ikke du har noe å bekymre deg for. Du kan jo prøve å sette frem ferdig oppskåret frukt. Og gjør det over tid, uten å si noe om det. Bare la det stå der og se om noe forsvinner;) 2
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2013 #3 Skrevet 6. januar 2013 Du kan være obs på evt jernmangel pga at han spiser lite kjøtt ! Hvis han er slapp og blir fort sliten ,mta en blodprøve . Han får i seg lite proteiner også , hvis dere ikke bruker mye bønner og linser .
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2013 #4 Skrevet 6. januar 2013 Du kan være obs på evt jernmangel pga at han spiser lite kjøtt ! Hvis han er slapp og blir fort sliten ,mta en blodprøve . Han får i seg lite proteiner også , hvis dere ikke bruker mye bønner og linser . Ang proteiner så vet jeg egentlig ikke hvor mye et barn trenger ! Lurt å ta en prat med en lege hvis du er bekymret :-)
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2013 #5 Skrevet 6. januar 2013 Glemte å skrive at han spiser en del egg. Jernmangel er jeg obs på, da han har hatt det tidligere. Da brukte vi begge jerntilskudd i et år. TS Anonym poster: 7fa8270188856bae749327c316bb001a
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2013 #6 Skrevet 6. januar 2013 Jeg ville forhørt meg med en barnelege i ditt tilfelle. Her vil du få mange svar fra de som tror de vet. En ekspert vil kunne gi deg mye tryggere svar. Anonym poster: 59ddec3b80f78a62fafa445e23ffe9eb
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2013 #7 Skrevet 6. januar 2013 Jeg ville ikke ha bekymret meg for at han ikke drikker melk og ikke spiser mye kjøtt. Kjøtt trenger man strengt tatt ikke, og proteiner får han jo gjennom egg, fisk og havregrøt også. Han liker kanskje også yoghurt? At han ikke spiser skiver, er heller ikke så farlig. Han får i seg fiber fra havregrøt, grønnsaker og poteter, og karbohydrater får han også fra havregrøten, potetene og risen. Du skriver ikke hvor mye grønnsaker han får i seg, og om han spiser forskjellige grønnsaker. Får dere i dere fem om dagen? Et problem i Norge er at de fleste spiser for lite frukt og grønt. Det er ikke så farlig om han ikke liker så mye frukt, om han spiser variert med grønnsaker. Variasjon er viktig. Kanskje liker han bær, og dere kan lage smoothie med yoghurt, banan og bær? Eller med bær og juice? Anonym poster: 3f8c003574082cdfdccf8d0e9dc54be5 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2013 #8 Skrevet 6. januar 2013 Jeg ville ikke ha bekymret meg for at han ikke drikker melk og ikke spiser mye kjøtt. Kjøtt trenger man strengt tatt ikke, og proteiner får han jo gjennom egg, fisk og havregrøt også. Han liker kanskje også yoghurt? At han ikke spiser skiver, er heller ikke så farlig. Han får i seg fiber fra havregrøt, grønnsaker og poteter, og karbohydrater får han også fra havregrøten, potetene og risen. Du skriver ikke hvor mye grønnsaker han får i seg, og om han spiser forskjellige grønnsaker. Får dere i dere fem om dagen? Et problem i Norge er at de fleste spiser for lite frukt og grønt. Det er ikke så farlig om han ikke liker så mye frukt, om han spiser variert med grønnsaker. Variasjon er viktig. Kanskje liker han bær, og dere kan lage smoothie med yoghurt, banan og bær? Eller med bær og juice? Anonym poster: 3f8c003574082cdfdccf8d0e9dc54be5 Han spiser agurk, brokkoli, gulrøtter, paprika, erter, sopp, salat og avokado. I barnehagen får han grønnsaker når de andre spiser frukt. Han spiser MYE grønnsaker. Spesielt rå grønnsaker. Jeg har tatt meg selv i å si til han noen ganger at han ikke må spise seg mett på grønnsaker før middagen er klar min mor lo av meg første gang det glapp ut av meg Jo han spiser youghurt, men da bare bananyoughurt. Og bananmilkshake lager jeg noen ganger i helgene. Bær liker han ikke. TS Anonym poster: 7fa8270188856bae749327c316bb001a 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2013 #9 Skrevet 6. januar 2013 Bananyoghurt er like bra eller dårlig som annen yoghurt med smak. Kanskje dere kan prøve å mose banan og yoghurt naturell, og eventuelt tilsette litt sukker eller honning om han ikke synes det er søtt nok. Kanskje vil han ha havregryn i? Slik ville han få i seg både litt frukt og melkeprodukter. Ferdig bananyoghurt inneholder lite frukt, med å mose selv i yoghurt naturell vil dere kanskje få i ham en porsjon med frukt om dagen. Han spiser agurk, brokkoli, gulrøtter, paprika, erter, sopp, salat og avokado. I barnehagen får han grønnsaker når de andre spiser frukt. Han spiser MYE grønnsaker. Spesielt rå grønnsaker. Jeg har tatt meg selv i å si til han noen ganger at han ikke må spise seg mett på grønnsaker før middagen er klar min mor lo av meg første gang det glapp ut av meg Jo han spiser youghurt, men da bare bananyoughurt. Og bananmilkshake lager jeg noen ganger i helgene. Bær liker han ikke. TS Anonym poster: 7fa8270188856bae749327c316bb001a Anonym poster: 3f8c003574082cdfdccf8d0e9dc54be5
HerbGirl Skrevet 6. januar 2013 #10 Skrevet 6. januar 2013 Grønnsaker inneholder jo fullt av vitaminer og mineraler La han spise så mye han vil av det! 1
Ragg Skrevet 6. januar 2013 #11 Skrevet 6. januar 2013 Jeg syns ikke han spiser så lite variert. Hadde ikke bekymret meg, det pleier å gå seg til jo eldre de blir. Min lillegutt på 2 vil ikke ha grønnsaker, men jeg har kjøpt en juicemaskin og putter alt mulig i den så han får i seg vitaminene fra grønnsakene Men tenker at med tiden vil han smake på det som ligger på fatet.
~white lady~ Skrevet 6. januar 2013 #12 Skrevet 6. januar 2013 Synes ikke det var så ille. Egg og havregryn er noe av det mest næringsrike man kan få i seg, tror jeg har lest et sted at egg inneholder alt kroppen trenger, utenom c-vitamin- som han da får gjennom f.eks epler/annen frukt. Det er atskilllig verre for de som lever på pølser med ketchup, makaroni og brus... 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2013 #13 Skrevet 6. januar 2013 Synes ikke det var så ille. Egg og havregryn er noe av det mest næringsrike man kan få i seg, tror jeg har lest et sted at egg inneholder alt kroppen trenger, utenom c-vitamin- som han da får gjennom f.eks epler/annen frukt. Det er atskilllig verre for de som lever på pølser med ketchup, makaroni og brus... Vil bare påpeke at paprika er svært rikt på vitamin C, rikere enn appelsiner. Epler har ca. 10mg, appelsiner 51mg, og paprika fra 115 mg (grønn) til 200 (rød, gul). Anonym poster: 3f8c003574082cdfdccf8d0e9dc54be5
~white lady~ Skrevet 6. januar 2013 #14 Skrevet 6. januar 2013 Vil bare påpeke at paprika er svært rikt på vitamin C, rikere enn appelsiner. Epler har ca. 10mg, appelsiner 51mg, og paprika fra 115 mg (grønn) til 200 (rød, gul). Anonym poster: 3f8c003574082cdfdccf8d0e9dc54be5 Absolutt Men unger flest er mer glad i frukt enn grønnsaker. Ja kanskje bortsett fra denne gutten.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2013 #15 Skrevet 6. januar 2013 Absolutt Men unger flest er mer glad i frukt enn grønnsaker. Ja kanskje bortsett fra denne gutten. Jeg nevnte det bare siden ts sier at gutten ikke spiser mye frukt, bare eple en sjelden gang, mens hun sier at han liker paprika. Jeg ville ikke at hun skulle bekymre seg for at han får for lite vitamin c. Anonym poster: 3f8c003574082cdfdccf8d0e9dc54be5 1
~white lady~ Skrevet 6. januar 2013 #16 Skrevet 6. januar 2013 Jeg nevnte det bare siden ts sier at gutten ikke spiser mye frukt, bare eple en sjelden gang, mens hun sier at han liker paprika. Jeg ville ikke at hun skulle bekymre seg for at han får for lite vitamin c. Anonym poster: 3f8c003574082cdfdccf8d0e9dc54be5 Jeg tror ikke han får i seg for lite av noe, kanskje bortsett fra aminosyrer og jern. Men er gutten frisk og rask og full i energi er nok alt helt som det skal være.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2013 #17 Skrevet 6. januar 2013 Jeg tror ikke han får i seg for lite av noe, kanskje bortsett fra aminosyrer og jern. Men er gutten frisk og rask og full i energi er nok alt helt som det skal være. Aminosyrer er neppe noe problem, siden han spiser både fisk, egg, havre og ris. (Ris og havre har ikke alle aminosyrene, men når gutten også spiser egg, får han i seg alle). Poteter, havre og grønne grønnsaker inneholder også jern. Riktignok i ikke-hemjern varianten som kropper tar opp litt dårligere, men man kan forbedre opptaket ved å innta vitamin c-holdige matvarer samtidig. Så jern er sannsynligvis heller ikke noe problem. Anonym poster: 3f8c003574082cdfdccf8d0e9dc54be5
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #18 Skrevet 7. januar 2013 Synes ikke dette høres så galt ut jeg heller Men tror nok han får litt lite kalsium. For selv om melk ikke står like sterkt i andre land som her, så spiser de andre ting som gir kalsium som vi ikke har i kosten. Som f.eks sesampasta (sesamfrø inneholder mye kalsium), Så lenge gutten spiser godt med varierte grønnsaker er ikke frukt noe å stresse med. Server du frukt oppskjært forresten? lettere å spise enn om en får helt eple Anonym poster: 522fd54e4851f4edd81779ef0a8807ff
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #19 Skrevet 7. januar 2013 Har du tenkt på allergi forresten? Han spiser ikke brød, melk, frukt kan være f.eks melkeallergi, glutenintoleranse, fruktosemalabsorbasjon. Melk og glutenintoleranse går ofte hånd i hånd. Og for en mage som ikke fungerer helt så er kjøtt tungt fordøyelig. (jeg var bortimot vegetarianer før rett allergen ble funnet, nå spiser jeg kjøtt igjen). Anonym poster: 522fd54e4851f4edd81779ef0a8807ff 1
Sensi Skrevet 7. januar 2013 #20 Skrevet 7. januar 2013 Skriv ned det han spiser ila en uke og ta med til legen og spør der. Så har du noe håndfast og du får med deg alt. Også veldig kjekt for legen som da kan gi et mer nøyaktig svar. Kanskje også du da ser at det ikke er så gale? Hva med tran og vitaminer?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå