AnonymBruker Skrevet 6. januar 2013 #1 Skrevet 6. januar 2013 Det beste er jo å fjerne fuktproblemet, men når det stadig er fare for fukt, hvilke materialer er best for å forhindre mugg? Tenker på baderomsservanter f. eks. Spoplater er verstingen, eller? (Selvom det er belegg utenpå?) Noen tips til materialer som tåler fuktighet bedre enn annet? Ser ikke for meg at det selges så mye rustfritt stål, som også er billig, som baderomsmøbler, liksom.. Håper på svar Anonym poster: f035a6fdf91894346c5886deff141647
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2013 #2 Skrevet 6. januar 2013 Spoplater = Sponplater. Anonym poster: f035a6fdf91894346c5886deff141647
slask Skrevet 7. januar 2013 #3 Skrevet 7. januar 2013 Jeg har alltid mislikt sponplate-skiten som brukes i baderomsmøbler, men hva er alternativene? Jeg er ikke så forbaska opphengt i utseende da jeg liker ting som varer fremfor noe som bare er laget for å fange blikket til design-tuppene (sorry). Hvis man bruker noe ordentlig treverk, enten møbelplate eller et eller annet kryssfiner eller annet stivt (hater MDF), så kan plata males godt så det suger inn i alle kanter/ender. Gjerne oljemaling om du har tid til å vente på tørkinga. Da vil aldri vann være noe problem. Men du må male kantene inni utskjæringa for nedsenka servanter også. Spon kan gå an hvis servanten dekker hele skroget forresten, men sørg for å få tak i servant hvor vannet faktisk renner ut. Min dobbelservant er så flat i bånn at alt smårusk som skjeggstubber og møkkete vann må "dyttes" ned i sluket. Idiotisk produkt som produsenten skulle fått i skallen. Går mye ekstra vann pga det. Angående mugg, så er det alltid et resultat av alt for dårlig lufting. Folk er lettskremt når de hører "mugg" og "sopp", men når du river et gammalt bad så vil du kanskje finne noen flekker i våtsone/sprutsone og bak badekar som kan ha svart treverk (sopp). Det betyr ikke at det er farlig. Moderat varme + luftsirkulasjon kunne forhindret noe av dette, men vann som står konstant på en vegg uten membran får skader over tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå