Gjest Anonymous Skrevet 12. mars 2004 #1 Skrevet 12. mars 2004 Heihei.. Skal i bryllup om noen måneder, og lurer fælt på hva jeg kan ha på meg.. har aldri vært i bryllup før. Regner med det blir noe lyst, kanskje blått. Da spør jeg dere: hva er det vanlig at gjestene har på seg? Er drakt ok? En enkel kjole? Åpen for andre forslag.. hvis det blir kjole vil jeg gjerne ha noe å ta utover meg i fall det blir kjølig utover kvelden. Er hvitt utelukket (siden bruden har hvitt på seg)? :-)
Nana Skrevet 13. mars 2004 #2 Skrevet 13. mars 2004 Det pleier vanligvis å stå antrekk i innbydelsen. F.eks hvis det står smoking betyr det lang kjole. Står det mørk dress betyr det kjole til over knærne, gjerne også lang men ikke nødvendigvis "ballkjole" (fant ikke noe bedre uttrykk). Tror hvit kjole er ganske utilgivelig. Husk sjal til å ha over skuldrene i kirken og under middagen :-) Mange som bruker bunad også. Lykke til :-)
Piglet Skrevet 13. mars 2004 #3 Skrevet 13. mars 2004 I et bryllup skal man pynte seg. Det er hovedregelen, synes jeg! Bunad er fint, det samme gjeder en lekker drakt, finere sommerkjoler, skjørt og topper etc. Velg noe du føler deg vel i. Hvis det står noe på invitasjonen, skal man selvfølgelig prøve å følge det. Men jeg tror ingen tar det veldig ille opp, hvis du har på deg en kjole til kneet, selv om det står smoking på invitasjonen... Tenk på at det ofte kan være veldig varmt i fest lokaler, så ha på noe litt lett. Jeg skal i bryllup i både mai og juni, i til de har jeg kjøpt et skjørt med matchende topp i et slags gull/bronche stoff. Skjørtet går til litt under kneet og toppen er halterneck. Til det skal jeg ha balerinasko, et sjal og veske som matcher skoene. Piglet
Gjest Anonymous Skrevet 13. mars 2004 #5 Skrevet 13. mars 2004 Takktakk Glemte dette; bør jeg ha strømper, selv om det er på sommeren (og forhåpentligvis varmt)? Kan ikke engang et sjal være hvitt? Tenker da feks kremfarget som nødløsning hvis jeg ikke finner noe annet.
Piglet Skrevet 13. mars 2004 #6 Skrevet 13. mars 2004 Du behøver ikke å ha strømper hvis det er varmt. Strøper er jo heller ikke særlig fint i sandaler, synes jeg. hvitt sjal går fint. Piglet
magolia Skrevet 14. mars 2004 #7 Skrevet 14. mars 2004 Hva med sort? Mener å ha hørt at sorte kjoler er noe man ikke skal ha på, da dette er sorgens farge.
Cola Girl Skrevet 14. mars 2004 #8 Skrevet 14. mars 2004 Hva med sort? Mener å ha hørt at sorte kjoler er noe man ikke skal ha på, da dette er sorgens farge. Skikk og bruker sier vel som du nevner at man ikke skal ha sort (sorgens farge) eller rødt (elskerinnens farge og tar oppmerksomheten bort fra bruden). Har likevel sett begge disse fargene i bryllup jeg har vært i, og brukt det selv, men da har jeg spurt bruden først om hun synes det er ok.
Maxine Grey Skrevet 14. mars 2004 #9 Skrevet 14. mars 2004 står det ikke antrekks-kode i innbydelsen? hvis ikke, ville jeg ha ringt til brudeparet og spurt.
Lillebi Skrevet 14. mars 2004 #10 Skrevet 14. mars 2004 Jeg har opplevd det som mest vanlig blant de yngre kvinnelige gjestene at alle har lange kjoler. Litt nyttårsaftentype kjoler - men gjerne lysere i fargen. Evt en knelang, men stilig kjole. Drakter er svært sjeldent jeg har sett. Jeg har selv brukt et hvitt sjal til en kjole som var ganske mørk i fargen. Måtte bare ha noe som lunet over skuldrene når vi sto ute... Evt kan du ha på deg bunad (men du kommer nok tilå bli rimelig lei av å ha den på deg hele dagen og kvelden..) Jeg vet om en del som har bunad i kirken og til middagen, og så skifter de antrekk etterpå til kakene/dansen..
Gjest Anonymous Skrevet 14. mars 2004 #11 Skrevet 14. mars 2004 Ok.. svart vet jeg er uheldig, det passer jo best i begravelser. Takk for tipset om at rødt bør unngås, selv om det uansett ikke er aktuelt for meg, så er det jo greit å vite,hehe. Regner med at rosa er greit da.. det er vel ikke flere "forbudte" farger igjen? Er det ingen unge som bruker drakt i bryllup da? Hvis jeg skal vurdere det, ser jeg selvsagt for meg en som er "ung" og enkel i snittet med en delikat farge. Må legge til at jeg er 20. Forresten, hvis noen har linker til nettbutikker med passende klær, er det bare å slenge dem hit
Pusekatt Skrevet 14. mars 2004 #12 Skrevet 14. mars 2004 Det er mange som faktisk bruker sorte klær i bryllup, men siden det sånn egentlig er mot "normal" etikette, så kan du jo ta en telefon til brudeparet og spørre, for sikkerhets skyld? Det er mange regler om farger som skal unngås i bryllup (sort, hvitt, rødt, grønt, blått), men at hvitt skal unngås fordi det er brudens farge, er vel den som henger mest igjen enda. Søstern min (som også var toastmaster) spurte meg på forhånd om hun kunne gå i sort kjole, og det var selvfølgelig i orden. Hun var rålekker! Moren min stilte også i sort, når jeg tenker meg om.
Pusekatt Skrevet 14. mars 2004 #13 Skrevet 14. mars 2004 www.snart-gift.no har en del lekre selskapskjoler.
Gjest Anonymous Skrevet 14. mars 2004 #14 Skrevet 14. mars 2004 Det er mange regler om farger som skal unngås i bryllup (sort, hvitt, rødt, grønt, blått), men at hvitt skal unngås fordi det er brudens farge, er vel den som henger mest igjen enda. Jøje meg.. skulle jeg følge disse reglene blir det jo nesten ingen farger igjen Bortsett fra gult, brunt og grått omtrent.. Jaja, det er vel nyansen det kommer an på
VesleBråka Skrevet 14. mars 2004 #15 Skrevet 14. mars 2004 Drakt er vel mest for formiddagsbryllup, jeg tenker drakt og hatt osv. Men jeg synes nesten det er like rart med nyttårsaftenkjoler med masse glimmer og stas. Høy glam-faktor. Sålenge du er pyntet er det nok bra, vil jeg tro. Jeg har en kjempefin lang aftenkjole som er svart med gulltråder innvevd i stoffet, så det skinner gullaktig av den. Er det fortsatt å regne som svart?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå