Gå til innhold

Stalking/æreskrenkelse? hjelp..

Anbefalte innlegg

Gjest dinedama
Skrevet

Heisann dere.

Jeg har et problem som jeg betrakter selv som ganske alvorlig tror jeg..

Det har seg slik at jeg fikk meg kjæreste i august i år, en gammel klassekamerat som jeg traff på klassetreff. Vi fant tonen veldig fort og hadde det kjempefint sammen.

Men så begynte han ganske tidlig å vise tegn til sjalusi på min forrige partner som jeg har et barn med. Dette var helt uten grunn slik jeg så det. Det var ikke noe følelser igjen mellom oss, men vi har et godt vennskap pga barnet vårt.

Men det endte opp med krangel flere ganger i uka tilslutt pga hans sjalusi, og til slutt orket jeg ikke det mer da det gikk ut over både meg, min jobb, mine venner og min familie i og med at jeg ikke hadde det bra.

Det ble slutt midt i desember mellom oss og vi ble enige om at det var det beste siden vi begge to så at detikke fungerte. Vi ble enige om å opprettholde et normalt vennskap i ettertid og legge bak oss det som hadde vært.

Men så starter det virkelige problemet.

Denne fyren er en forsåvidt ung mann som har en livsstil som innebærer alkohol hver helg og har vært i trøbbel med politi før pga slåsskamper og hærverk.

Så når han har fått alkohol i kroppen starter han å sende meg meldinger. En dag kan det være hvor mye han saver meg og hvor mye han skulle ønske at vi kunne være sammen igjen. Det finnes ikke grenser for hvor mye han elskermeg, så dagen etter hater han meg, han vil aldri mer ha noe med meg å gjøre og jeg får ikke kontakte hverken han, hans venner eller familie (som jeg har et godt forhold til og gjerne vilfortsette å ha kontakt med)

I romjula dukket han opp midt på natta 3 ganger. Første natten hadde jeg ikke låst ytterdøra så da fant jeg han sovende på sofaen min på morgenen. De to andre nettene hadde jeg låst, men slapp han inn (dum som jeg var) for å kanskje få snakket med han.

Når jeg er i hyggelig selskap eller har besøk hjemme er det akurat som om han vet det. Da begynner meldingene å tikke inn på telefonen min med en gang der han beskylder meg for å ha funnet meg ny mann og andre sprø ting.

En morgen fant jeg også fotsporene hans i snøen uttafor huset mitt.

Nyttårsaften skjelte han meg ut og beskyldte meg for å spionere på han og for å prøve å ha full kontroll over han, noe som er helt sykt spør du meg.

Så kom natta og han trygle å ba meg om å komme hjem til han for han trengte meg og klarte ikke være uten meg o.l.

Jeg hadde fått rimelig nok av han i det øyeblikket og nektet og sa jeg ikke ville ha noe mer med han å gjøre.

1. nyttårsdag ble jeg skjelt ut etter noter igjen og fikk beskjed om å reise til hel**** og dom værre var. "ok" tenkte jeg og håpte at det kanskje var slutt på hele episoden da..

Så gikk dagene fram til fredag og da fikk jeg melding igjen. Med kjærlighetserklæring og alt godt, men jeg avviste han og da fikk pipa en annen lyd igjen.

I hele dag har jeg fått meldinger om at jeg ikke må kontakte hans familie eller han, at jeg spiller dum, at han har fortalt alle hvordan jeg egentlig er o.l.

Alt dette har fått meg til å bli livredd for fyren og jeg har mer eller mindre hatt "barnevakt" for meg selv den siste uka i frykt for at han skal dukke opp her jeg bor igjen. Heldigvis har jeg venner og familie som tar vare på meg i denne situasjonen.

Så mitt spørsmål til dere er:

-Hva ville dere ha gjort med dette? Jeg vil ha en stopp på det!! Overreagerer jeg?

Takk til dere som gidder å lese dette og svare.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm... det er truende og krenkende adferd, men han har ikke gjort noe som jeg tror politiet vil orke å gjøre noe med. Det trengs (ofte beklageligvis) veldig mye mer for å få besøksforbud, og som du sier slapp du han inn også etter "innbruddet." Du kan velge å anmelde, men jwg frykter at det bare vil hisse han opp og at ikke noe godt kommer ut av det. Hadde du ansett han som en reell fare, ville du neppe lukket han (full) inn i huset der barnet ditt sov? Noe må du gjøre. Jeg ville startet med å tydelig si til han at du ikke kommer til å slippe han inn igjen, ikke tar tlf mer, og kommer til å ringe politiet om han trakaserer deg mer.

Skrevet

TS her.

jeg ville ikke sluppet han inn når barnet mitt var hjemme nei.Barnet var hos sin far de gangene jeg slapp han inn.

Jeg har tenkt tanken ja. Jeg har sluttet å svare på all kontakt han prøver å ta, men føler jeg burde si ifra (nok en gang) at jeg ikke vil høre mer fra han.

AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med politiet først som sist. Selv om du ikke anmelder det så har de det registrert i systemet at du har vært der tidligere ang. samme problem. Har de tida så drar de gjerne avgårde og tar en prat med fyren, det skal ofte ikke mer til for å "skremme" han til å ligge unna.

Ta vare på alt av sms, mms, og last ned en call recorder-app som tar opp alle samtaler -i tilfelle han ringer deg. Ta bilde av alt mulig av evt bevis (fotspor i snøen, han utenfor på trappen din osv).

Men som sagt: ta kontakt med politiet i morgen, du trenger ikke anmelde det enda, men bare gi beskjed. Forhåpentligvis kan de ta seg tida til å prate med han.

Anonym poster: 5d56d2b57ed45f7b620dd1fca438fcaf

• Liker 1
Gjest Makeeupgeek
Skrevet

Si tydelig i fra om at du ikke orker mer av dette til ham og forklar ham at du ikke føler noe for ham. Hvis dette ikke går kan du kanskje prøve å snakke med familien hans om det eller kontakte politiet. Håper det ordner seg ! :klem:

Gjest Violetta
Skrevet

Kontakt politiet og spør hva du bør gjøre. Før logg, ta vare på all korrespondanse. Detter kan bli nyttig ved en evt anmeldelse. Vær helt klar på at du ikke ønsker mer kontakt. Og om du må oppgi kontakt med hans familie for å få fred, tror jeg nesten det er en kamel du må svelge.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Overreagerer? Nei, fyren er jo gal.

Gi han en siste fair warning. Enten skjerper han seg og skjønner at det er over. Om han fortsetter i samme sporet vil du gå til politiet. Enten eller. Han kan selv avgjøre hva som skjer videre.

Endret av Pene sko...
Skrevet

TS her igjen.

Takk for fine og fornuftige svar :hug:

Jeg sendte han en sms nå med enkel beskjed om at nå var det nok, og han skremte meg og om han ikke respekterte mitt ønske om at han ikke tar mer kontakt med meg så ble jeg nødt til å gå vidre med saken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...