Gå til innhold

13 åringen vil ha blogg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 13 åringen min maser om blogg hele tiden på bloggsamfunnet blogg.no. Jeg sa ja til det i begynnelsen så lenge hun holdt seg til regler som vi tidligere har gått i gjennom. Etter hvert ble jeg litt skeptisk, spesielt etter å ha sett på bloggene rundt om kring der.

Ville du latt din 13 åring ha blogg?

Anonym poster: c2a9c4e0f3e089abb17d937a0e578a66

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner at du er skeptisk. Denne bloggkulturen har kanskje noen fordeler, men det er søren meg mange ulemper også.

• Liker 2
Skrevet

Selv om det er helt normalt at 13-åringer blogger, mener jeg at det er for ungt. De fleste 13-åringer ser ut til å blogge om helt uskyldige ting - men det er likevel ting man må ta hensyn til med tanke på at de nødvendigvis ikke er like kritiske når de poster eller leser andre blogger. Hun er jo også i en fase hvor de fleste er lett påvirkelige. Det er kanskje gøy å dele ting med andre, men det er vel lett å glemme at alle kan lese hva du skriver. Det er mange trolls der ute som liker å skrive krasse kommentarer, og det kan oppfattes ekstra tungt av en 13-åring. Sørg iallefall for å følge med på hva hun skriver, slik at du ser hvor grensa går.

Kanskje jeg undervurderer 13-åringer?

• Liker 1
Skrevet

Ja, men jeg ville ha fulgt med på den.

• Liker 2
Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Jeg hadde sagt at sålenge hun er anonym så kan hun få skrive hva hun vil.

• Liker 4
Skrevet

ja, men pass på at du har addressen så du kan følge med :)

• Liker 1
Skrevet

Nei, jeg ville ikke latt en 13-åring få ha sin egen blogg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg boikottet blogg.no etter at disse bertene som ligger på 1 plass gikk ut i avisa og skrøt av alle pengene de tjente. De er utrolig dårlige forbilder for unge jenter. De lager et nærmest uoppnåelig ideal og jeg mener det er usunt å "henge" på blogg.no når man er i en såpass sårbar alder. Det handler om å basere selvbildet sitt på hvor mange kommentarer man får, hvor mange likes på bilder. Og mange går langt over streken for å få dette, både med bilder og hva slags type info de legger ut på nettet om seg selv. Min søster på 15 gikk på en smell her en gang, og måtte slette hele bloggen. Våre foreldre var alt for dårlige til å følge opp. Så hvis hun skal få en blogg, så er det viktig å ha klare retningslinjer for hva hun får lov til å poste og ikke.

Anonym poster: 1b49b9d927f1e293733ec519bfe724e9

• Liker 1
Skrevet

Synes aldersgrensen burde vært 16 for å opprette blogg. Et klassisk eksempel på hvordan det kan gå, er ølløv-jenta :rolleyes:

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg oppdaget bloggen til en bekjent 13-åring(link på face), og fulgte med for sikkerhets skyld. Jeg var sikker på at foreldrene hadde oversikt, men det ble så ille at foreldrene måtte ringes. Jammen ble den fjernet fort etter den telefonen! Dette hørtes mye bedre ut, hvor alle er involvert fra starten.

Anonym poster: af62ee5d8a60f365c575ecd8c11ec133

AnonymBruker
Skrevet

Jeg personlig angrer alle tingene jeg la ut på internetter når jeg var 13,spesielt "Blogg" type ting sånn som tanker og føler,skammer meg over det i dag og har blitt mye kjent igjen.

Jeg hadde nok likevel latt min datter ha blogg,men da hadde det vært VELDIG strenge regler! Feks at alle bildene skal logo tvers over ansiktet, og bildene skal ikke være lettkledde osv.

Uansett hva man gjør i dag så er det noen som hater deg og ønsker deg vondt,de som lager blogg lager en vindu til sin privatliv for ALLE, og da får du nok noen fiender! Skjønner at ho vil ha blogg,og du bør la henne ta noen tabber.

Jeg kjenner mange 13 åringer som har laget kun 2-3 innlegg,hatt moren sin og noen fra klassen som leser og etter det sluttet. Ikke usansynlig at dette blir tilfelle her og. Det er ikke sånn at så fort du lager blogg så er du like populær som Voe

Anonym poster: e0f904b3b7973c68b4a5166021c99c68

Skrevet (endret)

Er skeptisk til blogg.no selv, da det er så mange dårlige forbilder der. Men hun går kanskje inn å leser de uansett, så hvilken forskjell gjør det om hun blogger om helt andre ting? Så lenge du er streng på hva hun deler med omverden, tror jeg det kan være positivt også. Blogging er ofte god skrivetrening. Men igjen, hun må være kritisk til hva hun deler, noe en ikke alltid er i den alderen.

Sånn sett synes jeg det er bedre at hun spørr deg og du takker ja og kan holde oppsyn. Er det ikke veldig lett for henne å gå bak ryggen din og opprette en blogg på en skolebiblioteket eller lignende, som du ikke får vite om? Spesielt dersom du nekter henne?

Endret av lillsunshine
Skrevet

synes isåfall du skal få være med på å bestemme hva hun skal legge ut. evt. at du må godkjenne alle innlegg før hun legger de ut.

13 år er ungt og man er ikke gammel nok til å vurdere hva som er dumt å legge ut for evt framtidig jobb, eller bli utsatt for nettmobbing. Internett er kynisk og tar ingen hensyn om man først har tabbet seg ut, så det er viktig å være varsom.

Men om hun har en fin blogg, som passer til en 13 år gammel jente hvor hun får drive med noe hun synes er gøy innenfor dine rammer ser jeg ikke noe galt i det. Kanskje hun evt. kan starte med en lukket blogg hvor man må ha passord for å komme inn? På den måten kan kun mennesker som kjenner henne lese det. Så kan hun evt få åpne for alle den når du synes hun er gammel nok.

Skrevet

Ja hun kan få blogg om du leser igjennom alt først, har mulighet til å stenge den, administrere den og bestemme hvilke tilhengere hun skal ha. osv...

Skrevet

La henne skrive og lufte sine tanker som i en slags dagbok - men jeg ville sagt at hun ikke fikk legge ut bilder av seg selv, venner og andre identifiserbare bilder.

• Liker 1
Skrevet

La ho starte en anonym blogg uten bruk av bilder. Be henne kun bruke bilder av andre.

Om et tiårs tid vil mange være umulig å ansette på grunn av disse bloggene deres med alt mulig slags bilder og tull liggende ute. Unngå at et av barna dine blir en av disse.

Skrevet

Hei! 13 åringen min maser om blogg hele tiden på bloggsamfunnet blogg.no. Jeg sa ja til det i begynnelsen så lenge hun holdt seg til regler som vi tidligere har gått i gjennom. Etter hvert ble jeg litt skeptisk, spesielt etter å ha sett på bloggene rundt om kring der.

Anonym poster: c2a9c4e0f3e089abb17d937a0e578a66

Jeg startet min første blogg allerede som 10-/11-åring for hundre år siden, men så har jeg alltid vært en veslevoksen tjej som holdt meg anonym og utviste (relativt) godt nettvett. Du får se an 13-åringen din. Vil hun ha seg en blogg, oppretter hun nok en med eller uten ditt samtykke, det beste du kan gjøre er å påvirke henne i positiv retning og lære henne om sunne verdier og nettvett.

AnonymBruker
Skrevet

Be henne kun bruke bilder av andre.

Det er ulovlig, og heller ikke greit.

Anonym poster: 2768e24219cab60712bd62f4c1e6be22

Skrevet (endret)

Eg er usikker, men eg tenkjer at det kjem an på kva ho vil blogge om. Er det som ei "dagbok" der det berre er fokus på kva ho gjer, tenkjer, meiner, kven venene er, kva ho har på seg osv - då ville eg vore veldig skeptisk. Har ho derimot ein spesiell hobby/interesse - matlaging, hest, hund, litteratur, musikk osv - ho ville blogge om, ville eg har vore meir positiv.

Endret av imli
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...