millabs Skrevet 6. januar 2013 #1 Skrevet 6. januar 2013 Hei. Jeg skal gifte meg til sommeren, og begge parter har noe gjeld fra tidligere. Jeg har ca 20 000, og han har nok litt mer, kanskje 30 000. Mitt ønske er at når vi gifter oss blir ikke dette felles, jeg regner med at en god del er betalt ned når dagen er her, men likevel synes jeg det er fint at det som er min gjeld er min gjeld, og det som er hans, er hans. Har sett litt på ektepakter og slikt, men jeg finner ikke helt ut hvilken som passer best for oss. Noen råd eller forslag?
Petalouda Skrevet 6. januar 2013 #2 Skrevet 6. januar 2013 Sånt må vel tinglyses om det skal gjelde ... og det koster jo noen tusen. Jeg skjønner at du ikke spør om dette men jeg hadde ikke giddet når det bare gjelder så små summer. Hadde det vært 200 000 så ... Men dere må vel uansett ha advokathjelp tror jeg.. 1
Portvinpiken Skrevet 6. januar 2013 #3 Skrevet 6. januar 2013 Uten å være noen ekspert på området vil jeg tro etter å ha lest litt (og selv giftet meg - men vi har vært hos advokat og undertegnet særeie), så vil gjeld som man tar med seg inn og som er ervervet for eget bruk, også kun stå for den personen og ikke ville kunne blitt krevd inn hos den andre parten. Men som sagt - jeg er overhode ingen ekspert, men denne lille brosjyren kan gi litt info før dere evt. går til advokat. Forøvrig synes jeg summene TS beskriver er forholdsvis små tatt i betraktning at dere muligens eier/skaffer felles bolig osv. http://www.regjeringen.no/upload/BLD/Veiledning%20og%20brosjyrer/2006/det_okonomiske_forholdet_mellom_ektefeller.pdf
Testosteron Skrevet 6. januar 2013 #4 Skrevet 6. januar 2013 Mitt ønske er at når vi gifter oss blir ikke dette felles, jeg regner med at en god del er betalt ned når dagen er her, men likevel synes jeg det er fint at det som er min gjeld er min gjeld, og det som er hans, er hans. Din gjeld forblir din gjeld, og hans gjeld forblir hans gjeld alene, når dere gifter dere med hverandre. Dere trenger ikke opprette ektepakt for å sikre dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå