Gå til innhold

Ferdig utdannet, har man ingen form for inntekt før jobb?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjempedumt spørsmål men jeg er jo litt bekymret. Jeg blir snart ferdig utdannet. Det er vanskelig å få jobb i mitt yrke men jeg har ingen problem med å søke over hele landet om det er det som trengs.

Men hva skjer i mellomtiden? Mellom man har fått graden sin og frem til man har fått jobb, altså i jobbsøkerfasen? Hvordan livnærer man seg da? Jobber som noe helt annet? Har man krav på noe ledighetstrygd?

Dette er IKKE et forsøk på å slippe billig unna, jeg vet hvor fort folk her inne mistenker at man vil nave...

Anonym poster: 22eb34299f5205d69980093f3d588921

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jasså, du vil nave, du!

Anonym poster: 1cb538c0c49c1e7c552b1c3ab53a23a2

• Liker 5
Skrevet

Få deg en eller annen jobb mens du søker. Kassejobb, renhold, et eller annet. Jeg har hatt flere slike mellom-jobber opp gjennom årene; alt fra vasking til lagerarbeid. Lite av det har vært relevant for det jeg er utdannet til; men det har vært mat på bordet og noen erfaringer rikere. Og ingen "hull" i CV, jeg har alltid vært i jobb.

• Liker 7
Skrevet

Du har ikke krav på arbeidsledighetstrygd (med mindre du har jobbet mye under studiene, da kan det tenkes at du kan få basert på det du har tjent da).

Om du har null inntekt kan du evt få sosialstøtte, men det er jo ikke stort (og da må alle sparepenger, bsu osv brukes opp først, mange steder krever de også at bilen selges med mindre den er helt nødvendig, og da må det være en rimelig bil).

Så alternativene er å finne en midlertidig jobb eller sosialstøtte ja.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Få deg en eller annen jobb mens du søker. Kassejobb, renhold, et eller annet. Jeg har hatt flere slike mellom-jobber opp gjennom årene; alt fra vasking til lagerarbeid. Lite av det har vært relevant for det jeg er utdannet til; men det har vært mat på bordet og noen erfaringer rikere. Og ingen "hull" i CV, jeg har alltid vært i jobb.

Da blir det nok sommerjobben jeg hadde i fjor :) Trivdes veldig godt men den er ikke relevant for utdanningen min. Er det som skremmer meg litt, at man skal gå for lenge uten å "stimulere" evnene man har innen for yrket man har valgt. Men har man ingenting å gå til så er det jo enda mindre stimulering.

Sosialstønad er uaktuelt. Hadde vært flaut grunnlag å søke det på.

Gjest Armule
Skrevet (endret)

Du har ikke krav på arbeidsledighetstrygd (med mindre du har jobbet mye under studiene, da kan det tenkes at du kan få basert på det du har tjent da).

Om du har null inntekt kan du evt få sosialstøtte, men det er jo ikke stort (og da må alle sparepenger, bsu osv brukes opp først, mange steder krever de også at bilen selges med mindre den er helt nødvendig, og da må det være en rimelig bil).

Dette er bare delvis riktig. I et rundskriv av lov om sosiale tjenester i NAV, står dette:

4.18.2.21 Bankinnskudd, formue og kapitalinntekter

NAV-kontoret kan legge til grunn at innestående midler i bank eller lignende finansinstitusjoner brukes til livsopphold. I samsvar med lovens formål om hjelp til selvhjelp og tjenestemottakers disponeringsrett over egne midler, gjelder ikke dette mindre beløp som vedkommende har satt av til betaling av kommende utgifter, enten disse er årlige eller terminvise, som innboforsikring, TV-lisens eller medlemsavgift for fritidsaktivitet, eller til noe bestemt, som hårklipp, sommerklær eller bursdagsfeiring.

Det kan gjøres unntak for midler som allerede er bundet i samsvar med regler om skattefradrag, hvis det vil være urimelig i forhold til tjenestemottakers økonomiske situasjon, på kort eller lang sikt, å kreve at kontrakten brytes. Når det gjelder boligsparing for ungdom, bør også hensynet til tjenestemottakers fremtidige bosituasjon og mulighet for etablering på boligmarkedet vektlegges. (min uthevelse)

Endret av Cervix
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man må bare skrape sammen penger som best man kan, det gjelder jo de aller fleste. Selv om man har jobb å gå til rett etter studiet, er det jo gjerne et par måneder mellom siste eksamen og jobbstart hvis man er ferdig til sommeren. Enten skaffer man en sommerjobb, eller så tar man en sommer hvor man lever så sparsommelig som mulig. Hvis du har deltidsjobb dette semesteret, er det en god ide å sette penger til side, hvis du kan.

Anonym poster: 353b594fcb21dd0e5d0ce85e8871f047

Skrevet

Du må jo begynne å søke FØR du er ferdig. Jeg søkte ca et halvt år før, og begynte i jobb to uker etter at masteren var levert.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da blir det nok sommerjobben jeg hadde i fjor :) Trivdes veldig godt men den er ikke relevant for utdanningen min. Er det som skremmer meg litt, at man skal gå for lenge uten å "stimulere" evnene man har innen for yrket man har valgt. Men har man ingenting å gå til så er det jo enda mindre stimulering.

Sosialstønad er uaktuelt. Hadde vært flaut grunnlag å søke det på.

Husk at du har ikke valgt et yrke, du har valgt en utdanning. Man må gjøre det som trengs for å livnære seg selv - det er langt mer skadelig å gå på sosialen enn å ta urelevante jobber for å si det slik. Dessuten vil man lære noe av selv de mest meningsløse jobbene. Som det at innimellom er ikke oppgavene man får så sjukt morsomme, men man må gjennom de likavel.

Problemet du illustrerer her er dessverre stadig økende da veldig mange tar utdannelser de ikke klarer å få jobb innenfor. Risikoen burde vært langt mer synlig før man valgte studier.

Anonym poster: 65d8ab7a32a8c5b3bd6c1263ac1297d2

Skrevet

Man må begynne å søke før man er ferdig på studiet. Jeg søkte hele siste studieåret, og fikk napp rundt juletider et halvt år før jeg var ferdig. Jeg var ferdig i mai, men stillingen jeg fikk ønsket ikke at jeg begynte før i september, da de ikke ville ha nyansatte i sommerferien. Jeg hadde derfor sommerjobben jeg hadde hatt de siste månedene også etter at jeg var ferdig med studiet, og levde på oppsparte midler de ukene jeg ikke kunne ha sommerjobben.

Skrevet

Stemmer, man får livnære seg som best man kan. Jeg var i sin tid ferdigutdannet ved årsskiftet (NTH) og fikk ikke fast inntekt før i april/mai. Jeg "overlevde" på oppsparte midler, litt ledighetstrygd (hurra, for intensiv feriejobbing årene før, slik at jeg hadde krav på noe) og fikk heldigvis et korttidsengasjement uti april. Hadde 4000 kr igjen på konto da jeg omsider fikk fast inntekt.

AnonymBruker
Skrevet

Mener du at bilen må selges og pengene brukes før man får sosialstøtte generelt, eller kun i tilfeller som disse? For det stemmer nemlig ikke.

Anonym poster: ad26c592b0a929984cac1d671750839d

Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Jeg kan bekrefte at NAV ikke forventet at jeg solgte verken bil (eller andre verdier) eller brukte opp noe penger fra boligsparing før de ga sosial-støtte. De bare konstaterte at jeg hadde vært uten inntekt lenge og at alle må ha penger til mat og "the basics". Det tok alt for lang tid og var alt for mange møter, men akkurat dette med verdier var ikke noe problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...