Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har et spørsmål som jeg håper noen vet svaret på!

Min samboer er ikke norsk statsborger, men han snakker om å få norsk pass nå (det får han uten problemer).

Men han er redd for at han umiddelbart vil bli innkalt til militærtjeneste. Det er ikke det at han ikke gidder , men han er student og ønsker å gå rett ut i arbeidslivet etter endt studie.

Mitt spørsmål er da: finnes det noen aldresgrense eller evt. andre kriterier som gjør at han kan slippe militærtjenesten?

Har det for eksempel noe å bety om han er samboer eller om han har barn? :forvirra:

Ellers kan jeg jo nevne at han blir 25 år i år...

Vet noen noe om dette? Takknemlig for alle svar! :hjerter:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke ringe noen militærplass og spørre? Jeg vil tro han ikke er så interessant for de norske styrker, ettersom det er lett å anta at han har sterke bånd til en annen nasjon. Hvorfor vil han ha statsborgerskap egentlig? Min er også utlending men kommer aldri til å søke om statsborgerskap. Ser ikke andre fordeler enn å stemme ved stortingsvalg. Hvilke fordeler ser han?

Jeg kan liksom ikke se for meg at alskens asylsøkere og flyktninger som får statsborgerskap plutselig må inn på førstegangstjeneste.. interessant, kan du ikke si hva du finner ut?

Skrevet

I utgangspunktet så betyr ikke det at han har samboer og barn noen ting. Forsvaret har gode økonomiske støtteordninger for soldater med familier. Har jobbet med dette en gang og mener med stor sikkerhet at det er en regel som sier at etter passerte 28 år, så blir en ikke utkalt.Så han burde kanskje vente noen år for å være på den sikre siden.

Så lenge han holder på å utdanne seg så kan han jo også søke om utsettelse hvis han skulle bli utkalt. Dette blir tatt hensyn til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...