Gå til innhold

Kosttilskudd - hjelp!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Hver eneste dag (normalt rundt midnatt, før leggetid) tar jeg følgende tilskudd:

2 omega-3 Basic tabletter:

1 multivitamin tablett.

1/3 B-total (B-vitaminer)

Normal daglig dose av disse B-vitaminene er 3 tabletter per dag, men jeg tror ikke jeg har noe særlig mangel på b-vitaminer egentlig, så jeg bestemte meg for å bare ta 1.

Hvordan ser dette ut egentlig? Jeg vil bare forsikre meg om at det jeg har i meg hver dag ikke er skadelig eller helt unødvendig.

Hvordan er det forresten å ta alle disse tablettene før leggetid (rundt midnatt)? Blir det litt feil eller spiller det egentlig ingen rolle?

Noen andre ting som også kan være lurt å ha i seg hver dag, eller er dette nok?

Tusen takk for hjelp på forhånd!

Anonym poster: c720b4bc8aafbf59a39a525b7188f337

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde tatt d-vitamintilskudd nå i vinterhalvåret.

Et tips er å ta en sjekk hos legen for å se på nivået av de ulike stoffene.

Anonym poster: b331363764cc6c4cea624f2c62e33568

Skrevet

Jeg tar omega3 og (5000IU) d-vitamin hver morgen i vinterhalvåret. Reduserer d-vitamindosen når solen får tak.

I tillegg spiser jeg magnesiumtilskudd i perioder for å forebygge kramper.

Mange anbefaler mulitvitamin for å være på den sikre siden. Det er sannsynligvis ikke skadelig, men hvor effektiv det er, er heller ikke godt dokumentert.

Det er som oftest altfor lite d-vitamin i mulitvitaminer. Den anbefalte døgndosen er veldig lav, men den er trolig laget med tanke på at deler av opptaket skal skje via solen. Noe det ikke gjør i Norge i vinterhalvåret og bare begrenset om sommeren dersom du faktisk soler deg.

Vær forøvrig på vakt. Alternativ/vitamin-bransjen har helt andre intensjoner enn å holde deg frisk og vil gjerne pushe på deg mest mulig produkter. Dersom du spiser normalt med grønnsaker og får i deg fet fisk hver dag så har du ikke behov for noe tilskudd. Utenom kanskje d-vitamin. Du kan også teste blodkonsentrasjonen av d-vitamin. Det gir et ok bilde på om du har for lite eller for mye.

Et informativt foredrag om d-vitamin i Norden:

Gjest bambam
Skrevet

Det er lurt å dra til legen å få målt om du har vitamin mangel eller ikke. De kan også fortelle deg hvor mye du skal ha av de du mangler. Det er noen vitaminer du ikke skal ha for mye av :)

Skrevet

Jeg tar omega3 og (5000IU) d-vitamin hver morgen i vinterhalvåret. Reduserer d-vitamindosen når solen får tak.

I tillegg spiser jeg magnesiumtilskudd i perioder for å forebygge kramper.

Mange anbefaler mulitvitamin for å være på den sikre siden. Det er sannsynligvis ikke skadelig, men hvor effektiv det er, er heller ikke godt dokumentert.

Det er som oftest altfor lite d-vitamin i mulitvitaminer. Den anbefalte døgndosen er veldig lav, men den er trolig laget med tanke på at deler av opptaket skal skje via solen. Noe det ikke gjør i Norge i vinterhalvåret og bare begrenset om sommeren dersom du faktisk soler deg.

Vær forøvrig på vakt. Alternativ/vitamin-bransjen har helt andre intensjoner enn å holde deg frisk og vil gjerne pushe på deg mest mulig produkter. Dersom du spiser normalt med grønnsaker og får i deg fet fisk hver dag så har du ikke behov for noe tilskudd. Utenom kanskje d-vitamin. Du kan også teste blodkonsentrasjonen av d-vitamin. Det gir et ok bilde på om du har for lite eller for mye.

Et informativt foredrag om d-vitamin i Norden:

Tusen takk for alle svar.

Jeg skal ta meg en tur til en lege og sjekke om jeg har vitaminmangel, men inntil da fortsetter jeg bare å ta de tablettene jeg har.

For the record, så spiser jeg ikke fet fiske ofte. Jeg spiser fisk kanskje en eller to ganger i måneden. Jeg burde kanskje spist en god del mer, men det har bare blitt slik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...