Jane F. Skrevet 6. januar 2013 #1 Skrevet 6. januar 2013 Jeg skal inn til samtale med skolen neste uke og jeg skal jobbe som vikar. I hovedsak skal jeg ha K&H og kanskje litt matte og naturfag. Jeg har aldri jobbet som lærer før. Dette er ved ungdomstrinnet. Jeg håper jeg får litt hjelp neste gang jeg snakker med skolen. Har ikke vært på noe formelt intervju så satser på at det er det "samtalen" til uka er. De hadde skikkelig bemanningskrise for øyeblikket så jeg bare håper at jeg ikke blir kastet i det med en gang. Jeg trenger litt hjelp til å komme i gang og evt noen tips og triks på hvordan jeg kan forberede/omstille meg slik at jeg klarer meg bedre enn nå?
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2013 #2 Skrevet 6. januar 2013 Du blir nok bare kastet i det, men be om å få bøker og timeplan så snart som mulig. Forhør deg om det er flere lærere som underviser i de samme fagene, og be om et samarbeid, slik at du ikke må planlegge alt selv og finne opp kruttet på nytt hele tiden. Det kan også være nyttig å be om å få hospitere hos mer erfarne lærere, slik at du kan observere hvordan de underviser og hvordan de leder klassene sine. Sett deg inn i reglementet, og tenk gjennom hvordan du vil timene skal være. I K&H er det vanlig å akseptere mer lyd, men hvor går grensene? Hvordan vil du at de andre timene skal være? Lær deg navnene på elevene raskest mulig. Det er lettere å omgås dem når du vet hva de heter, og kan be rett person slutte med å kaste viskelær på jenta han er forelsket i. Anonym poster: a80a6fc81a263c0ac88cefa3e7d1c760
Gjest Vampen Skrevet 6. januar 2013 #3 Skrevet 6. januar 2013 AB kommer med gode råd, jeg vil også bare påpeke at jeg tror du skal forberede deg mentalt på å bli kastet rett ut i det.
Jane F. Skrevet 6. januar 2013 Forfatter #4 Skrevet 6. januar 2013 Tusen takk for tipsene AB. Ja jeg er vel egentlig forberedt på det. Men siden dette er første gang siden jeg fikk min første jobb som 15 åring at jeg ikke vet hva jeg går til. Har alltid hatt en liten drøm om å bli lærer og nå får jeg muligheten til å prøve meg før jeg bruker masse energi og penger på en utdannelse.som jeg ikke passer inn i. Jeg er ganske skoleflink så den biten håper jeg går bra. Jeg bare håper at terminologien som jeg lærte da jeg gikk på skolen kommer tilbake når jeg holder på med stoffet. For akkurat nå sitter jeg mest som "Lure Undre"(for de som husker ham)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå