AnonymBruker Skrevet 6. januar 2013 #1 Skrevet 6. januar 2013 Feiret nyttårsaften med kjæresten min og foreldrene hans. Da fyrverkeriene ble sendt opp begynte hunden og skjelve og var veldig redd. Dette varte en stund, før den roet seg. Det jeg reagerte på var at når hunden var på sitt reddeste, erfikk den utrolig kjeft! Jeg er ganske følsom, spesielt med tanke på dyr, og reagerte veldig på dette. Jeg gikk bort til den for å prøve å roe den ned. Er det noen andre her som bruker denne teknikken? Altså, kjefte på kjæledyret sitt når det blir skremt? Det gjør vel bare vondt verre? Anonym poster: 8c0bb2757abb2aaaabd966caff43fedc
Helen Skrevet 6. januar 2013 #2 Skrevet 6. januar 2013 Jeg har selv en hund som ble skikkelig rett nyttårsaften. Hun hadde vært ute en tur sammen med broren min da noen fyrte opp raketter litt for tidlig. Hun var helt hysterisk, løp og gjemte seg under bordet. Senere på kvelden når det virkelig satte i gang ble hun helt vill, jeg måtte snakke skikkelig strengt til henne for å få hun til å legge seg. Hadde jeg ikke gjort det hadde jeg ikke hatt mulighet til å roet henne. Hun veier 60 kilo og er utrolig sterk så det er ikke bare og holde henne fast. Før jeg fikk henne til å legge seg ved beina mine, rev hun ned to stoler, nisser og flyttet spisestuebordet en halv meter, noe som gjorde at hun fikk enda mer panikk. Så derfor måtte jeg heve stemmen og være streng, men jeg kjeftet ikke.
Gjest Uanonymbruker Skrevet 6. januar 2013 #3 Skrevet 6. januar 2013 (endret) - Endret 17. januar 2013 av Uanonymbruker 4
Dreamer899 Skrevet 6. januar 2013 #4 Skrevet 6. januar 2013 Jeg skjønner den, og kanskje særlig når hunden er stor. Dette var en liten hund, og kjeftingen roet ham ikke ned, han ble om mulig enda reddere. Det å være streng må man jo iblant. Men her var det snakk om kjefting og roping. Jeg har ikke hund selv, så jeg vet ikke helt hvordan man takler en hund, syntes bare det var vondt å være vitne til. Men det er selvfølgelig mulig jeg mistolket situasjonen. Det som var rart var at denne kjeftingen kun foregikk når mannen ikke var tilstede. Jeg vet at han er veldig glad i hunden.
Sweet77 Skrevet 6. januar 2013 #5 Skrevet 6. januar 2013 ...så bør man ikke ha kjæledyr. Så enkelt. Be den såkalte kjæresten din "go fuck himself". Værre er det ikke. 3
Tippy Skrevet 6. januar 2013 #6 Skrevet 6. januar 2013 Man skal hverken kjefte eller kose med hunden når den er redd for nyttårsraketter, det forsterker bare redselen. Det beste er å oppføre seg som normalt, ofte blir ikke hunden så redd når den ser menneskene er rolige. Hunden min bryr seg ikke i det heletatt for raketter, men hun får et griseøre når det verste står på. Jeg mener også at det er stygt å i rettesette hunden når den er så redd.. 5
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2013 #7 Skrevet 6. januar 2013 Som barn fikk jeg i blant kjeft, eller i det minste en streng oppmuntring, når jeg uttrykte frykt. Det kunne være frykt for brann, innbruddstyver, spøkelser mm. Det hjalp meg svært lite. Alle skal ha lov til å være redde, dyr som barn. Man kan ikke styre følelsene sine, og det er ikke slik at dersom noen kjefter på en for å føle slik en gjør, så har man plutselig andre følelser. Man kan passe på, vise omsorg og trygghet, og håpe at det roer ned dyret, men å kjefte på det blir i mine øyne HELT feil. Anonym poster: 9d32e976f4447540ea8f3b15179703f2 2
Dolly-Duck Skrevet 6. januar 2013 #8 Skrevet 6. januar 2013 Kan ivertfall love at det ikke blir bedre neste nyttår
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2013 #9 Skrevet 6. januar 2013 Det er ikke riktig, stakkars hund. Det er i sånne tilfeller man skal si ifra at det ikke er greit! Anonym poster: a9b88ec9d52d4f340af9b1a05fb1f114
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2013 #10 Skrevet 6. januar 2013 Man skal hverken kjefte eller kose med hunden når den er redd for nyttårsraketter, det forsterker bare redselen. Det beste er å oppføre seg som normalt, ofte blir ikke hunden så redd når den ser menneskene er rolige. Hunden min bryr seg ikke i det heletatt for raketter, men hun får et griseøre når det verste står på. Jeg mener også at det er stygt å i rettesette hunden når den er så redd.. Å kose hunden vil jo ikke forsterke redselen. Hunden føler seg tryggere når noen er tilstede og viser med kroppspråket sitt at det er okei og ikke farlig. Anonym poster: a9b88ec9d52d4f340af9b1a05fb1f114 1
Maneo Skrevet 6. januar 2013 #11 Skrevet 6. januar 2013 Å kose hunden vil jo ikke forsterke redselen. Hunden føler seg tryggere når noen er tilstede og viser med kroppspråket sitt at det er okei og ikke farlig. Anonym poster: a9b88ec9d52d4f340af9b1a05fb1f114 Det er faktisk ikke helt korrekt. Dersom man koser med hunden ved frykt, bekrefter man atferden. Man forteller hunden "ja, det er helt rett å være redd, du er så flink gutt/jente som er redd nå". Hunden min reagerer ikke nevneverdig på raketter, men vi la godbiter rundt i stua bare for å holde henne opptatt. :-) Det beste er å la alt være så normalt som mulig. 6
Rubies_ Skrevet 6. januar 2013 #12 Skrevet 6. januar 2013 Jeg syns det er helt forferdelig idiotisk å kjefte på en redd hund. Det kommer garantert til å forverre situasjonen. Tror du hunden forstår hvorfor den blir kjeft? I en slik situasjon trenger hunden støtte og nærhet, ikke kjeft. Man skal ikke kose med hunden, men man skal likevel kunne vise at man er en trygg base for hunden. 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2013 #13 Skrevet 6. januar 2013 Det er faktisk ikke helt korrekt. Dersom man koser med hunden ved frykt, bekrefter man atferden. Man forteller hunden "ja, det er helt rett å være redd, du er så flink gutt/jente som er redd nå". Hunden min reagerer ikke nevneverdig på raketter, men vi la godbiter rundt i stua bare for å holde henne opptatt. :-) Det beste er å la alt være så normalt som mulig. Så lenge man ikke roser den så ser jeg ingen feil i å kose. Å oppføre seg normalt kan jo funke som en bra løsning i noen tilfeller, men hvis hunden er ekstremt redd så hjelper jo ikke det. Dette spessielt hvis du ikke har så godt bånd med hunden (en annens hund eller ny) som ikke stoler fullt på personen. Anonym poster: a9b88ec9d52d4f340af9b1a05fb1f114 2
Wolfmoon Skrevet 6. januar 2013 #14 Skrevet 6. januar 2013 Kjefting hjelper vel sjelden eller aldri på hund, om den er redd eller ikke. En trygg, rolig og bestemt person ser dessverre ut til å være sterkt undervurdert blant enkelte hundeeiere ... 1
Sugar&Spice Skrevet 6. januar 2013 #15 Skrevet 6. januar 2013 Til alle med hunder som er redde for raketter: finn nærmeste skytebane, og gå turer rundt mens de øver på skyting! Det er noe av den samme lyden, og etter hvert vil hunden skjønne at skuddene ikke er farlig/ikke lenger bry seg om lydene. Hvis hunden er veldig redd kan det være greit å starte langt unna og bevege seg nærmere mens man leker osv Det har fungert for bulldogen vår, hvert fall. Hun bryr seg ikke lenger om skudd/høye lyder/fyrverkeri - heldigvis! 1
Maneo Skrevet 6. januar 2013 #16 Skrevet 6. januar 2013 Så lenge man ikke roser den så ser jeg ingen feil i å kose. Å oppføre seg normalt kan jo funke som en bra løsning i noen tilfeller, men hvis hunden er ekstremt redd så hjelper jo ikke det. Dette spessielt hvis du ikke har så godt bånd med hunden (en annens hund eller ny) som ikke stoler fullt på personen. Anonym poster: a9b88ec9d52d4f340af9b1a05fb1f114 En hund trenger ikke ord for å skjønne et språk. Dersom den mottar kos, blir derfor det en bekreftende atferd. Dersom min hund (eller en annens) hadde vist stor frykt ved fyrverkeri, hadde jeg skjermet hunden fra situasjonen (f.eks på badet), og latet som ingenting. 2
Portvinpiken Skrevet 6. januar 2013 #18 Skrevet 6. januar 2013 Nei å kjefte på en hund som er redd har lite for seg og en stygg ting å gjøre. Angående kos; jeg har hatt hunder som har søkt til meg når de er redde på nyttårsaften, og ingen av de har tatt noen som helst skade av å få kos når de søker til meg og er redde. Det er i mine øyne ikke feil å berolige en redd hund på den måten. 4
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2013 #19 Skrevet 6. januar 2013 Så lenge man ikke roser den så ser jeg ingen feil i å kose. Kos er belønning, og ved å kose når hunden er redd belønner man adferden. Det beste er å ignorere hunden og oppføre seg som normalt, hverken trøste eller kjefte. Men noen ganger kan det være nødvendig å snakke hardt til den, typ "slutt med dette tullet, gå og legg deg" Dette hvis hunden girer seg inn i en selvbekreftende sirkel hvor den mater sin egen frykt med selvbekreftende adferd. Men det er umulig for oss som ikke var til stede å si om svigerforeldrene dine håndterte dette riktig eller ikke. Regner med noen reagerer på måten vi snakker til vår hund også, men vi kjenner henne og har ti års erfaring med hva som fungerer og ikke når hun er redd, og hvor grensa mellom korrigering og destruktiv kjefting går. Anonym poster: 8d2200df094fd40e5ddbd93986acabdc 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2013 #20 Skrevet 6. januar 2013 Nei å kjefte på en hund som er redd har lite for seg og en stygg ting å gjøre. Angående kos; jeg har hatt hunder som har søkt til meg når de er redde på nyttårsaften, og ingen av de har tatt noen som helst skade av å få kos når de søker til meg og er redde. Det er i mine øyne ikke feil å berolige en redd hund på den måten. Men dine øyne ser feil Anonym poster: f10cb17232978d59b129313ecc75ae54 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå