Gå til innhold

Barnebursdag og invitasjoner av alle..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde som regel at i klassen der barna mine går så inviterer vi bare "samme kjønn" til bursdagene. Det blir nok likevel av barn siden klassen er så stor (26).

Det har gått helt fint i 2 år. Nå plutselig har noen foreldre funnet ut at de skal be ALLE og det er jo et rasende godt tiltak, bare det at mine barn begynner å mase om å få det slik også og jeg har ikke lyst til det. Leie stort lokale og lage aktiviteter osv.

Så jeg syns det på ene siden tråkker de som ikke har dette i blodet litt ned, siden barna tydeligvis blir oppgiret på det. Noen som må hevde seg i flokken.

Dessuten ved ene anledningen vegret barna mine seg for å gå fordi det var til motsatt kjønn og det er flere gutter enn jenter i denne klassen og de ble redd det ikke var andre jenter der.

Jeg har ikke tenkt å gjøre noe med det, bare lufte det tydeligvis. Syns egentlig dette blir llitt urettferdig i lengda. Har dere gjort dere i klassen til deres barn?

Anonym poster: a2187e7a75c7ea07a341b03d58965369

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde det også slik før :) Men ting forandrer seg jo :) Når lillebroren min hadde bursdag så ble hele klassen invitert, av begge kjønn. Det samme med de bursdagene som han ble invitert til :) Han er 8 år.

Men jeg skjønner hva du mener, det blir jo utrolig dyrt ;/

• Liker 1
Skrevet

Hva er problemet? At noen velger å gjøre det annerledes enn hva du foretrekker?

Jeg tror (siden du bruker uttrykket "tråkke ned") at dette går på din selvfølelse som mamma. At du gjerne skulle vært en av supermammaene som har femti unger i storslagent selskap med hjemmelagde cupcakes i et strøkent hjem. ;)

Noen ber alle av samme kjønn, noen hele klassen, enkelte hele trinnet (der det er flere paraleller), og atter andre tar med seg de tre nærmeste på Tusenfryd. Ungene har virkelig ingen problemer med dette, med mindre vi voksne lærer dem opp til å tro det er et problem.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

For det fleste er det vel vanlig at man ber alle av hvert kjønn frem til 4. eller 5. klasse, da ber man som regel alle.

Eller, hva vet jeg om hva som er vanlig. Men det er det mest vanlige jeg har vært borti iallfall.

Anonym poster: 770f02afc026820dfe547b64b552fc22

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er da bare naturlig at "kjønnsdelte" bursdagsfester på barneskolen går over i "klassefester" etterhvert som barna blir eldre.

Sånn var det hvertfall når jeg gikk på barneskolen for 15-20 år siden. Noen hadde klassefest noen år tidligere enn andre, kan ikke huske at vi som barn hadde noe i mot det.

Skjønner at du ikke vil ha klassefest, og at det kan være vanskelig å si til barna dine, men "livet er urettferdig". Jeg er sikker på at dine barn har noe som ikke alle andre har og vica verca.

Anonym poster: 8282d8628720727b0b2593f6ed8c821d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er det motsatt. Jenta vår (9 år) har til nå hatt hele klassen / barnehagen. Men i år kommer vi kun til å be jentene fra klassen og venninner hun har fra idrett/andre klasser/gjennom våre venner. Men nå er det veldig få jenter i klasse hennes da, bare 5 jenter og 20 gutter.

Anonym poster: 1164a5233fdebb0364b829084dce8f86

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss er regelen at man inviterer alle gutter eller alle jenter. Litt gunstigere for jenteforeldre siden det er kun 5 jenter og 16 gutter....

Det er ikke mange som orker å ha 16 spinnville gutter i eget hjem, så de aller fleste har feiret ute. Lekeland, bowling, kino e.l. Siden det er rimelig dyrt har flere gått sammen, noe som jeg syns er veldig greit.

Men har også hørt av enkelte foreldre som syntes det var blodig urettferdig siden de ikke har råd å feire utenfor hjemmet og samtidig ikke har plass til så mange hjemme.

Anonym poster: e6dae10a52f86f4864a6665102466556

Skrevet

Skjønner at det er frustrerende hvis du føler deg forpliktet til å gjøre det samme, men jeg synes ikke det går an å irritere seg over eller se ned på de som inviterer hele klassen. Når praksis er å invitere alle av samme kjønn, blir det allikevel naturlig å invitere alle dersom barnet leker mer/like mye med det andre kjønnet. Det blir selvfølgelig også et økonomi/plasspørsmål, men dersom noen ønsker å invitere alle så har de jo sine grunner til det, uten at det nødvendigvis trenger å være å fremstille seg selv som "supermamma" eller "har det i blodet og vil hevde seg i flokken", som du sier.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge det ikke er noe krav fra disse foreldrene at alle skal gjøre som dem, så må de da få gjøre det de har lyst og ork til.

At barna selv har lyst på og maser om større fest, er opp til dere foreldre å styre. Her om dagen var min sønn i badebursdag- foreldrene tok jammen med seg alle gutta i klassen i svømmehallen- men det har ikke vi mulighet til, og det får han bare takle. Samme gjelder på type fest og antall. At noen velger å gjøre noe "større", betyr ikke at alle andre må henge på karusellen, og det er en viktig læring for barn.

Så bottom line: jeg synes egentlig ikke dette er urettferdig, eller at de ikke holder seg til reglen. Hvis noen bare inviterer noen av jentene, eller et utvalg jenter og gutter, så hadde du hatt en sak. Mener jeg da :)

Anonym poster: 9a955872a0af50c20a05c76e9faff849

Skrevet

Disse foreldrene/barna må få lov til å invitere alle i klassen om de ønsker det. Det hadde vært verre om de ekskluderte noen i klassen.

Barna våre må lære seg til at de ikke kan få lov til alt som andre får lov til. Det er bare å forklare at noen får lov til det og noen får lov til noe annet. Ingen får lov til alt. Jeg måtte vært millionær om jeg skulle latt mine barn få (lov til) alt som alle de andre vennene/klassekameratene fikk (lov til).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...