Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er 28år og sterkt nærsynt. Jeg har alltid vært redd for enten bli blind eller ha en øyesykdom og til tider blir denne redselen verre pga jeg tror jeg har ditten eller datten.

Har noen her hatt netthinneavløsning? Kan noen fortelle meg mer detaljert hvordan dere oppdaget dette?

Tingen er at nå har jeg hatt influensa, og merket når jeg lå og hostet om natta at når jeg fikk "press" på øyet ved at jeg hostet.. (vanskelig forklare)... så var det små lysflekker rundt kanten av synsfeltet..

Jeg har blitt oppmerksom på dette av lege at jeg må være påpasselig om jeg ser lysglimt i synsfeltet.

Til vanlig kan jeg også se "lysglimt" om jeg ser fort til høyre og fort til venstre..

OG jeg syns jeg har veldig variert syn, den ene dagen ser jeg perfekt med den styrken jeg har på linsene, mens neste dag ser jeg ikke så bra..

Noen med erfaring??

Hilsen bekymret..

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er umulig for oss å svare på her i forumet. Du burde få dette sjekket :)

Ærlig talt så er vel ikke netthinneløsning noe å spøke med? Og legen har advart deg om at et tegn å se etter er slike lysglimt som du ser.

Jeg ville bestilt hastetime. Ev. siden det er helg - stikk innom optikeren i morra? De burde ha kompetanse nok til å ta en rask titt på deg.

Anonym poster: 2a055936aa6753c4ec5cce2b9934878b

• Liker 1
Skrevet

Øynene er ganske sensitive så ved forskjølelse/influensa kan man gjerne kjenne det litt i øynene, uten at det trenger å bety noe.

Ser du lysglimt fortsatt eller var det kun når du hosta? Netthinneløsning oppleves ofte litt som om et rullegardin blir dratt ned, og også med lysglimt som du er blitt advart om. Ser du skygger? Kan også være symptomer på rift i netthinna. Men det trenger ikke være noe :).

Hvis du ikke ser skygger/lysglimt/rullegarden nå ville nok jeg ha ventet til mandag og stikke innom en optiker da.

Skrevet (endret)

Det skader ikke å dra til en optiker/lege og sjekke. Min optiker gir meg en grundig sjekk hver gang og vi gjentar mulige symptomer på netthinneløsning hver gang.

Men som onkelen min (som har opplevd dette en del ganger) sa: du vet når det er noe galt. Endrer synet ditt seg, oppsøk lege. Symptomer kan være: Støv" som svever foran synet, lysglimt og lignende. Da går det ikke bort - altså, det forsvinner ikke av seg selv etter at man har hostet for eksempel.

Jeg kan selv få trykk i øyet og få "slørete" blikk når jeg er forkjølet eller sliten. Men man skal ta øyehelsen alvorlig, så heller ring legen en gang for mye om du opplever endring i synet :)

Endret av ninuska_
Skrevet

Jeg har ikke hatt netthinne avløsing, men jeg har hatt hull i netthinnen et par ganger, noe som kan utvikle seg til netthinne avløsing etter som jeg forsto på øyelegen.

Begge gangene så jeg lysglimt, eller det var vel heller lysglimt. Disse lynglimtene kom uten forvarsel, ikke om jeg så en bestemt retning f.eks.

Dersom du har fått beskjed om å være litt obs, så kan det være greit med en sjekk hos øyelege, Evt en god optiker.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...