MissCoverdale Skrevet 5. januar 2013 #1 Skrevet 5. januar 2013 Jeg fant ikke en slik tråd, men flett gjerne hvis jeg har oversett den! For min del var 2012 en salig blanding. Det var året jeg fikk fullført en hel del bøker jeg hadde begynt på tidligere, og det er mye av ymse kvalitet her. Så her kommer min liste i tilfeldig rekkefølge: Millenium-trilogien - anbefales hvis en liker krim Fifty shades, yes, alle tre! - Enkel underholdning, dessverre mye dårlig sex Harry Potter og de vises stein (for tusende gang) Brente skygger - En spesiell bok! Jeg likte den veldig godt Saras nøkkel - Ikke helt min smak, forutsigbar og lettlest Shantaram - Likte denne veldig godt. Lest for 2.gang Løgnerne - Spennende norsk krim, kjekt å kjenne igjen personer som Fredriksen/Stordalen I tyvenes tid - Samme som den over bok 1-4 i läckberg serien - Krim.. kjekt for dem som liker det. Barnepiken - God bok, mye bedre enn filmen Kjempenes fall - Anbefales hvis du liker historie The God delusion - Ingenting revolusjonerende, men kjekt å ha lest To kill a mockingbird - Var veldig begeistret for denne. Hvilke leste du? Og kan du anbefale noen av dem til oss andre?
Mermaid Blues Skrevet 6. januar 2013 #2 Skrevet 6. januar 2013 (endret) Oi, nå spør du vanskelig, skal se om jeg husker alt Uthever de jeg virkelig anbefaler av skjønnlitteraturen (fagbøkene mine er nok for spesielt interesserte). Romaner/serieromaner/noveller: The Human Stain - Philip Roth Jane Eyre - Charlotte Brontë Great Expectations - Charles Dickens Orlando - Virginia Woolf Gulliver's Travels - Johnathan Swift The Dispossessed - Ursula le Guin Things Fall Apart - Chinua Achebe Heart of Darkness - Joseph Conrad Redgauntlet - Sir Walter Scott Maus - Art Spiegelman A Hero of our time - Mikhail Lermontov The Golden Pot - E.T.A. Hoffmann The Tàin - Ciaran Carson (trans.) Uncle Tom's Cabin - Harriet Beecher Stowe Next Season - Michael Blakemore The Picture of Dorian Gray - Oscar Wilde Keep the Aspidistra Flying - George Orwell Dramatikk: Hamlet - William Shakespeare Not I - Samuel Beckett Catastrophe - Samuel Beckett Krapp's Last Tape - Samuel Beckett My name is Rachel Corrie - Alan Rickman/Katharine Viner (ed) The Permanent Way - David Hare Black Watch - Gregory Burke Aalst - Pol Heyvaert The Complete Works of William Shakespeare (abridged) - Borgeson/Long/Singer Edward II - Christopher Marlowe Epicoene, or the silent woman - Ben Jonson The War Plays - Edward Bond Bingo - Edward Bond The Caucasian Chalk Circle - Bertolt Brecht The Cheviot, the Stag and the Black Black Oil - John McGrath The Hard Man - Tom McGrath & Jimmy Boyle Mutter Courage - Bertolt Brecht Miss Julie - August Strindberg A Doll's House - Henrik Ibsen (første gang jeg leste den på engelsk) Measure for Measure - William Shakespeare The Tempest - William Shakespeare The Roaring Girl - Dekker/Middleton Antigone - Sophocles Oedipus the King - Sophocles Oedipus at Colonus - Sophocles Lysistrata - Aristophanes The Rover - Aphra Behn The Country Wife - William Wycherley The Way of the World - William Congreve The Robbers - Friedrich Schiller The Misanthrope - Molière The Misanthrope - Martin Crimp Dunsinaine - David Greig The Pillowman - Martin McDonagh The Ubu Plays - Alfred Jarry Purgatory - William Butler Yeats The Man with the Flower in his Mouth - Luigi Pirandello Pullman Car Hiawatha - Thornton Wilder Hello Out There - William Saroyan 27 wagons full of cotton - Tennessee Williams Bedtime Story - Sean O'Casey Cecile - Jean Anouilh This Music Crept by me upon the Waters - Archibald MacLeish A Memory of two Mondays - Arthur Miller The Chairs - Eugene Ionesco Den Stundesløse - Ludvig Holberg Haunted Child - Joe Penhall Lovesong - Abi Morgan Complete Plays - Sarah Kane (Blasted, Cleansed, Phaedra's Love, Crave, 4:48 Psychosis, Skin) - for n'te gang Lyrikk (og samlinger) Paradise Lost - John Milton Selected Poems (inkl The Schooner Flight) - Derek Walcott Holy Sonnets - John Donne Windsor Forest - Alexander Pope Lay of the last Minstrel - Sir Walter Scott The Fat Black Woman's Poems - Grace Nichols Fagbøker/sakprosa (fra perm til perm) Brecht on Theatre - Bertolt Brecht The Theatre and its Double - Antonin Artaud The Hidden Plot: Notes on Theatre and the State - Edward Bond A History of the Theatre - Glynne Wickham The Playwright's Guidebook - Stuart Spencer Verbatim Verbatim - Hammond/Steward (ed.) Towards a poor theatre - Jerzy Grotowski An Actor Prepares - Konstantin Stanislavsky Poetics - Aristoteles Why I Write - George Orwell Biografier: Love me or kill me: Sarah Kane and the theatre of extremes - Graham Saunders Mr Nice - Howard Marks Noen av dem har jeg lest før (noen av manusene og Sarah Kane-biografien, feks), og enten lest dem på nytt fordi de er vilt bra eller fordi de sto på pensumlista. Er helt sikkert mye jeg har glemt, foresvever meg at det skal være flere romaner i det minste, men dette var alt jeg husket i farta. Har også tre manus til, men det er dramaturgtjenester jeg har gjort for bekjente, og de manusene er ikke utgitt ennå, så det blir litt feil å nevne titlene før utgivelse. Har også lest utallige essays og artikler. Endret 6. januar 2013 av Mermaid Blues
Thought-Fox Skrevet 6. januar 2013 #3 Skrevet 6. januar 2013 Jeg leste ganske mange bøker i 2012, så jeg gidder ikke liste opp alle (jeg husker ikke alle engang), men jeg kan nevne ti av de beste: Evelyn Waugh - Brideshead Revisited Malcolm Lowry - Under the Volcano Denis Johnson - Train Dreams Hilary Mantel - Bring Up the Bodies Ursula K. Le Guin - The Unreal and the Real Vol. 1 Ursula K. Le Guin - The Unreal and the Real Vol. 2 Elizabeth Hand - Errantry: Strange Stories Patricia A. McKillip - Wonders of the Invisible World Kij Johnson - At the Mouth of the River of Bees Maureen F McHugh - After the Apocalypse
Gjest Badabing Skrevet 6. januar 2013 #4 Skrevet 6. januar 2013 Som jeg likte: Charles Dickens - A Christmas Carol (for å få litt julestemning) Siri Hustvedt - Det jeg elsket (kommer til å lese flere av denne forfatteren) To kill a mockingbird (likte den like godt denne gangen) Rabih Alameddine - Hakawati (følte meg som en liten unge som leste eventyr) Peter Conrad - Heart of Darkness (leste den på norsk som tillegg til pensum i forfjor, måtte lese den på nytt på engelsk) Peter Singer - Animal Liberation (sies vel å være for spesielt interesserte, men jeg tror den kan få mange til å tenke nytt når det gjelder etikk) Sara Gruen - Apehuset Sara Gruen - Water for elephants (Begge bøkene av nevnte forfatter er ingen tungvektere, men hun skriver med hjerte for dyr) Som jeg syntes var bortkastet tid: Arjo Paasalinna (?) - Kollektivt selvmord (jeg prøver meg stadig på humorbøker, men denne gjorde meg heller grinete) Saras nøkkel (platt) Første boka av Fifty Shades (burde hørt på de som sa den var noe møl) Skal legge til om jeg kommer på flere.
Safira Skrevet 6. januar 2013 #5 Skrevet 6. januar 2013 Jeg gidder ikke list opp alle, men de jeg likte best var (kronologisk rekkefølge): Wizard's First Rule - Terry Goodkind Poison Study - Maria V. Snyder The Ultimate Hitchhiker's Guide to the Galaxy - Douglas Adams Hogfather - Terry Pratchett The Last Continent - Terry Pratchett Song for Eirabu: Slaget på Vigrid - Kristine Tofte Lushons plater - B. Andreas Bull-Hansen The Blade Itself - Joe Abercrombie Anubis - B. Andreas Bull-Hansen The Lies of Locke Lamora - Scott Lynch Evercity - B. Andreas Bull-Hansen A Dance With Dragons - George R.R. Martin Good Omens - Terry Pratchett & Neil Gaiman Assassin's Quest - Robin Hobb Crossroads of Twilight - Robert Jordan Knife of Dreams - Robert Jordan The Name of the Wind - Patrick Rothfuss The Gathering Storm - Robert Jordan The Fifth Elephant - Terry Pratchett The Wise Man's Fear - Patrick Rothfuss The Way of Shadows - Brent Weeks Dracula - Bram Stoker Shadow's Edge - Brent Weeks Beyond the Shadows - Brent Weeks American Gods - Neil Gaiman Tigana - Guy Gavriel Kay Slipp håndtaker når du vrir - Tor Åge Bringsværd Minotauros - Tor Åge Bringsværd Evig søndag - Linnéa Myhre The Drawing of the Three - Stephen King The Hobbit - J.R.R. Tolkien Song for Eirabu: Vargtid - Kristine Tofte Hvis jeg forsvinner, ser du meg da? - Kristine Getz Theft of Swords - Michael J. Sullivan Towers of Midnight - Robert Jordan & Brandon Sanderson Rise of Empire - Micheal J. Sullivan
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå