AnonymBruker Skrevet 5. januar 2013 #1 Skrevet 5. januar 2013 Jeg trenger veiledning. De dette klippet: http://www.youtube.com/watch?v=YvisrogJ6Ak Dette gjør at jeg begyner å helle mot islam. Leste noe i koranen og islam om at jødene og kristene viste at gud skulle sende en profet etter jesus. Trodde vel at det bare var vås. Men så fant jeg tilfeldig dette på youtube hvor en jødisk prest innrømmer det. Jeg må si at at jeg er satt ut. Koranen skiller seg veldig fra vår bibel i den fortand at den virker veldig guddomelig. Trenger inspill. Anonym poster: 2425cb80a5d42205b2bf5f9c61d89672
Mann 42 Skrevet 5. januar 2013 #2 Skrevet 5. januar 2013 Et råd skal du få: Søk hjelp. Dette er religiøs propaganda, og du finner ingen sannhet her. Bare løgner og mer løgner. 4
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2013 #3 Skrevet 6. januar 2013 Det blir feil å bruke elementer fra kristendommen eller jødedommen til å forsvare islam, for hverken kristendommen eller jødedommen har noen troverdighet i seg selv. Hvis du er skapt av en gud, så har denne guden utstyrt deg med fornuft - menneskets definerende egenskap. Bruk den etter beste evne! Anonym poster: a94df0d43c72cb1a6587b1722cfd1c56
Gjest Bud Skrevet 6. januar 2013 #4 Skrevet 6. januar 2013 Det finnes bare én Gud, kjære barn. Min bestefar fikk på grunnskolen i oppgave å bøye verbet "himmel". -En himmel -Himmelen Uenige?
ØyvindR Skrevet 7. januar 2013 #5 Skrevet 7. januar 2013 Jeg kjenner ikke samaritanernes religion så godt, men den var så vidt jeg vet nesten identisk med jødedom bortsett fra visse kultiske regler, den viktigste var at de ikke anerkjente tempelet i Jerusalem. I kristendom finnes det ingen indikasjon på at det skal komme en "profet" som overgår Jesus. I jødedom venter man fremdeles på Messias (frelser-kongen), og anerkjenner hverken Jesus eller Muhammed som den de venter på. Koranen kan virke mere helhetlig enn Bibelen, nettopp fordi den er det; skrevet og samlet over en relativt kort periode og i et lite område. Bibelen er en veldig sprikende samling med skrifter av forskjellig art, samlet over en periode på over tusen år. Det er i det hele tatt merkelig at noen kan forestille seg at én entydig religion kan bygge på "Skriften alene", det viser seg også at det fører til nesten uendelig variasjon i trosretninger innenfor kristendommen. Hva det sier om hva som er mer "guddommelig" skal jeg ikke uttale meg om, annet enn å si at det er lettere å forsvare Islam som "bokens" religion enn kristendommen. Én retning innen kristendommen, nemlig katolisismen, utmerker seg ved at den IKKE bygger på "skriften alene" men på kirkens kontinuerlige lære, kalt Tradisjonen. Bibelen inngår selvfølgelig her, men bare som en del av det hele. 2
Mann 42 Skrevet 7. januar 2013 #6 Skrevet 7. januar 2013 Det finnes bare én Gud, kjære barn. Min bestefar fikk på grunnskolen i oppgave å bøye verbet "himmel". -En himmel -Himmelen Uenige? Himmel er et substantiv, prestefaen! 1
omarel Skrevet 7. januar 2013 #7 Skrevet 7. januar 2013 (endret) Himmel er et substantiv, prestefaen! Jeg trenger veiledning. De dette klippet: http://www.youtube.com/watch?v=YvisrogJ6Ak Dette gjør at jeg begyner å helle mot islam. Leste noe i koranen og islam om at jødene og kristene viste at gud skulle sende en profet etter jesus. Trodde vel at det bare var vås. Men så fant jeg tilfeldig dette på youtube hvor en jødisk prest innrømmer det. Jeg må si at at jeg er satt ut. Koranen skiller seg veldig fra vår bibel i den fortand at den virker veldig guddomelig. Trenger inspill. Anonym poster: 2425cb80a5d42205b2bf5f9c61d89672 Samaritene har holdt seg i dagens israel siden Moses sin tid, mens dagens jøder har vært spredt rundt omkring i verden og blitt påvirket av historiens hendelser i større grad. Derfor er det nærligende å tro de jødene og kristene som referes til i koranen kan være de slik samaritene. Det er også mange samaratiter som har konvert til Islam. Nå er det rundt 700 stykker igjen. Samaritene tar avstand fra jødendom slik jødene tolker det og blir fornærmet hvis de blir kalt jøder eller jahudi. De kaller seg kun israels barn. De respekterer islam og Mohammad som profet men fornekter han av prinsipeiell årsaker slik som jødene selv fornekter Mohammad. De gifter seg ikke med andre jøder selv om de holder sabaten hellig. De har samme prinsipper som jødene men de definerer ting veldig ulikt. Det klippet du viser har jeg sett på i arabisk, etter min mening er de jøder. Det er av et lengere dokumentar som Al jazera har laget. Slik jeg forsto så er de blant jødene som flyktet med moses fra egypt og bosatte seg i et hellig fjell i israel. Der har de vært siden den tid. Skille mellom dem oppsto etter at Moses kom fra fjellet med de ti bud. En av deres største fundamentene i deres tro er renslighet og tilbedelse av Gud. Les wikipedia. Ellers har de holdt religionen i sin opprinnelig form uten påvirkning av ytre historiske hendelser. Da de holdt seg som sekt på faste og ulike steder i Lavanten. Men de er ikke muslimer, så dette er ikke noe propaganda slik noen tror. Dette er noe av det det Gud sier i koranen kapitell 61 fra vers 5 og ut kapitelet: I Allahs navn den Barmhjertige den Nåderiket Og da Moses sa til sitt folk, « O mitt folk, hvorfor plager dere meg, og dere vet at jeg er Guds sendebud til dere?» Så da de avvek, avvek Gud deres hjerter og Gud leder ikke et syndefullt folk. Og da Jesus Marias sønn sa: «O Israels barn, jeg er Guds sendebud til dere, bevitner av loven som er mellom mine hender fra Toraen og bebuder om et sendebud som kommer etter meg, navnet hans er Ahmad.» Så da han kom til dem med klare bevis, sa de: «Dette er klar trolldom.» Og hvem gjør større urett enn den som dikter opp løgn ovenfor Gud når han kalles til Islam, og Gud, veileder ikke et urettferdig folk. De ønsker å blåse ut Guds lys med deres munn, og Gud fullbyrder Sitt lys selv om de vantro skulle hate det. Han er den som har sendt Sin budbringer med veiledelse og sannhetensreligion for å vise den over alle religioner, selv om avgudsdyrkerne skulle hate det. Dere som tror, skal Jeg henvise dere til en handel, som redder dere fra en smertelig straff? Tro på Gud, Hans sendebud, strev for Gudssak med deres penger og liv, det er bedre for dere hvis dere visste! Han tilgir deres synder, og føre dere inn i paradisetsenger hvor bekker sildrer under det, og herlige hjem i Edens enger. Det er den store seier. Og annet, som dere har kjært, hjelp fra Gud og snarlig seier så forkynn de troende. O dere som tror, vær Guds hjelpere slik da Jesus Marias sønn sa til disiplene: «Hvem er mine hjelpere til Gud?» Disiplene sa: «Vi er Guds hjelpere!» Da bevitnet en gruppe av Israels barn sin tro mens en annen gruppe fornektet, så vi bestyrket de som bevitnet troen mot deres fiende, og de ble seirende! ______ Endret 7. januar 2013 av omarel
Gjest Bud Skrevet 7. januar 2013 #8 Skrevet 7. januar 2013 Himmel er et substantiv, prestefaen! Samme faen det, norskundervisningen var faen ikke den beste på presteskolen!
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #9 Skrevet 7. januar 2013 Samme faen det, norskundervisningen var faen ikke den beste på presteskolen! Bra du forbanner sataten med å si faen :-) eller er det omvendt, at du påkaller han? Anonym poster: 2425cb80a5d42205b2bf5f9c61d89672
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2013 #10 Skrevet 8. januar 2013 Jeg kjenner ikke samaritanernes religion så godt, men den var så vidt jeg vet nesten identisk med jødedom bortsett fra visse kultiske regler, den viktigste var at de ikke anerkjente tempelet i Jerusalem. I kristendom finnes det ingen indikasjon på at det skal komme en "profet" som overgår Jesus. I jødedom venter man fremdeles på Messias (frelser-kongen), og anerkjenner hverken Jesus eller Muhammed som den de venter på. Koranen kan virke mere helhetlig enn Bibelen, nettopp fordi den er det; skrevet og samlet over en relativt kort periode og i et lite område. Bibelen er en veldig sprikende samling med skrifter av forskjellig art, samlet over en periode på over tusen år. Det er i det hele tatt merkelig at noen kan forestille seg at én entydig religion kan bygge på "Skriften alene", det viser seg også at det fører til nesten uendelig variasjon i trosretninger innenfor kristendommen. Hva det sier om hva som er mer "guddommelig" skal jeg ikke uttale meg om, annet enn å si at det er lettere å forsvare Islam som "bokens" religion enn kristendommen. Én retning innen kristendommen, nemlig katolisismen, utmerker seg ved at den IKKE bygger på "skriften alene" men på kirkens kontinuerlige lære, kalt Tradisjonen. Bibelen inngår selvfølgelig her, men bare som en del av det hele. Bare en liten digresjon; kristendommen er basert på det nye testamentet og der er mesteparten skrevet ned i løpet av en relativ kort periode. Det gamle testamentet er en samling bøker, brev, profetier, salmer, dikt, ordspråk osv samlet over en periode over mange hundre år. Anonym poster: d490051e87050f247b6b0b80617aab7d 1
Tullepia Skrevet 8. januar 2013 #11 Skrevet 8. januar 2013 Jeg trenger veiledning. De dette klippet: http://www.youtube.com/watch?v=YvisrogJ6Ak Dette gjør at jeg begyner å helle mot islam. Leste noe i koranen og islam om at jødene og kristene viste at gud skulle sende en profet etter jesus. Trodde vel at det bare var vås. Men så fant jeg tilfeldig dette på youtube hvor en jødisk prest innrømmer det. Jeg må si at at jeg er satt ut. Koranen skiller seg veldig fra vår bibel i den fortand at den virker veldig guddomelig. Trenger inspill. Anonym poster: 2425cb80a5d42205b2bf5f9c61d89672 Videoen handler ikke om en jødisk prest som innrømmer at Muhammed er en ventet profet, men om en person som forteller en historie om at Muhammed har gitt samaritanerne beskyttelse. Når det gjelder profeten som er forutsagt i Mosebøkene, så tror kristne at dette er Jesus. 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2013 #12 Skrevet 8. januar 2013 Videoen handler ikke om en jødisk prest som innrømmer at Muhammed er en ventet profet, men om en person som forteller en historie om at Muhammed har gitt samaritanerne beskyttelse. Når det gjelder profeten som er forutsagt i Mosebøkene, så tror kristne at dette er Jesus. Samariten viste at det skulle komme en profet. Ddelegasjonen kjente jo til tegn denne profeten skulle ha på skulderen. Hvis man leser Muhammads biografi kan man lese at det stemmer overens med det samariten sier. Det klippet viser er at samaritene valgte ikke å akseptere Muhammed som sendebud fra Gud til tross for at de viste at han skulle komme. Så det er implisitt at Muhammed er Guds profet slik det det fremkommer i Koranen. Det vil da si at Guds budskap til menneskeben å bevitne at Han er den Ene og Alene guddom, tilbe Ham alene, ikke likestille noen ved Hans side, anerkjenne Koranens innehold som Guds ord og Muhammad som siste sendebud til menneskeheten. Koranen anerkjenner jo det som er åpenbart Abraham, Moses og Jesus Kristus Marias sønn. Så da må muslimer gjøre det også. Slik jeg forstår klippet i lys av Koranen. Vil så gjerne tro på Bibelen, men den overbeviser meg ikke lengere. Det er noe med koranen som rører mitt hjerte. Anonym poster: 2425cb80a5d42205b2bf5f9c61d89672
jabx Skrevet 8. januar 2013 #13 Skrevet 8. januar 2013 Trådstarter er en løgnaktig muslim som prøver å lure andre til å bli nysgjerrige på islam ved å lyve. Det er ikke første gang jeg ser dette. 1
Tullepia Skrevet 9. januar 2013 #14 Skrevet 9. januar 2013 Samariten viste at det skulle komme en profet. Ddelegasjonen kjente jo til tegn denne profeten skulle ha på skulderen. Hvis man leser Muhammads biografi kan man lese at det stemmer overens med det samariten sier. Hva så? Hvis du var en selverklært profet som invaderte mitt leveområde og fremstod som en trussel, ville jeg også sørge for å ikke vekke ditt mishag ved å påstå at du ikke var en profet. Jeg ville nok gjort som enhver oppegående person: kommet i diplomatisk ærend, respektfullt tiltale deg som profet (for du har jo profetens merke - det har jeg hørt fra andre), og bedt deg la være å tvangskonvertere meg og mine og heller gi meg beskyttelse. At noen titulerer en sterkere person med den tittelen han ønsker tilsier ikke at man anerkjenner denne som virkelig profet. Det kan handle om enten ekte respekt og dialog (jeg titulerer gjerne Muhammed som profeten Muhammed i samtaler med muslimske venner uten at jeg et øyeblikk tror han er profet) eller om frykt (man hisser ikke opp en sterkere motstander ved å være nebbete). Det klippet viser er at samaritene valgte ikke å akseptere Muhammed som sendebud fra Gud til tross for at de viste at han skulle komme. Nei, det viser at de visste at han ble kalt profet. Men det er riktig at de ikke aksepterte ham som profet. Og det ser sannelig ut til at den godeste Muhammed godtok det, for samaritanene er fortsatt ikke muslimer. Muhammed gav dem beskyttelse! Så det er implisitt at Muhammed er Guds profet slik det det fremkommer i Koranen. Det vil da si at Guds budskap til menneskeben å bevitne at Han er den Ene og Alene guddom, tilbe Ham alene, ikke likestille noen ved Hans side, anerkjenne Koranens innehold som Guds ord og Muhammad som siste sendebud til menneskeheten. Koranen anerkjenner jo det som er åpenbart Abraham, Moses og Jesus Kristus Marias sønn. Så da må muslimer gjøre det også. Slik jeg forstår klippet i lys av Koranen. Det er ikke implisitt, du hører kun om noen som bruker en tittel for å få beskyttelse. Og den godeste Muhammed så ingen grunn til å forfølge samaritanene for deres manglende tro på hans profethet. De møtte ham med respekt (eller frykt) og fikk det de ønsket. Det kan umulig ha vært så viktig for Gud at samaritanene omvendte seg til islam når Muhammed lot dem leve i fred med sin religion. Vil så gjerne tro på Bibelen, men den overbeviser meg ikke lengere. Det er noe med koranen som rører mitt hjerte. Anonym poster: 2425cb80a5d42205b2bf5f9c61d89672 Så fint for deg. Men videoen overbeviser ingen. 1
Tullepia Skrevet 9. januar 2013 #15 Skrevet 9. januar 2013 Trådstarter er en løgnaktig muslim som prøver å lure andre til å bli nysgjerrige på islam ved å lyve. Det er ikke første gang jeg ser dette. Hva så? Denne muslimer gjør ikke noe annet enn det ethvert reklamebyrå gjør: pynter litt på sannheten for å få varen til å virke mer attraktiv. Enten gjennomskuer man reklamen med det samme, eller så ser man sannheten når man tar varen nærmere i øyensyn. Farlig er det i hvertfall ikke. 1
jabx Skrevet 9. januar 2013 #16 Skrevet 9. januar 2013 Hva så? Denne muslimer gjør ikke noe annet enn det ethvert reklamebyrå gjør: pynter litt på sannheten for å få varen til å virke mer attraktiv. Enten gjennomskuer man reklamen med det samme, eller så ser man sannheten når man tar varen nærmere i øyensyn. Farlig er det i hvertfall ikke. Det er farlig, men hovedpoenget er at folk ikke må la seg lure.
jabx Skrevet 10. januar 2013 #18 Skrevet 10. januar 2013 Det kan lure svake sjeler til å bli en del av denne onde ideologien.
Tullepia Skrevet 10. januar 2013 #19 Skrevet 10. januar 2013 Det er en hel del problemer med den påstanden. 1) Hva er definisjonen på en "svak sjel"? 2) Hvordan kan man lure noen til å bli muslim? 3) Hvis islam er en ond ideologi, hvorfor finnes det da mange gode muslimer som ønsker fred? Sett i lys av det dårlige forsøket ovenfor på å overbevise oss om at islam er den rette veien, så vil jeg ikke si at det er noen umiddelbar stor fare for at noen - svake eller sterke - vil la seg "lure".
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2013 #20 Skrevet 12. januar 2013 Det er farlig, men hovedpoenget er at folk ikke må la seg lure. De som konverterer til islam har sikkert blitt overbevist. Det er jo en av verdens mest voksende religioner. Så det er vel ikke bare svake sjeler som er muslimer eller som velger å bli muslimer. Du må nok ha trua på deg sjøl og la folk tro hva dem vil! Starttråderen har jo et poeng selv om det ikke overbeviser oss. Men vi kan ikke av den grunn sverte alle som vi blir truet av! Folk kan tro hva dem vil. Og velger man tro på gud eller ikke så er ikke det som er det viktigste her i livet. Det at alle klarer å leve sammen godt nok Anonym poster: 2425cb80a5d42205b2bf5f9c61d89672
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå