Scientia Skrevet 5. januar 2013 #1 Skrevet 5. januar 2013 Hei. Jeg har planer om å besøke en bekjent av meg i Sydney, Australia. Problemet er at jeg er redd for å fly, og med tanke på hvor lang denne reisen er, vil jeg si at det er utenkelig. Etter flere timer med å søke etter andre alternativer, har jeg fremdeles ikke lyktes. Jeg tenker hovedsaklig på et cruise/skip, eller en kombinasjon av det og tog. Og det må jo eksistere noe samsvarende i Sverige eller Norge. De fleste reisebyråer jeg har besøkt, kombinerer cruse med fly - så og si alle jeg har henvendt meg til. Så, er det noen av dere som kan hjelpe meg med dette? Takk på forhånd til alle som velger å være behjelpelig.
Kjetil E Skrevet 5. januar 2013 #2 Skrevet 5. januar 2013 Hei. Jeg har planer om å besøke en bekjent av meg i Sydney, Australia. Problemet er at jeg er redd for å fly, og med tanke på hvor lang denne reisen er, vil jeg si at det er utenkelig. Etter flere timer med å søke etter andre alternativer, har jeg fremdeles ikke lyktes. Jeg tenker hovedsaklig på et cruise/skip, eller en kombinasjon av det og tog. Og det må jo eksistere noe samsvarende i Sverige eller Norge. De fleste reisebyråer jeg har besøkt, kombinerer cruse med fly - så og si alle jeg har henvendt meg til. Så, er det noen av dere som kan hjelpe meg med dette? Takk på forhånd til alle som velger å være behjelpelig. Cunard har vel båter på jordomseiling, hvor man kan være med på delestekk av turen. Men ganske dyrt vil jeg tro. Ellers vil kanskje det enklere være å komme seg avgårde med tog, f.eks transibirske til Bejing. Og så sørover. Ikke korteste veien, har man bil finnes det kortere alternativer, men da inbefatter det Iran samt flere eks sovjetiske sentralasiatiske republikker.
juliane Skrevet 5. januar 2013 #3 Skrevet 5. januar 2013 Alt er sikkert mulig hvis du har noen uker å bruke på turen. Hver vei...
Silveri Skrevet 6. januar 2013 #4 Skrevet 6. januar 2013 Å komme seg til Singapore er "lett". Det er litt verre å komme seg det siste stykket. Se http://www.seat61.com/Australia-overland.htm#.UOmGn6VlrG8 Her starter de i UK, fra Norge tar man buss/tog/ferge via Sverige og Finland videre til Moskva. Hvis du bor veldig langt nord kan det hende at det er raskest via Murmansk. Har du forresten prøvd flyskrekkurs?
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #5 Skrevet 7. januar 2013 Prøv flyskrekkurs? Ikke for å være slem, men ærlig talt. Det er ikke farlig å fly! Statistisk skal du fly hver eneste dag i 38.000 (ja, trettiåtte tusen!) år før du omkommer i en flyulykke. Kjører du eller sitter du på i bil i blant? Sannsynligvis. Det er langt farlige enn å fly. Folk omkommer i trafikken i verden hver eneste dag, og det kan skje når som helst i løpet av tiden din på veien. Flyturer er langt mer forutsigbare. De fleste flyulykker skjer med småfly, og de fleste ulykker skjer også under avgang eller landing. Du skal på en lang flytur med et stort fly, attpåtil med et vestlig flyselskap som har sikkerheten på topp. Du har de beste forutsetningene, og det er ingenting å være redd for. Det spiller altså ingen rolle om flyturen er 1 time eller 12 timer. Flyet skal ta av én gang og lande én gang uansett. Ingenting skjer i mellomtiden. Visste du at hvis en motor slutter å fungere, vil flyet klare å fly med bare én motor? Hvis alle motorene slutter å fungere, vil flyet kunne fly som et seilfly til nærmeste flyplass. Det er massevis av flyplasser på veien til Australia fra Asia (ikke bare vann, nei), så en nødlanding ville foregått helt udramatisk. Sjansen for å få oppleve en nødlanding, selv om den er helt udramatisk, er også minimal. Det er ikke mulig for et fly å falle ned fra himmelen som en stein så lenge det har vinger. Det er omtrent like sannsynlig som at en fisk skulle falt ned til bunnen av havet helt uten videre. Jeg har reist mye med fly, flydd litt selv, og har også en del ganger sittet i cockpit under flyvninger med passasjerfly. Jeg kan love deg at pilotene har full kontroll hele tiden, selv når det er masse turbulens og passasjerene kanskje frykter de er døden nær. Det er høye krav til hvem som kan bli pilot på passasjerfly, og dette kan de. De er i tillegg helt vanlige mennesker som ikke har noe ønske om å dø i noen flyulykke de heller. Ta deg en prat med en pilot, og les noen bøker om flyteori, så er jeg sikker på at du vil få enda bedre forståelse av hvor ufarlig det er å fly Denne angsten din høres ut som den er til hinder for livsutfoldelsen din, så jeg håper du oppsøker hjelp og blir kvitt dette problemet. Lykke til, og jeg håper du får oppfylt drømmen din om å reise til Australia Anonym poster: 0ff8ed9b2737aac666740bc876904603 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå