Gå til innhold

Kjøp av bil og fordeling av kostnader

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg og min samboer gjennom to år vurderer nå for første gang å kjøpe bil. Ingen av oss har tidligere eid en bil, så vi er litt usikre på hvor mye dette egentlig koster... Min samboer har dessuten ikke lappen, så det er jeg som kommer til å kjøre på oss:p Han kan dermed ikke dra nytte av bilen, uten at jeg kjører han...

Vi prøver da å finne ut hvordan dette best mulig kan løses mtp på pengene. Vi betaler halvparten av husleie og strømkostnader hver. Hver måned setter vi inn et fast beløp på en konto som brukes på matvarer og husholdningsartikler. Foruten dette er resten av økonomien vår separat. Vi har begge fast jobb, og har en samlet årsinntekt på ca 900 000. (jeg tjener derimot litt mer enn min samboer)

Vi ser for oss at jeg tar opp lån på bilen, betaler renter og avdrag på dette, mens samboer hjelper til å betale for bensin (siden han ikke fritt kan disponere denne bilen når han selv ønsker)... Det betyr at dersom vi skulle gå i fra hverandre vil bilen bli med meg, uten at han har "tapt" penger ved å betale ned på mitt lån... Vi ser jo for oss at det blir oss to, men man kan jo aldri være helt sikker.....

Blir dette riktig? Eller er det en annen løsning som vil passe bedre? Alternativet er jo at vi tar opp lån sammen, og betaler avdrag og renter sammen, men da vil jo samboeren min betale på lån for noe han ikke fritt kan bruke.,....

Og hvordan bør kostnadene deles når det gjelder forsikring, eventuelle reparasjoner, vedlikehold, nye dekk osv?

Regner med noen har erfaring fra lignende situasjoner og kan gi oss noen tips.

Anonym poster: 3df822d2c3ac07255ea32af0da07a9e8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg og min samboer gjennom to år vurderer nå for første gang å kjøpe bil. Ingen av oss har tidligere eid en bil, så vi er litt usikre på hvor mye dette egentlig koster... Min samboer har dessuten ikke lappen, så det er jeg som kommer til å kjøre på oss:p Han kan dermed ikke dra nytte av bilen, uten at jeg kjører han...

Vi prøver da å finne ut hvordan dette best mulig kan løses mtp på pengene. Vi betaler halvparten av husleie og strømkostnader hver. Hver måned setter vi inn et fast beløp på en konto som brukes på matvarer og husholdningsartikler. Foruten dette er resten av økonomien vår separat. Vi har begge fast jobb, og har en samlet årsinntekt på ca 900 000. (jeg tjener derimot litt mer enn min samboer)

Vi ser for oss at jeg tar opp lån på bilen, betaler renter og avdrag på dette, mens samboer hjelper til å betale for bensin (siden han ikke fritt kan disponere denne bilen når han selv ønsker)... Det betyr at dersom vi skulle gå i fra hverandre vil bilen bli med meg, uten at han har "tapt" penger ved å betale ned på mitt lån... Vi ser jo for oss at det blir oss to, men man kan jo aldri være helt sikker.....

Blir dette riktig? Eller er det en annen løsning som vil passe bedre? Alternativet er jo at vi tar opp lån sammen, og betaler avdrag og renter sammen, men da vil jo samboeren min betale på lån for noe han ikke fritt kan bruke.,....

Og hvordan bør kostnadene deles når det gjelder forsikring, eventuelle reparasjoner, vedlikehold, nye dekk osv?

Regner med noen har erfaring fra lignende situasjoner og kan gi oss noen tips.

Tja.. spørs litt hva slags bil dere har tenkt dere, syns nå jeg. En nyere bil vil være dyrere å forsikre, og også synke ganske mye i verdi. Om bilen står på deg vil jo du også måtte ta hele verditapet på den.

Om dere har tenkt at du kjører en hel del på samboer, samt kanskje også tar over handling og slike ting som er lettere med bil er det kanskje rett at han betaler 1/2 av forsikring og driftsutgifter (dekk, vedlikehold etc). Og dersom han har tenkt å få seg sertifikat snart så er det ok at dere eier 1/2 bilen hver. Men dersom det i hovedsak er du som bruker bilen til/fra jobb er det jo du som bør ta mesteparten av kostnaden, med litt bensinpenger når du kjører han.

Vet ikke om det hjalp. ;)

Anonym poster: b1c81c29f12022a25ee2740290529356

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss så er vi ikke enige i om vi trenger bil eller ei (bor i by, bil er kun for bekvemmelighets skyld, samt at mannen syns det er kjekt ift. å komme seg enkelt på skiturer og jakt og slikt). Dealen er at han kjøper seg bil, så bidrar jeg til løpende utgifter som forsikring, årsavgift, service. Da bidrar jeg etter hvor mye jeg bruker bilen, også. Det vil si på IKEA og på en og annen tur på kjøpesenteret. At jeg sitter på når vi skal noe sted er ikke et argument for å øke min del av betalingen for jeg kan nemlig ta bussen, jeg.

Anonym poster: 8a3a028e427ca1e4842bd1017fef7489

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg møtte min samboer hadde jeg egen bil fra før. Han hadde firmabil som han ikke kunne bruke annet enn til og fra jobb.

I begynnelsen betalte jeg det meste på bilen min (med unntak av litt bensin i ny og ne), selv om vi brukte den når vi skulle handle sammen osv. Etterhvert foreslo samboer at vi delte alle bilutgifter likt, siden han hadde like mye nytte av bilen som meg.

I sommer kjøpte vi bil sammen, hvor vi brukte pengene jeg fikk for den gamle bilen min som egenandel. Nå betaler vi nesten alt 50/50. Unntaket er bensin, som min samboer har sagt han vil betale alt av - fordi han har mye større inntekt enn meg.

Er enig i det som tidligere er skrevet i denne tråden; at din samboer ihvertfall bør være med på å betale årsavgift, forsikring, service, reparasjoner, dekk, bensin osv.

Anonym poster: f02e296fabdd4574e3b144aaebd5f4c8

Skrevet (endret)

Hva skal bilen brukes til? Jeg synes det er helt avgjørende for hvem som betaler hva.

Skal du kjøre til jobb, og kjøre mye på egenhand til venner, famile og så videre bør du definitivt kjøpe og betale mest. Dersom den er ment til fellesbruk, er det naturlig å dele også innkjøp og verksted. Han drar jo da like mye nytte av bilen som deg, selv om du kjører. Det er kanskje også naturlig at han lærer seg å kjøre, og etterhvert tar lappen, når han har egen bil? Er dette nært forestående er det kanskje naturlig at dere eier likt.

Endret av Athene
AnonymBruker
Skrevet

Hva skal bilen brukes til? Jeg synes det er helt avgjørende for hvem som betaler hva.

Skal du kjøre til jobb, og kjøre mye på egenhand til venner, famile og så videre bør du definitivt kjøpe og betale mest. Dersom den er ment til fellesbruk, er det naturlig å dele også innkjøp og verksted. Han drar jo da like mye nytte av bilen som deg, selv om du kjører. Det er kanskje også naturlig at han lærer seg å kjøre, og etterhvert tar lappen, når han har egen bil? Er dette nært forestående er det kanskje naturlig at dere eier likt.

Vi tenker å bruke bilen til fellesting, som f.eks handleturer, når vi reiser på hytta, besøke familie og lignende. Jeg er sjelden ute alene og farter rundt, har jo noen venninner jeg treffer en gang i blant, men det vil aldri være noe utstrakt venne-kjøring fra min side.. Hans jobb er på veien til min, så de dagene vi drar samtidig kan jeg jo kjøre han på jobb... Jeg har fast kontortid, mens han varierer fra dag til dag når han drar på jobb, så det er jo ikke hver dag dette vil skje..

Glemte å nevne at han ikke med det første kommer til å ta lappen, da han verken trives bak rattet eller føler seg trygg blant andre sjåfører.. Han gir uttrykk for at han kommer til å vente så lenge det er mulig med å kjøre opp, og jeg er rimelig sikker på at om han får det som han vil, kommer han aldri til å kjøre opp..

Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Herregud så smålige folk er. Hvis man virkelig bryr seg om en person nok til å være i et forhold er det virkelig så farlig å ha felles økonomi? Tar dere frem kalkulatoren om dere skulle ha sex og bare den ene parten kommer eller? - "Nå skylder du meg 540 kr for tort og svie".

Jaja, bare grin om at det ikke var det du spurte om og at ikke felles økonomi passer for alle. Jeg sur og direkte, men heller det enn smålig og gjerrig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Herregud så smålige folk er. Hvis man virkelig bryr seg om en person nok til å være i et forhold er det virkelig så farlig å ha felles økonomi? Tar dere frem kalkulatoren om dere skulle ha sex og bare den ene parten kommer eller? - "Nå skylder du meg 540 kr for tort og svie".

Jaja, bare grin om at det ikke var det du spurte om og at ikke felles økonomi passer for alle. Jeg sur og direkte, men heller det enn smålig og gjerrig.

Vel... Gubben og jeg har vært sammen i snart 10 år, og har delt økonomi fordi det er det som passer oss best. Uten at vi hverken kan kalles smålige eller gjerrige av den grunn.

Bil drar veldig mye penger, og jeg ser ikke automatikken i at jeg skal være med å betale brorparten av et bilhold jeg ser på som unyttig for meg.

Anonym poster: 8a3a028e427ca1e4842bd1017fef7489

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...