Gå til innhold

Hvor lang tid bør det gå før man prøver seg på noen etter et brudd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har truffet en fyr som ganske nylig ble singel. Damen hans var visst utro, og han fikk vite dette - og droppet henne glatt.

Sånn jeg har fortsått det på han, så synes han det var en lettelse å gjøre det slutt. Har visst vært en del usikkerhet. Hun var nok ikke til å stole på.

OK, det er greit. Men tingen er at det bare er gått et par måneder (!!!!!!!!!) siden bruddet.

Mitt spørsmål, hvor lang tid bør det gå før man prøver seg på noen etter et brudd??

Og noen som vet hvordan man evt. bør gå frem?

Anonym poster: 34a5b38f5d3ec9635be15f1fcefcd428

Videoannonse
Annonse
Gjest Elissima
Skrevet

Det er ingen generell grense på dette. Min kjæreste dumpet samboeren sin da han møtte meg, også ble vi sammen etter ca 4 uker. Hva som kan skje mellom dere finner du ut ved å møte han over tid, og samtaler. Ønsker han å bare ha det litt gøy framover? Eller er han en person som liker å være i et forhold? Still spørsmål, og still krav. Vær klar på hva DU ønsker. Noen menn vil kanskje ha en KK etter et brudd, og det er ikke alle jenter som er komfortable med det. Tenk over hva du selv ønsker, og snakk med han du har møtt :)

Lykke til!

• Liker 3
Skrevet

Fine råd fra Elissima, i tillegg har det mye å si hvor lenge de var sammen, hvor mye han har vært alene tidligere, hvilken alder han har, om man har barn med eksen (og dermed må ha kontakt med henne) osv osv.. Det er liksom ikke svart/hvitt når det kommer til hvor lang tid man trenger eller hva man er klar for.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fine råd fra Elissima, i tillegg har det mye å si hvor lenge de var sammen, hvor mye han har vært alene tidligere, hvilken alder han har, om man har barn med eksen (og dermed må ha kontakt med henne) osv osv.. Det er liksom ikke svart/hvitt når det kommer til hvor lang tid man trenger eller hva man er klar for.

Litt over 30 år gammel. Ingen barn. De var sammen halvannet år, bodde ikke sammen. Han har hatt lengre samboerforhold bak seg, men ikke med hun her.

Skjønner at det ikke er svart/hvitt. Min første tanke er jo at det kan ta noe lengre tid å komme over, siden grunnen var at hun var utro - og ikke at de ikke hadde det bra sammen, eller at følelsene hans var borte...

Anonym poster: e3757ccc4396e679279b209d80ac9737

Gjest Lille-pus
Skrevet

Veldig individuelt er vel svaret.

Du sier han har vært alene et par måneder, etter hennes utroskap og det påfølgende bruddet.

Umiddelbart vil jeg si at han nok ikke er ferdig med å mentalt behandle det de hadde sammen.

Du må snakke med ham om det, og bruke alle mottagskanaler du har for å få en forståelse av hvor langt han har kommet i prosessen.

Skrevet

Min første tanke er jo at det kan ta noe lengre tid å komme over, siden grunnen var at hun var utro - og ikke at de ikke hadde det bra sammen, eller at følelsene hans var borte...

Her tenker du og jeg veldig likt. Det er liksom noe annet hvis følelsene er over og noe annet at utroskap spiller inn på et forhold som har vært vanskelig. Gi han tid til å bearbeide følelsene samtidig som du er en positivitet i livet hans. Dere har ikke noe forhold enda eller? Siden du skrev hvor lang tid etter kan man prøve seg på noen :)

AnonymBruker
Skrevet

Noen mener det bør gå et år eller mer, men jeg synes det er helt meningsløst å ha en fasit på det. Da jeg ble singel etter et nesten ti år langt forhold var jeg veldig sikker på at det var rett avgjørelse, og jeg trengte ikke lang tid på å "lande" som singel. Etter 8 måneder møtte jeg en som hadde vært singel 2-3 måneder (etter et fire år langt forhold) - jeg var litt skeptisk selv om han var tydelig på at han var helt ferdig med eksen, men siden vi faktisk har det veldig fint sammen har det vært verdt å prøve ut. Vi har tatt det med ro, gitt hverandre rom og brukt tid på å kjenne på hvordan det utvikler seg og hva en egentlig vil. (Noe av praktiske årsaker... vi har hele tiden vært trygge på hverandre, hatt mye kontakt og god kommunikasjon).

Vi har snakket om at det kan være lett å ta feil valg, eller bli usikker rett og slett fordi en ikke har fått tid til å tenke seg om mellom forrige og det nye forholdet, og ødelegge det nye pga det. En kan plutselig våkne opp og bli usikker på hvorfor en valgte denne nye kjæresten (er man motsatt eller lik eksen...) osv. Men uansett: nå har vi kjent hverandre i over tre måneder og ting har bare gått rette veien og blitt seriøse på en veldig bra måte, så vi fortsetter å være sammen :) Kan nevne at vi er voksne (over 30) og har erfaring med å klare oss fint alene over tid også. Ingen av oss er sånn som "må" være i forhold for å ha det bra.

Anonym poster: 328b5ba295b044a682d54bf6cb251b8c

• Liker 1
Skrevet

Noen mener det bør gå et år eller mer, men jeg synes det er helt meningsløst å ha en fasit på det. Da jeg ble singel etter et nesten ti år langt forhold var jeg veldig sikker på at det var rett avgjørelse, og jeg trengte ikke lang tid på å "lande" som singel. Etter 8 måneder møtte jeg en som hadde vært singel 2-3 måneder (etter et fire år langt forhold) - jeg var litt skeptisk selv om han var tydelig på at han var helt ferdig med eksen, men siden vi faktisk har det veldig fint sammen har det vært verdt å prøve ut. Vi har tatt det med ro, gitt hverandre rom og brukt tid på å kjenne på hvordan det utvikler seg og hva en egentlig vil. (Noe av praktiske årsaker... vi har hele tiden vært trygge på hverandre, hatt mye kontakt og god kommunikasjon).

Vi har snakket om at det kan være lett å ta feil valg, eller bli usikker rett og slett fordi en ikke har fått tid til å tenke seg om mellom forrige og det nye forholdet, og ødelegge det nye pga det. En kan plutselig våkne opp og bli usikker på hvorfor en valgte denne nye kjæresten (er man motsatt eller lik eksen...) osv. Men uansett: nå har vi kjent hverandre i over tre måneder og ting har bare gått rette veien og blitt seriøse på en veldig bra måte, så vi fortsetter å være sammen :) Kan nevne at vi er voksne (over 30) og har erfaring med å klare oss fint alene over tid også. Ingen av oss er sånn som "må" være i forhold for å ha det bra.

Virker som dere har en trygghet i hverandre pga god kommunikasjon og forståelse. Fikk sånn skikkelig god følelse for dere når jeg leste kommentaren din, kontra all den usikkerheten som mange har i en tidlig fase. :)

Skrevet

Vanskelig å si noe bastant, men man kan ikke akkurat la det å et år mellom heller. Får da være måte på. Av og til er man klar etter to uker, av og til etter to måneder. Det kommer vel litt an på hvor lenge forholdet har vart og om man har barn.

AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å si noe bastant, men man kan ikke akkurat la det å et år mellom heller. Får da være måte på. Av og til er man klar etter to uker, av og til etter to måneder. Det kommer vel litt an på hvor lenge forholdet har vart og om man har barn.

Hvorfor kan man ikke la det gå et år? Noen behøver lenger tid på å bearbeide det, og noen trenger faktisk flere år for å komme seg igjen. For eksempel er jeg selv dessverre følelsesmenneske når det gjelder sånt, og jeg var nok ikke over eksen på en god nok måte før ca 2 år etterpå, rett og slett fordi det var et jævlig brudd.

Anonym poster: 001ae53c938ab57f2fde3c9d4cf17ff4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan man ikke la det gå et år? Noen behøver lenger tid på å bearbeide det, og noen trenger faktisk flere år for å komme seg igjen. For eksempel er jeg selv dessverre følelsesmenneske når det gjelder sånt, og jeg var nok ikke over eksen på en god nok måte før ca 2 år etterpå, rett og slett fordi det var et jævlig brudd.

Anonym poster: 001ae53c938ab57f2fde3c9d4cf17ff4

Trenger man et år, så bør man la det gå et år, tenker jeg - og det er ikke fair å gå inn i et nytt forhold når man ikke har bearbeidet og lagt bak seg det gamle :) Men dersom man møter noen man virkelig liker, og ikke føler gamle følelser står i veien, synes jeg ikke en skal tenke på "regler" for hvor lang tid det "skulle" vært mellom forholdene. I trådstarters tilfelle skjønner jeg at hun er skeptisk fordi bruddet kanskje ble framskyndet av utroskap, og da er en ikke nødvendigvis så ferdig med å bearbeide før det blir slutt. I tillegg til at en kan slite med å stole på en ny partner. Men det gjelder vel bare å ha en god dialog om det.

(og nettinettet: Vi har også en sånn god følelse :) Jeg smiler med hele meg når jeg går opp trappa til leiligheten hans, hehe. Og når vi ser på hverandre. Skikkelig klissete)

AnonymBruker
Skrevet

Her tenker du og jeg veldig likt. Det er liksom noe annet hvis følelsene er over og noe annet at utroskap spiller inn på et forhold som har vært vanskelig. Gi han tid til å bearbeide følelsene samtidig som du er en positivitet i livet hans. Dere har ikke noe forhold enda eller? Siden du skrev hvor lang tid etter kan man prøve seg på noen :)

Absolutt ikke noe forhold! Har bare truffet han et par ganger. Jeg vet at han synes jeg er pen og sjarmerende, men det hjelper jo lite om han ikke er klar for en ny jente. Så tenkte litt som deg, bare prøve å være litt synlig, uten å trenge meg på.

Men jeg vet ikke. Personlig hadde jeg ikke vært klar for noe etter bare et par måneder etter et brudd (grunnet utroskap). Men jeg er også veldig "følelsesmenneske", og knytter meg lett til folk. Og da er det jo vanskelig å gi slipp også.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trenger man et år, så bør man la det gå et år, tenker jeg - og det er ikke fair å gå inn i et nytt forhold når man ikke har bearbeidet og lagt bak seg det gamle :) Men dersom man møter noen man virkelig liker, og ikke føler gamle følelser står i veien, synes jeg ikke en skal tenke på "regler" for hvor lang tid det "skulle" vært mellom forholdene. I trådstarters tilfelle skjønner jeg at hun er skeptisk fordi bruddet kanskje ble framskyndet av utroskap, og da er en ikke nødvendigvis så ferdig med å bearbeide før det blir slutt. I tillegg til at en kan slite med å stole på en ny partner. Men det gjelder vel bare å ha en god dialog om det.

(og nettinettet: Vi har også en sånn god følelse :) Jeg smiler med hele meg når jeg går opp trappa til leiligheten hans, hehe. Og når vi ser på hverandre. Skikkelig klissete)

Ja, jeg tenker i grunnen litt på begge aspektene som du nevner. At bruddet ble trigget av utroskapen, og at han kan ha vanskelig for å stole på en ny jente igjen.

Han sa han opplevde det som en stor lettelse å gjøre det slutt. Fordi usikkerheten hele tiden hang over han.

Skrevet (endret)

Mitt siste seriøse forhold gikk fra at begge var i forhold, til kjærester dagen etter og det holdt i 9 år.

Tror ikke det er noe regel på hva som funker, men hvis en av partene er dumpet hardt og brutalt ville jeg kanskje ventet litt.

Endret av Perrin
AnonymBruker
Skrevet

Mitt siste seriøse forhold gikk fra at begge var i forhold, til kjærester dagen etter og det holdt i 9 år.

Tror ikke det er noe regel på hva som funker, men hvis en av partene er dumpet hardt og brutalt ville jeg kanskje ventet litt.

Sånt har jeg også hørt om; vet om noen som møttes via venner mens de hadde kjærester på hver sin kant, men da forhold som ikke "førte noe sted", og hvor begge ønsket å gå videre i livet med å etablere seg, få familie osv, men ikke med daværende kjærester. Kjenner ikke hele historien, men det ble nok fort slutt med de gamle (ikke noe utroskap e.l., ryddige brudd), og jeg vet at de er lykkelig gift og har flere barn sammen nå.

Så... noen ganger er man ferdig med det forrige forholdet før man går ut av det. Noen ganger vet man hva (til og med hvem) man vil ha videre, andre ganger har en ikke tenkt så mye over det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...