Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når mener du det er best å trene i forhold til mat og søvn, og hvorfor? Hva får man mest utbytte av, eller hvorfor passer det deg best slik du gjør det?

Jeg trener enten på morgenen eller kvelden for å unngå horder av folk på treningssenteret, men stiller nå spørsmålstegn ved disse tidspunktene og utbytte.

Hvis jeg trener på morgenen går jeg rett på senteret uten frokost (evt. et knekkebrød eller en frukt/grønnsak) og spiser heller når jeg kommer hjem igjen. Dersom jeg trener på kvelden spiser jeg 1-2 knekkebrød, en smoothie og/eller frukt før jeg går rett i seng.

Hvordan henger alt dette sammen, når skal man spise og sove i forhold til når man skal trene?

Videoannonse
Annonse
Gjest *Maja*
Skrevet

Det er helt individuelt hva som passer deg og din kropp og psyke. Noen synes det er herlig å trene tidlig for å sette igang kroppen. Jeg er en av dem. Jeg får en kickstart på dagen, holder meg mer våken og opplagt resten av dagen.

Andre kan direkte skade seg av morgentrening eller ikke får utbytte av det fordi de rett og slett ikke klarer å få kroppen i gang på morgenen.

Noen sliter med å sove om de trener på kvelden, iallefall etter et viss klokkeslett, mens andre har en super trening på kvelden og sover som en baby.

Jeg har også noe kveldstrening, som boksing og litt styrke, og nå sykling. Det har funger greit for meg. Boksingen tar ikke lange tiden, men blir selvsagt litt pumpet av det. Siden det er såpass eksplosivt så er jeg ganske utladet etterpå, men prøver å ikke gjøre det en time før jeg legger meg for en får en del adrenalin av det. Styrke og sykling derimot er såpass rolig og at jeg fint kan sovne på det.

Joggingen er best om morgenen for min del :)

Skrevet

Det er helt individuelt hva som passer deg og din kropp og psyke. Noen synes det er herlig å trene tidlig for å sette igang kroppen. Jeg er en av dem. Jeg får en kickstart på dagen, holder meg mer våken og opplagt resten av dagen.

Andre kan direkte skade seg av morgentrening eller ikke får utbytte av det fordi de rett og slett ikke klarer å få kroppen i gang på morgenen.

Noen sliter med å sove om de trener på kvelden, iallefall etter et viss klokkeslett, mens andre har en super trening på kvelden og sover som en baby.

Jeg har også noe kveldstrening, som boksing og litt styrke, og nå sykling. Det har funger greit for meg. Boksingen tar ikke lange tiden, men blir selvsagt litt pumpet av det. Siden det er såpass eksplosivt så er jeg ganske utladet etterpå, men prøver å ikke gjøre det en time før jeg legger meg for en får en del adrenalin av det. Styrke og sykling derimot er såpass rolig og at jeg fint kan sovne på det.

Joggingen er best om morgenen for min del :)

Men har det noe å si for utbytte/forbrenning og sånn om jeg ikke spiser før trening (om morgenen) eller om jeg legger meg rett etterpå (om kvelden)?

Skrevet

Men har det noe å si for utbytte/forbrenning og sånn om jeg ikke spiser før trening (om morgenen) eller om jeg legger meg rett etterpå (om kvelden)?

Aldri ha forbrenning som mål for en økt. Det er uspesifikt og gir nødvendigvis ikke noen bra, målbare resultater. Mål bør alltid være spesifikke.

Noen trives med trening fastet, andre gjør ikke. Hvis det fungerer for deg så bare fortsetter du.

Du kan lese litt om fastet trening på http://www.leangains.com . Vær oppmerksom på at fasting ikke er for alle. Spesielt ikke dem som har et usunt forhold til konseptet slanking eller de som sliter med å spise store måltider.

Før du skal konkurrere er det nok fornuftig å ha spist, men det bør gå minst 2-3 timer fra måltidet til konkurransen. Ellers kan du risikere mageproblemer underveis. Dette er selvfølgelig noe du MÅ prøve på trening. Man prøver aldri noe nytt i konkurransesammenheng.

Skrevet

Du kjenner vel selv på kroppen når du får mest ut av treningen? Dette er veldig individuelt.

For min del yter jeg best på formiddagen, 2 timer etter frokost. Så dette er det tidspunktet jeg velger i helgene. Og det er da jeg legger inn de lengste øktene, tøffeste intervallene eller tyngste styrkeøktene. I arbeidsdagene trener jeg på morgenen før frokost, rett etter jobb eller sent på kvelden. Alt etter når jeg har tid. Av disse tidspunktene har jeg mest energi rett etter en vanlig 8 timers dag. Jeg sørger alltid for et lett måltid 1-2 timer før trening, slik at jeg har nok energi men heller ikke er tung i magen.

Gjest *Maja*
Skrevet

Nja, du brenner bittelitt mer om du trener på tom mage på morgenen enn etter frokost. Men så vil du jo ikke prestere like bra og hardt med tom mage som opp du har fylt opp litt så vinningen går litt opp i spinningen.

Det en kan gjøre er å ta en powerwalk på morgenen før frokost. Det tærer ikke på kroppen og du vil da straks kun brenne på fettet. Men kardio, styrke etc er ikke å anbefale på tom mage, da du lett bryter kroppen ned fremfor å bygge den opp samt at det er lettere å bli overtrent og kjøre seg i grøfta.

AnonymBruker
Skrevet

Ekstremt individuelt. Jeg sliter med å sove om jeg trener for sent, men kan heller ikke trene om morgenen fordi kroppen min trenger flere måltider før den er klar for gå gi mye på trening.

Jeg forsøker også å unngå de store folkemengdene. Der jeg trener (på SATS) er det kun ca. 16-20-tiden at det er "rush". Det betyr at jeg har hele dagen utenom denne perioden å trene på.

Det aller viktigste er at du ikke trener på rom mage, slik at du unngår muskelsvinn, samt at du har energi til å gi mest mulig på treningen.

Anonym poster: 42756957ac7a0e2b84e51fd7ecc9214d

AnonymBruker
Skrevet

På et ikke-profesjonelt nivå skal du gjøre hva du føler er best for deg i lengden. Prøv deg litt frem hvis du har muligheten. Jeg trener på kvelden fordi jeg trenger en god frokost og lang kaffepause om morgenen før jeg går på skole/jobb. I tillegg vet jeg at hvis jeg trener på kvelden overspiser jeg ikke til middag (jeg er slank, men med goood appetitt), kan dusje, kline på en ansiktsmaske og gå rett i seng med slitne ben = sovner lettere. Som sagt, ikke fokuser på forbrenning, det du forbrenner mest på er jo å ha en god rutine som fungerer bra i hverdagen din og som er lett å følge. Personlig skulle jeg hatt et garantert dobbelt utbytte for å gidde å presse inn morgentrening, for andre er det greit å få det unnagjort.

Anonym poster: 5b87b655e25d2e31151e65548665a05f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...