Gå til innhold

Date - samtaleemner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal på første date med en i morgen. Jeg er ganske sjenert og vi har snakket sammen en del på forhånd over internett. Problemet mitt nå er at når jeg tenker over det kommer jeg ikke på noe mer å spør han om! Er så redd for pinlig stillhet i morgen! Tips til samtaleemner?

Anonym poster: e5d95ca0c29333cb15744e148a83fb18

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva han jobber med/studerer, fritidsinteresser, filmer/musikk/serier/bøker han liker, steder han har reist eller har lyst til å reise, om han liker matlaging, dyr, sport, aktuelle ting i media? Prøv å lytte til hva han sier i stedet for å være så konsentert om hva du skal spørre om, da er det lettere å finne noe i det dere allerede snakker om som du kan ta tak i og spørre om. Og husk at det ikke bare er du som har ansvar for å holde samtalen i gang :) Lykke til!

Skrevet

Husk å lytte og dra ut et spesielt emne, f.eks hvis han sier noe om f.eks et søsken, spør hvor gammelt det er, hva det driver med osv, så nevn hvilken type søsken du har. Ikke bare svar ok på ting han sier.

• Liker 2
Gjest winston
Skrevet

Det bør jo helst gå av seg selv da.. Tror ikke du trenger å uroe deg:)

Selv jeg som ikke er så snakkesalig har aldri hatt problemer med det.

Skrevet

Bruk heller energi på å tenke over hva du sier og hvordan du oppfører deg. Som Gwen sier, lytt og svar med annet enn OK.

Dropp klaging, baksnakking, negativitet og være positiv og engasjert i treffet dere har.

AnonymBruker
Skrevet

Og ikke tenk for mye på ham som kjærestemateriale. De aller fleste vil ikke være det, men likevel veldig hyggelige personer å ta en kaffe med. :-)

Anonym poster: 208c166db3ae902b2e09e1ca6d351658

AnonymBruker
Skrevet

Det bør jo helst gå av seg selv da.. Tror ikke du trenger å uroe deg:)

Selv jeg som ikke er så snakkesalig har aldri hatt problemer med det.

Jeg er ganske sjenert og har opplevd at enkelte dater blir mye pinlig stillihet i, med mindre daten min er flink på å holde samtalen i gang..

Bruk heller energi på å tenke over hva du sier og hvordan du oppfører deg. Som Gwen sier, lytt og svar med annet enn OK.

Det er nok dette som er det største problemet for meg, er ikke så god på å bygge videre på en samtale, så hvert tema blir ganske raskt avsluttet fordi jeg ikke klarer å komme med så mye annen tilbakemelding enn "ok", "åja, så gøy" osv.. :/

AnonymBruker
Skrevet

GJØR noe istedetfor :) Bowling, biljard, gå en tur i parken, ta en skitur, ta et tandemhopp i fallskjerm etc. Mye man kan finne på som gjør date'n mindre klein og som gjør at dere får litt å snakke om i etterkant.

Anonym poster: de9c46827b905d4460f40a42038d5390

AnonymBruker
Skrevet

GJØR noe istedetfor :) Bowling, biljard, gå en tur i parken, ta en skitur, ta et tandemhopp i fallskjerm etc. Mye man kan finne på som gjør date'n mindre klein og som gjør at dere får litt å snakke om i etterkant.

Der var'n. Den berømte bowlingdaten! :laugh:

Anonym poster: 47a1798b9ffc4a5abf3eb533bcbc24af

AnonymBruker
Skrevet

Der var'n. Den berømte bowlingdaten! :laugh:

Anonym poster: 47a1798b9ffc4a5abf3eb533bcbc24af

Ja, men det er jo faktisk mye bedre å kunne gjøre noe i tillegg til å snakke. Cafedate kan fort bli kleint hvis man ikke "treffer" hverandre med en gang og har såpass med kjemi at praten går flytende fra første stund, da er det nyttig å ha noe å bygge samtalen opp rundt. Og det behøver ikke være bowling, det finnes mange aktiviteter :)

AnonymBruker
Skrevet

Dette er jeg ikke enig i. Man skal ikke bruke energi på å vurdere seg selv under en date. Heller være engasjert i samtaletema og fokusere på mannen og hva han sier, og så blir det mer naturlig å komme med kommentarer og innspill.

Anonym poster: 12b75abb56a9295813ca11a2a93b7465

• Liker 1
Skrevet

Dette er jeg ikke enig i. Man skal ikke bruke energi på å vurdere seg selv under en date. Heller være engasjert i samtaletema og fokusere på mannen og hva han sier, og så blir det mer naturlig å komme med kommentarer og innspill.

Anonym poster: 12b75abb56a9295813ca11a2a93b7465

Jeg mener ikke at man skal bruke energi på å vurdere seg selv under en date, men at man skal bruke energi på å vurdere seg selv FØR en date. At man er mer bevisst på positive og negative sider og hva man dermed bør unngå å gjøre. Å lytte mer enn man snakker kan være en god egenskap f.eks som du også nevner.

Skrevet

Det er nok dette som er det største problemet for meg, er ikke så god på å bygge videre på en samtale, så hvert tema blir ganske raskt avsluttet fordi jeg ikke klarer å komme med så mye annen tilbakemelding enn "ok", "åja, så gøy" osv.. :/

Du er langt fra alene om å slite med det, men bare det at du er bevisst på det er jo en kjempe fordel for deg! Prøv å tenke ut noe du kan spørre han om mens han forteller det han forteller, slik at du kan videreføre en samtale om det tema han har startet. Hvis han forteller at han liker en eller annen aktivitet, så kan du spørre om han gjør det ofte og hvor lenge han har holdt på med det. Hvis han forteller noe om jobben sin så kan du si "Så spennende, så du trives der, eller har du noen planer om noe annet i fremtiden?" etc. Lytt når han forteller noe og prøv å se om du kan vinkle det videre i en samtale :) Jeg vet det ikke er lett, men øvelse gjør mester :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...