Gå til innhold

Han vil forsørge broren sin i hjemlandet......

Anbefalte innlegg

Gjest Norskeperlen
Skrevet

Hei jg har vært sammen med mannen min i snart 15år. Ekteskapet var arrangert, og det har gått bra. Jg importerte han til Norge for ca. 7år sidenog har stilt opp for han til han klarte å få seg en ordentlig fast jobb. Nå har han jobbet i 6år og har sendt penger til familien sin i hjemlandet hver måned. Det er snakk om ca. 3000kr hver måned, det r en fast utgift vi har. Vi har 3 barn, og jg sluttet å jobbe for 6mnder tilbake fordi jg følte jg ik fikk gitt nok tid til barna. Med 1 lønning merker jg at økonomien vår ikke er det samme. Jg hater nå at han skal forsørge broren sin som har 3 barn, og har prøvd å snakke med han om at vi ik klarer mer, da blir han bare sur. Jg vil at han skal fortelle broren at vi ik har råd, mn det vil han ik si, og sier at alt ordner sg, mn jg merker bare at det går bare nedover for oss. Og det sliter mg både psykisk og fysisk. Jg føler at dette kommer til å ødelegge det fine vi har. Hver gang han sender penger nå får jg bare lyst til å dra min vei. Hva skal jg gjøre?? Jg r født og oppvokst i Norge og r oppdratt slik at jg kun tenker på meg, barna og mannen. Men det han kommer fra skal den som bor i utlandet hjelpe sin " fattige" familie. Broren er 100% frisk, mn jobber ikke. Jg bliiiir gal...

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Husk på at det er veldig mange uten jobb i Europa nå, så det er veldig snilt av han å sende til familien, så lenge dere selv har råd til det, og han bruker av sine egne penger. Det er vanskelig for deg å forstå om du ikke vokste opp med samme kultur, men jeg kjenner flere som sender penger til familien, det er veldig vanlig i noen/mange land.

Siden du begynner å klage på økonomien, så burde du kanskje ikke sluttet i jobben din. Eller du kunne byttet til en som gjør at du får mer tid til barna dine.

Anonym poster: 3e11a7160458e403702f897a3cae5ecd

• Liker 16
Skrevet

Broren er 100% frisk, men jobber ikke.

Vil han ikke jobbe, eller får han ikke jobb til tross for at han prøver å skaffe seg en?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er gift med en fra et annet europeisk land og bor i et tredje. I hans familie og her hvor vi bor er det helt vanlig at man hjelper familiemedlemmer økonomisk. Mannen min er sjokkert over hvordan min familie ikke hjelper oss med noe som helst enda de fleste har leiligheter, hus, hytter og biler, har gode jobber og tar lange ferier. Jeg synes det er flaut at vi får hjelp fra hans familie som har lån og mye mindre å rutte med enn mine foreldre og søsken som tidvis har mer enn millionen cash. Når vi kan stille opp økonomisk for andre i hans familie gjør vi selvsagt det.

Dere har antagelig helt andre muligheter til å skaffe dere ekstrainntekter og ta opp og betale ned lån enn det familien hans har.

Anonym poster: ae719a1bf3de6634be26ab7b6de417f8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Utifra det du skriver er du med andre ord ca 30-40 år gammel? Og du skriver et innlegg som er direkte vondt å lese. Hva har skjedd meg Jeg og Ikke? Du sitter ikke og skriver på 160 tegns gammeldags mobiltelefon. Jeg kan til nøds akseptere denslags fra ei brunkremjente på 14, men en voksen person som har 3 barn og fast jobb og er gift?

Er fristende til å tro at dette er en fjortis som troller.

Anonym poster: 1d15160efd39eb1a0eb14009bf4382d3

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor du sluttet i jobben om dere ikke har råd til det. Kan skjønne at det er vanskelig for en del mennesker i Europa å få seg jobb nå. Så jeg synes ikke det er merkelig at mannen din vil hjelpe.

Du derimot har ingen unnskyldning. Jeg er norsk jeg også, men jeg er ihvertfall oppdratt til at man bidrar til husholdningen ved å jobbe om man ikke er syk og derfor ikke kan. Synes ikke det er greit at du overlater all økonomien til mannen din.

Anonym poster: ef8ca91166370029eb52338c5e918b5d

• Liker 9
Skrevet

Jeg synes også det er tåpelig å slutte i jobben når dere ikke har råd til det. Du visste jo om denne utgiften på forhånd.

• Liker 5
Skrevet

Jeg syns at han gjør en veldig fin ting!

Du burde ikke slutte i jobben din hvis dere får det vanskelig økonomisk! Det er selvfølgelig viktig med tid til barna, men du kan heller jobbe deltid eller bare være flinkere til å disponere tiden på ettermiddagen og kvelden/helgene.

Alt avhenger av definisjonen din av økonomisk vanskelig. Noen vil reagere hvis de er vant til å spise ute hver kveld og som plutselig kun kan gjøre det en gang i uka. Noen vil reagere hvis de må kutte ned på mobilregningen med noen hundrelapper og si at det er vanskelig osv. Så tenk på hvordan hans familie har det i forhold til dere og prioriter riktig!

Jeg vet ikke om hans hjemland er et europeisk eller asiatisk (midtøsten) land, men det er uansett fæle tider i store deler av verden nå hva angår jobb selvom man er frisk! Om broren hans er lat og de har alle muligheter til å leve bra økonomisk, så er det en annen sak! Da må du bare snakke med mannen din flere ganger!

Gjest Funky Punk
Skrevet

Jeg synes også det er tåpelig å slutte i jobben når dere ikke har råd til det. Du visste jo om denne utgiften på forhånd.

Enig.

Man trenger ikke å slutte i jobben for å få mer tid med barna.

Man kan jo f.eks gå ned i prosentstilling slik at man fortsetter å få inn en inntekt, bare ikke så høy som i en 100% stilling

Om du sluttet i en jobb som var 50% så var det iallefall totalt unødvendig.

Jeg syns det er fint å hjelpe andre og jeg liker den kulturen hvor man deler på det man har istedenfor slikt som vi er vant med i Norge hvor man skal bygge seg opp sin egen Skrue-binge og ikke dele med noen...ja bortsett fra å donere penger til en organisasjon slik at man kan skryte over hvor gavmild man er

• Liker 1
Skrevet

Du får begynne å jobbe igjen du også TS.

Utifra det du skriver er du med andre ord ca 30-40 år gammel? Og du skriver et innlegg som er direkte vondt å lese. Hva har skjedd meg Jeg og Ikke? Du sitter ikke og skriver på 160 tegns gammeldags mobiltelefon. Jeg kan til nøds akseptere denslags fra ei brunkremjente på 14, men en voksen person som har 3 barn og fast jobb og er gift?

Anonym poster: 1d15160efd39eb1a0eb14009bf4382d3

Hater å leser slike innlegg som TS kommer med også. Er ingen grunn til å korte ned ord på den måten, eller kanskje hvis man er veldig lat.

• Liker 1
Gjest Norskeperlen
Skrevet

Ts... Denne utgiften vil jg ikke leve med hele livet. Broren er bare lat, han vet at han blir forsørget derfor vil han ikke jobbe... Jeg er ikke 40år, er 27. Å skrive med sms språk har blitt en dårlig vane, beklager skal prøve å skrive riktig.

Skrevet

Det skal vel mye til for at du klarer å overtale mannen din til å slutte med å sende broren sin penger.

Kan jo forstå at det virker meningsløst å sende penger til en som bare snylter av broren sin.

AnonymBruker
Skrevet

Ja her var det mye pepper å få for TS.

Jeg skjønner henne GODT ! At hun vil slutte å jobbe for å tilbringe mer tid med barna skal hun ha kreditt for. Og jeg synes ikke at barna skal ha mindre tid med moren fordi at deres far har "forpliktet" seg til å forsørge sin bror, som hviler på at han blir forsørget.

Synes dere det er rettferdig at TS skal jobbe for at hennes svoger skal motta 3000 kr pr mnd??

Nå er ikke 3000 all verdens her i Norge, men i mange av landene i Asia og Midtøsten er dette mer enn en gjennomsnittelig månedslønn.

Det å bidra til familie i andre fattige land er selvsagt greit til tider, som feks bryllup og andre slike ting, men at en skal sende bidrag hver mnd hadde jeg ikke funnet meg i.

Snakker nå av erfaring da jeg selv lever med en fra midtøsten. Familer som har folk som har dratt ut av landet og bosatt seg i Europa tror at dem som har dratt ut lever som konger. Hallo.....det er dyrt å bo her. Det tenker de ikke så mye på.

Anonym poster: b080d65393b0aa84c4d7613603eae03f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ts... Denne utgiften vil jg ikke leve med hele livet. Broren er bare lat, han vet at han blir forsørget derfor vil han ikke jobbe... Jeg er ikke 40år, er 27. Å skrive med sms språk har blitt en dårlig vane, beklager skal prøve å skrive riktig.

27 år? Ble dere sammen da du var 12 år?

Anonym poster: 52d0065054521261832b7ab8f5e4dea3

• Liker 4
Skrevet
Mannen min er sjokkert over hvordan min familie ikke hjelper oss med noe som helst enda de fleste har leiligheter, hus, hytter og biler, har gode jobber og tar lange ferier.

Sjokkert! For noen drama-queens. Kjenner dere ikke til kulturen i Norge? Vi betaler skatt for å vedlikeholde et gigantisk velferdssystem nettopp så staten er ansvarlig for de som trenger hjelp.

Det er altså ikke noe å være sjokkert over. Vi hjelper som bare det, bare at vi gjør det ved å betale skatt som finansierer velferdsgoder i stedet for at det gjøres direkte.

Kanskje noen som prøver å gjøre et poeng ut av hvordan ingen reagerer på at dette er en "importbrud" siden det er en kvinne som har importert en ektefelle fra et fattig land denne gangen?

For når en mann gjør noe slikt så er han jo en ekkel taper.

• Liker 1
Skrevet

Ja her var det mye pepper å få for TS.

Jeg skjønner henne GODT ! At hun vil slutte å jobbe for å tilbringe mer tid med barna skal hun ha kreditt for. Og jeg synes ikke at barna skal ha mindre tid med moren fordi at deres far har "forpliktet" seg til å forsørge sin bror, som hviler på at han blir forsørget.

Synes dere det er rettferdig at TS skal jobbe for at hennes svoger skal motta 3000 kr pr mnd??

Nå er ikke 3000 all verdens her i Norge, men i mange av landene i Asia og Midtøsten er dette mer enn en gjennomsnittelig månedslønn.

Det å bidra til familie i andre fattige land er selvsagt greit til tider, som feks bryllup og andre slike ting, men at en skal sende bidrag hver mnd hadde jeg ikke funnet meg i.

Snakker nå av erfaring da jeg selv lever med en fra midtøsten. Familer som har folk som har dratt ut av landet og bosatt seg i Europa tror at dem som har dratt ut lever som konger. Hallo.....det er dyrt å bo her. Det tenker de ikke så mye på.

Anonym poster: b080d65393b0aa84c4d7613603eae03f

Nå er det ikke vi som skal bestemme hva som er rett eller galt. Mannen til TS har åpenbart helt andre verdier enn henne. Hvem er vi til å bestemme at hans verdier ikke er gode bare fordi vi er oppdratt annerledes? Det er hans opptjente penger og de gjør vel han som han vil med. Hvis TS er så bekymret for økonomien så begynner hun å jobbe igjen. Hun kan ta en deltidstilling og fremdeles ha masse tid med ungene.

Gjest Norskeperlen
Skrevet

Selvom det er han som jobber, mener jeg at jg har like mye rett på disse pengene. Fordi jeg gjør alt hjemme. Jeg klarer ikke jobben fordi jeg er ikke sterk nok til å jobbe oxo komme hjem og gjøre alt hjemmearbeidet fordi han ik vil hjelpe til i det hele tatt hjemme, og barna er også i alder. 1,3 og 5 de trenger meg. Jeg har ikke noe imot å hjelpe personer som har økonomiske problemer, men folk som er late og vil leve på broren som bor i Norge vil jeg få en slutt på. Jeg vet bare ikke hvordan jeg skal klare det.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor er mannen din fra? Dette er nok bare noen av de konsekvensene du må tåle når du gifter deg med noen fra en annen kultur. Dette er nok like naturlig for ham som det er naturlig for oss å kun fokusere på egen familie. Det er nok ikke noe du bare kan kreve at han skal glemme. Og så handler det jo ikke bare om broren hans, men tre små barn som er avhengig av de pengene han sender for å overleve. Skal nok mye til før du greier å overtale han til å bare gi faen i dem.

Tror ikke jeg hadde greid det selv om det var snakk om min familie. Vi i Norge har jo tross alt et sosialt system vi kan lene oss på om vi ikke greier å få ting til å gå rundt selv. Det er det jo ikke så sikkert de har i det landet mannen din kommer fra?

Anonym poster: ef8ca91166370029eb52338c5e918b5d

Skrevet

Jeg vet ikke hva du kan gjøre, men jeg forstår godt at du er frustrert, det ville jeg også vært i din situasjon :hug:

Gjest Norskeperlen
Skrevet

Takk... Jeg er ingen Bitch, vil bare ikke forsørge en mann som ikke vil jobbe... Hadde ikke hatt noe imot hvis mannen jobbet og ikke tjente nok, men det at han ikke vil jobbe fordi de jobbene han kan få r skitne for han syns jeg er dårlig gjort mot oss...

Vet ikke hva jeg kommer til å gjøre, syns noen ganger synd på mannen min oxo. Han klarer ikke å si nei til broren, men jeg skal prøve å snakke med han pent kanskje han forstår. Han kommer fra India.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...