Jsmn Skrevet 4. januar 2013 #1 Skrevet 4. januar 2013 Hei:) Først og fremst er dette min aller første post her, så beklager om jeg gjør noe feil eller bryter noen regler uten vilje siden jeg er ganske ny. Jeg har vært nedstemt, og delvis deprimert i ca ett år nå. Jeg har hele livet vært slank, men for et år siden så ble alt mye verre. Situasjonen førte til at jeg spiste mye mer enn før, og mer usunn mat, og hadde absolutt ingen motivasjon eller lyst til å trene. All den usunne maten og mangel på trening gjør at jeg er er irritert og lei hele tiden fordi jeg får så dårlig samvittighet, og mangel på aktivitet gjør at jeg føler at jeg har nulle energi. Et annet problem er at jeg planlegger hele tiden hva jeg skal spise, hvor mange kcal, når og hvor mye jeg skal trene osv, men jeg gir opp med en gang hvis jeg møter et lite problem, og slik har det pågått lenge. Det høres nok ut som et lukusproblem, men matvanene mine og aktivitetsnivået mitt har ført til at jeg ser mye mørkere på livet, fordi jeg klarer ikke engang noe så enkelt som å trene eller spise sunn mat, og det gjør at jeg mister troen på meg selv. MEN jeg skal prøve å gå ned i vekt fra og med neste uke, og har laget en plan som lyder som følgende; Trening: 6 dager i uken 2 dager tredemølle 2 dager spinning 2 dager styrketrening Matinntak: En dag i uken: 1300 kcal To dager: 1350 kcal To dager: 1400 kcal To dager: 1450 kcal I tillegg skal jeg avstå fra alt som er søtt og usunt. Høres dette ut som en bra plan, og kan det være et realistisk mål å gå ned 4-5 kg på 2-3 måneder? Har dere også noen tips som kan øke motivasjonen, og gjøre at jeg kan komme meg ut av denne onde sirkelen jeg befinner meg i for øyeblikket? På forhånd, takk!
JustLittleMe Skrevet 4. januar 2013 #2 Skrevet 4. januar 2013 For det første... Det er ikke noe du kan skrive eller gjøre feil når du skriver noe her. For det andre, er litt i samme situasjon som deg, men jeg orker ikke tanken på aktivitet. Det jeg har gjort er rett og slett å kutte ut sukker, salt, dårlige karb og fett. Det virker Men siden du u tillegg eller det deprimert og/ ellernedstemt. IKKE la dette gå inn på deg... Har selv erfaring med dette. Håper du opnår det du ønsker på en sunn fornuftig måte
Gjest *Maja* Skrevet 4. januar 2013 #3 Skrevet 4. januar 2013 Trening er SUPERT mot depresjon. Det er flott at du vil ta tak i å endre til en sunnere livsstil, men, ja det er lite men; å trene 6 dager i uka er veldig mye. Men før jeg gir råd: Alder Vekt Høyde Aktivitetsnivå da du trente jevnt Aktivitetsnivå det siste året
Jsmn Skrevet 4. januar 2013 Forfatter #4 Skrevet 4. januar 2013 JustLittleMe: Jeg prøver å ikke la følelsene påvirke meg så mye, men du vet kanskje at det ikke er så lett. Jeg spiser som regel generlt sunt, men jeg perioder så er jeg så nedstemt så jeg spiser hva som helst, og bryr meg ikke om hva jeg spiser. Samtidig er nesten som en slags straff, hvis jeg tar en bit av et kakestykek for eksempel, så spiser jeg videre for å straffe meg selv for å ha falt for fristelsen i første omgang. *Maja*: Jeg vet at trening er kjempebra, og jeg var alltid glad og hadde masse energi før når jeg trente, og de dagene jeg klarer å dra meg selv opp og trene, så blir jeg i så mye bedre humør:) Å trene seks gang i uken kan høres mye ut, men jeg vil heller trene nesten hver dag, slik at jeg får beveget meg så og si hver dag i litt kortere perioder, enn å sette av f.eks. tre dager der jeg trener i 1 1/2 timer hver dag. Jeg er 17 år gammel, og vekten er 54 kg fordelt på 164 cm. Jeg vet at det er helt normalt, men ikke for en som "alltid" har vært slank. Andre ser kanskje på kroppen min som en normal, gjennomsnittelig kropp, men jeg ser på den som en forferdelig kropp, men det er kanskje fordi jeg er vant til å se en slankere figur i speilet enn det jeg ser nå. Jeg trente ca. 4-5 ganger i uken før, og hadde faste treningsdager, og var generlt aktiv. I løpet av det siste året året jeg bare trent år jeg har hatt tid, eller rett og slett en litt bra dag. En uke kan jeg trene 5 ganger (men det er sjeldent), mens andre uker trener jeg ikke en eneste dag. Nå er jeg bare lat, og jeg sitter store deler av dagen.
Gjest *Maja* Skrevet 4. januar 2013 #5 Skrevet 4. januar 2013 JustLittleMe: Jeg prøver å ikke la følelsene påvirke meg så mye, men du vet kanskje at det ikke er så lett. Jeg spiser som regel generlt sunt, men jeg perioder så er jeg så nedstemt så jeg spiser hva som helst, og bryr meg ikke om hva jeg spiser. Samtidig er nesten som en slags straff, hvis jeg tar en bit av et kakestykek for eksempel, så spiser jeg videre for å straffe meg selv for å ha falt for fristelsen i første omgang. *Maja*: Jeg vet at trening er kjempebra, og jeg var alltid glad og hadde masse energi før når jeg trente, og de dagene jeg klarer å dra meg selv opp og trene, så blir jeg i så mye bedre humør:) Å trene seks gang i uken kan høres mye ut, men jeg vil heller trene nesten hver dag, slik at jeg får beveget meg så og si hver dag i litt kortere perioder, enn å sette av f.eks. tre dager der jeg trener i 1 1/2 timer hver dag. Jeg er 17 år gammel, og vekten er 54 kg fordelt på 164 cm. Jeg vet at det er helt normalt, men ikke for en som "alltid" har vært slank. Andre ser kanskje på kroppen min som en normal, gjennomsnittelig kropp, men jeg ser på den som en forferdelig kropp, men det er kanskje fordi jeg er vant til å se en slankere figur i speilet enn det jeg ser nå. Jeg trente ca. 4-5 ganger i uken før, og hadde faste treningsdager, og var generlt aktiv. I løpet av det siste året året jeg bare trent år jeg har hatt tid, eller rett og slett en litt bra dag. En uke kan jeg trene 5 ganger (men det er sjeldent), mens andre uker trener jeg ikke en eneste dag. Nå er jeg bare lat, og jeg sitter store deler av dagen. Jeg tror nok ditt mål bør være å bli strammere og fastere i fisken, ikke slanke deg. Vekta er fin for deg, så fokuset bør være på å få ned fettprosent og få opp muskelmassen. Få i deg mye proteiner fra kylling, fisk, egg, kokt skinkepålegg, trege karbs fra fullkornsris, grove kornprodukter og grønnsaker, godt fett fra oljer og nøtter. Spis frukt som kos og desserter. Om du klarer å ha korte økter, så kan nok planen din gå igjennom, men den også lett slå tilbake på deg om du presser deg for hardt. Det er lett for skader, overtrenthet og at en rett og slett møter veggen. Men før jeg "dømmer": hvordan skal du legge opp treningsdagene? Spinning: hvor lenge/hardt Jogging: samme Styrke: hva program?
Jsmn Skrevet 5. januar 2013 Forfatter #6 Skrevet 5. januar 2013 Målet er selvfølgelig ikke bare å gå ned i vekt, men også å få en mer muskuløs og fast kropp, men samtidig vil jeg føle meg mye bedre når jeg ser på vekta og ser 49/ 50 kg. Jeg spiser generelt sett veldig sunt. Alltid grovt brød, og grove kornprodukter, pasta osv, og sjeldent hvitt ris. Spiser masse proteiner, og kuttet ut rødt kjøtt for ca ett år siden. Frukt og grønnsaker spiser jeg i hele dagen lang. Det eneste problemet er at jeg i tillegg til all den sunne maten så skeier jeg litt for ofte ut med kake/is/kjeks osv... Det jeg har tenkt ang spinning og jogging er minst 10 km per økt. Jeg skal prøve å variere mellom intervaller, og sammenhengende løping/sykling med middels intensitet, og jeg antar at hver økt ikke vil ta mer enn en time. Jeg har vektmanualer på 2-4 kg som jeg har tenkt å bruke i styrketreningen, i tillegg til vanlige øvelser som crunches, planken, knebøy osv. Jeg har funnet ganske mange øvelser på nettet som jeg har prøvd ut, og funnet riktig teknikk, men det jeg sliter litt med er hvor mange repetisjoner og serier jeg skal utføre for best mulig resultat. Kan 3*15 være passende på hver øvelse? Jeg har forresten tenkt å bruke 25-45 minutter på styrketreningen:) Takk til alle som har prøvd å hjelpe hittil! Jeg føler at blir mer motivert når jeg ser at det er noen som prøver å hjelpe, så tuuusen takk!
Gjest *Maja* Skrevet 5. januar 2013 #7 Skrevet 5. januar 2013 Målet er selvfølgelig ikke bare å gå ned i vekt, men også å få en mer muskuløs og fast kropp, men samtidig vil jeg føle meg mye bedre når jeg ser på vekta og ser 49/ 50 kg. Jeg spiser generelt sett veldig sunt. Alltid grovt brød, og grove kornprodukter, pasta osv, og sjeldent hvitt ris. Spiser masse proteiner, og kuttet ut rødt kjøtt for ca ett år siden. Frukt og grønnsaker spiser jeg i hele dagen lang. Det eneste problemet er at jeg i tillegg til all den sunne maten så skeier jeg litt for ofte ut med kake/is/kjeks osv... Det jeg har tenkt ang spinning og jogging er minst 10 km per økt. Jeg skal prøve å variere mellom intervaller, og sammenhengende løping/sykling med middels intensitet, og jeg antar at hver økt ikke vil ta mer enn en time. Jeg har vektmanualer på 2-4 kg som jeg har tenkt å bruke i styrketreningen, i tillegg til vanlige øvelser som crunches, planken, knebøy osv. Jeg har funnet ganske mange øvelser på nettet som jeg har prøvd ut, og funnet riktig teknikk, men det jeg sliter litt med er hvor mange repetisjoner og serier jeg skal utføre for best mulig resultat. Kan 3*15 være passende på hver øvelse? Jeg har forresten tenkt å bruke 25-45 minutter på styrketreningen:) Takk til alle som har prøvd å hjelpe hittil! Jeg føler at blir mer motivert når jeg ser at det er noen som prøver å hjelpe, så tuuusen takk! Å jogge en mil er ikke bare bare. Tok lang tid før fysikken min ble sterk nok til å løpe en mil sammenhengende. Å løpe mila under en time er noe en bruker lang tid på å oppnå. Jeg løp min første mile på 78 minutter og da hadde jeg allerede jogget jevnt 5 km flere ganger i uka. Det er utrolig lett å skade seg selv om en ikke setter seg realistiske mål for joggingen. Det er en stor belastning og det viktigste i første omgang er å finne rett puste og joggeteknikk; ikke fart og distanse. Dette er et fint program for å trene seg opp med jogging: http://www.c25k.com/c25k_norwegian.html Når det kommer til styrkeprogrammet så er 3*15 fint Blir nok også lettere å ikke skeie ut med drittmat når du får inn gode treningsrutiner
Jsmn Skrevet 5. januar 2013 Forfatter #8 Skrevet 5. januar 2013 Nå er det ganske lenge siden jeg har jogget, så det kan hende det er best å starte rolig. Når det gjelder spinning så pleier jeg å sykle 10 km når jeg for en gangs skyld trener. Kanskje jeg også bør starte med 5 km, og øke etter hvert? Jeg får tredemøllen jeg har kjøpt på tirsdag, så jeg får se hvordan det går da. Treningsopplegget ser også ganske lett å følge, så det skal jeg prøve:)
Jsmn Skrevet 5. januar 2013 Forfatter #9 Skrevet 5. januar 2013 (endret) Forresten, hvis jeg klarer å holde meg til kaloriinntaket jeg har skrevet i startinnlegget, vil det være mulig å gå litt ned i vekt, eller må jeg spise mindre? Endret 5. januar 2013 av Jsmn
Gjest *Maja* Skrevet 5. januar 2013 #10 Skrevet 5. januar 2013 Nå er det ganske lenge siden jeg har jogget, så det kan hende det er best å starte rolig. Når det gjelder spinning så pleier jeg å sykle 10 km når jeg for en gangs skyld trener. Kanskje jeg også bør starte med 5 km, og øke etter hvert? Jeg får tredemøllen jeg har kjøpt på tirsdag, så jeg får se hvordan det går da. Treningsopplegget ser også ganske lett å følge, så det skal jeg prøve:) Sykling er ikke like belastende. Der må du gjerne kjøre på. Er som oftest kondisen som stopper deg der. Men jogging er noe helt annet siden det er utrolig lett å få belastning og slitasjeskader. Det er ikke verdt det bare for en litt utålmodig Bruk det programmet. Om du har vært en jogger så vil nok formen komme raskere tilbake. Men det er bedre å være føre var og la kroppen komme rolig i gang så du ikke møter veggen før du i det hele tatt har fått begynt.
Jsmn Skrevet 5. januar 2013 Forfatter #11 Skrevet 5. januar 2013 Jeg skjønner godt det med belastning, hadde alltid beinhinnebetenelse før selv jeg brukte gode sko når jeg jogget, og etter hvert sluttet jeg bare fordi det gjorde så vondt..men tusen takk for hjelpen. Nå er jeg ordentlig gira, og har virkelig bestemt meg for å klare dette!
Gjest *Maja* Skrevet 5. januar 2013 #12 Skrevet 5. januar 2013 Jeg skjønner godt det med belastning, hadde alltid beinhinnebetenelse før selv jeg brukte gode sko når jeg jogget, og etter hvert sluttet jeg bare fordi det gjorde så vondt..men tusen takk for hjelpen. Nå er jeg ordentlig gira, og har virkelig bestemt meg for å klare dette! Da satser vi på at rett program og at du bruker deg god tid til å trene deg opp forhindrer nye betenneleser Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå