Gå til innhold

Vondt i brystet av trening

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gikk for første gang 15 min på tredemølla nå nettopp på over en måned. Har vært utrolig sittestillende og aldri gått ut, nesten ingenting, på mange uker. Så nå når jeg nettopp gikk, er det vel normalt at jeg får litt brystsmerter liksom litt ubehag og stikking rundt brystet osv ja? Har det nå, og det har vært der over 5 min nå. Det er vel muskulært? Blir 16 år om noen dager.. det er vel ikke noe farlig? :x

Videoannonse
Annonse
Gjest *Maja*
Skrevet

Dette er helt normalt for noobs som begynner med kardio. Tilstanden skyldes som regel anspente muskler, og feil pusteteknikk. Småbarn puster med magen, det vil si at mellomgolvet beveges opp og ned slik at magen buler ut ved innpusting og går tilbake ved utpust. Ved denne teknikken, som er den riktige pusteteknikken, holdes brystkassen helt i ro når vi puster.

Svært mange voksne mennesker klarer ikke lenger å puste på denne måten, og hever brystkassen og skuldrene når pusten skal trekkes inn. Denne belastningen er vi egentlig ikke laget for å tåle, og svært mange mennesker får da også smerter i disse musklene som løfter brystkassen.

Start veeeeeldig rolig på mølla. Få inn pusteteknikken og løpeteknikken i første omgang. Da jeg startet å jogge så jogget jeg på 8 km/t. Powerwalk og jogg rolig inntil du klarer å jogge over lenger strekninger. Øk med en halv kilometer i timen inntil formen er bra nok til at du kan kjøre hardere og lengre økter :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...