Gå til innhold

Bli vegetarianer - hjelp til selvhjelp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg nettopp spist en kylling og jeg har så dårlig samvittighet. Jeg har aldri sett disse dokumentarene om kyllingproduksjonen men det er jo en grunn til det, jeg tåler det ikke. Jeg kommer til å bli emosjonelt ustabil i lengre tid.

Jeg er fryktelig glad i dyr! Jeg dreper ingen dyr selv. Bærer ut edderkopper, fanger fluer og veps i glass og sender dem ut. Finner ett blad å sette en marihøne på.

I sommer var jeg "budeie" for en gjeng med sauer og det var ikke noe fårikål i år. Jeg skal aldri spise lammekjøtt igjen!

Jeg vet at kuer ikke bare er brekende biffer. De har ett sjelsliv, krangler seg imellom og har familiære relasjoner.

Jeg så

i går og jeg gråt og gråt.

Jeg vil ikke være med på denne drepingen lenger.

Jeg er en elendig kokk. Jeg lager de samme tradisjonelle rettene om og om igjen hvor det sentrale er en bit kjøtt. Jeg er heller ikke spesielt glad i grønnsaker men det kan ha med den patetiske måten den er servert på.

Jeg lever daglig med indisk mat og endel er vegetar men jeg har etter ett langt liv på garam-masala utviklet en aversjon mot disse kryddernes angrep på mine smaksløker.

Er det noe håp for meg at jeg kan få spise lykkelig? Jeg vil endre meg men jeg trenger hjelp. Noen med gode råd eller steder å peke til hvor en håpende vegetarianer kan begynne?

Anonym poster: d935488e6fc4e7c53e6d98121b448a12

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her er det mye tips og råd til hvordan legge om til vegetarkost :)

http://veg-veg.no/ve...sk_vegetarianer

Tusen takk! Den ser ut som kan være midt i blinken for meg. Forum også!

2013 SKAL bli det året jeg slutter å drepe for å spise!

• Liker 1
Skrevet

Jeg prøvde å være vegetarianer i en uke, men ble så svimmel, slapp og klarte det bare ikke, fordi at det er ofte kjøtt middag i familien. Men det jeg gjør er at jeg spiser KUN fisk, gris, ku og okse. Ikke kylling, sau, ingenting annet. Det er i hvert fall en bra start da, å kutte ut litt og litt, du trenger jo kanskje ikke å kutte ut alt heller. Men skjønner hva du mener :/

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøvde å være vegetarianer i en uke, men ble så svimmel, slapp og klarte det bare ikke, fordi at det er ofte kjøtt middag i familien. Men det jeg gjør er at jeg spiser KUN fisk, gris, ku og okse. Ikke kylling, sau, ingenting annet. Det er i hvert fall en bra start da, å kutte ut litt og litt, du trenger jo kanskje ikke å kutte ut alt heller. Men skjønner hva du mener :/

Jeg kan prøve å "trappe" ned men i kveld når jeg har sitti og tenkt på det her så skjønner jeg ikke helt hvordan jeg skal kunne stappe kjøtt i kjeften igjen.

Jeg må håne meg selv litt og. "Jeg skal slutte å drepe."

Jeg dreper ikke, jeg er en feiging som lar andre drepe for meg og jeg går og plystrer så høyt jeg kan for jeg vet at det ikke er ok.

Hadde jeg bodd i Alaska og måtte drepe mitt eget for å overleve er carnivore det naturlige og jeg har all respekt for de som lever av jorda på egen drift. Det gjør dog ikke jeg. Feigingen.

Ser dog rådet ditt, skal prøve å ikke "konvertitt-ta-av" så jeg blir overveldet fysisk og i mitt tilfelle matlagningsmessig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er som regel ikke problematisk å legge om til et vegetarisk kosthold, men du bør lære deg litt om hvilke næringsstoffer kroppen trenger og hvilke kilder du kan bruke for å få i deg disse. Det holder ikke å kutte ut kjøtt og fisk, og spise kun tilbehøret.

Folk blir vegetarianere av ulike årsaker, om du ikke vil spise dyr, er det fullstendig ok. Mennesker klarer seg stort sett fint uten å spise kjøtt.

Praktisk sett bør du nok lese blogger, fora, nettsider (men vær litt selektiv, det finnes en del "propaganda" der inne som ikke nødvendigvis er verken sant eller sunt å høre på) for å få inspirasjon til nye matretter. I Oslo vet jeg at det arrangeres matlagingskurs for vegetarianere, kanskje det kunne være noe for deg?

Jeg har vært vegetarianer i ganske mange år nå, men sjekker meg likevel jevnlig hos lege (blodprøver) for å forvisse meg om at jeg ikke mangler noen vitaminer. Hittil har verdiene mine vært særs gode, og jeg tar ingen former for kosttilskudd.

Anonym poster: 4c02eae88f8e990a0cea28a1ddf7d968

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er selv veldig opptatt av dyrevern og spiser sjelden masseprodusert kjøtt, dvs. når jeg kjøper kjøtt selv er det alltid fra gårder hvor dyrene har det bra eller viltkjøtt. Innimellom synder jeg når jeg er på restaurant.

Jeg skjønner at du reagerer emosjonelt nå, men vil advare om at noen faktisk ikke klarer å få i seg nok proteiner som vegetarianere. Jeg er en av dem. Å spise mer grønt er noe alle burde gjøre av helsemessige og miljømessige årsaker. Pengene man sparer burde gå til å velge kjøtt fra produsenter med skikkelig dyrehold.

Fisk og skalldyr er ofte bedre fra et dyrevernperspektiv enn feks kylling. Jeg vet at dette er som å banne i dyreverkjerka, men jeg sier det nå likevel.

Anonym poster: a91f3ec9687ec0018a13336d2e063754

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er selv veldig opptatt av dyrevern og spiser sjelden masseprodusert kjøtt, dvs. når jeg kjøper kjøtt selv er det alltid fra gårder hvor dyrene har det bra eller viltkjøtt. Innimellom synder jeg når jeg er på restaurant.

Jeg skjønner at du reagerer emosjonelt nå, men vil advare om at noen faktisk ikke klarer å få i seg nok proteiner som vegetarianere. Jeg er en av dem. Å spise mer grønt er noe alle burde gjøre av helsemessige og miljømessige årsaker. Pengene man sparer burde gå til å velge kjøtt fra produsenter med skikkelig dyrehold.

Fisk og skalldyr er ofte bedre fra et dyrevernperspektiv enn feks kylling. Jeg vet at dette er som å banne i dyreverkjerka, men jeg sier det nå likevel.

Jeg sier meg enig i alt du skriver her. Jeg har grublet litt på dette siden sommerens avgjørelse om å ikke spise sau/lam og har jo tenkt at det finnes produsenter som driver forsvarlig drift og at disse kan være en mulighet om man skulle absolutt få lyst på kjøtt.

Jeg er ingen stor fiskespiser men det har jeg ikke tenkt å slutte med så da tenkte jeg at jeg kommer til å få i meg mer fisk og det har jeg jo godt av.

Å bli vegetarianer er en komplett omveltning i mitt liv så dette kommer nok til å ta litt tid men en ting kan jeg love megselv, aldri mer noe masseprodusert!

Jeg må dele verdens søteste vegetarianer-optimist med dere som takk. Klippet er fra ett svensk humorprogram, Mia och Klara hvor de spiller forskjellige karakterer. En av dem er 3-barns-alenemoren Tabita som på si driver med tatoovering og jobber litt på sykehus. En av hennes barns fedre har fått ny dame og slangen Meatloaf får bo hos Tabita:

Ha en strålende dag!

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil du ikke spise lam, TS? Fordi de er så søte?

Selv spiser jeg kjøtt og er av den grunnleggende oppfatning at det er greit for mennesker å benytte seg av dyr, enten det er til mat, kos (kjæledyr) eller lignende. Den diskusjonen er jeg ferdig med. :)

MEN, og det er virkelig et stort men, jeg spiser bare viltkjøtt eller økologisk kjøtt dersom det ikke er vilt. Som AB over meg har jeg tatt et standpunkt, jeg spiser kjøtt som er mer kostbart fordi dyret har hatt det bedre mens det har levd. Jeg spiser for eksempel aldri konvensjonell kylling eller svin, enkelt og greit fordi det er de dyrene som har det verst i Norge. Sauedrift, derimot, er det nærmeste man kommer økologisk og "naturlig" i Norge, siden de aller fleste sauer går ute hele sommerhalvåret. De fleste av lammene som selges som slakt om høsten har tilbragt hele sitt liv i heia. Jeg er derfor blitt litt mer pragmatisk når det gjelder sau og kjøper det selvom det ikke er DEBIO-godkjent (altså økologisk etter norske godkjenningsregler).

Ville bare nevne det. :)

Anonym poster: 14e7d7baaa64a881312e279630f25915

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil du ikke spise lam, TS? Fordi de er så søte?

Anonym poster: 14e7d7baaa64a881312e279630f25915

Som jeg skrev over, jeg var "budeie" i sommer og jeg fikk emosjonell kontakt med sauene. Jeg kan ikke spise noen jeg kan ha som venn og som sov inntil meg alle de dager vi kunne sove ute. Jeg skal overta ei som skal ha siste lammet sitt til våren og da er hun "forbrukt" men hun har flere leveår igjen. De ble kjæledyr for meg, ikke mat.

Jeg har ikke tenkt å diskutere kjøttspising med noen. Jeg er helt på det rene med at mennesket er omnivore, jeg har selv vært det i 40 år. Ingen i familien maste på meg koteletter, lammestek eller får-i-kål. De skjønte meg men tenker ikke slik selv og jeg har ingen intensjon om å "misjonere"

Jeg klarer bare ikke lengre å spise kjøtt med god samvittighet. Jeg vil spise lykkelig. Når jeg hadde spist kylling fra Sverige i går var jeg bare lei meg og slik vil jeg ikke ha det så jeg vil prøve å snu livet mitt over til vegetarkost.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er veldig bra at du vil begynne å spise vegetarisk! Det er bra for dyrene, miljøet og mennesker :)

Og det fins myyye god mat man kan spise som vegetarianer!

Det fins flere norske vegetarblogger som har mange gode oppskrifter. Jeg finner stadig ting der som jeg får lyst til å spise :)

Her er to av de jeg liker best:

http://vegetarbloggen.com/

http://veganmisjonen.blogspot.no/

Man må kanskje venne seg til å tenke litt annerledes når man lager mat, og kanskje innføre noen nye matvarer i kosten.

Det er lurt å spise en del av ting som bønner, kikerter og linser. Man kan kjøpe dette ofte veldig billig i innvandrerbutikker. Da er de som regel tørket, og bør først bløtlegges og så kokes ganske lenge. Vil man ha en enklere variant har mange matbutikker bokser/esker med ferdigkokte bønner, kikerter og linser. Da er det bare å skylle de, og så putte de rett i maten :)

Og angående grønnsaker så kan de smake ganske så forskjellig avhengig av hvordan de er tilberedt. Kokte grønnsaker er ganske kjedelig... å variere mellom å dampe, steke, ovnsbake og lage puré/stuinger kan være bra! Da finner du sikkert noen du liker :)

Lykke til!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har tenkt å spise fisk, blir du ikke vegetarianer, men pescetarianer.

http://no.wikipedia.org/wiki/Pescetarianisme

Det er uansett flott at du vil spise mer vegetarmat. Jeg vil anbefale å google info på engelsk. Det finnes mange flott engelskspråklige sider om vegetarmat og vegetarisk ernæring.

Her er noen sider med oppskrifter til å begynne med:

http://www.bbcgoodfood.com/search.do?keywords=vegetarian

http://webecoist.momtastic.com/2008/10/28/14-quick-vegetarian-recipes-for-the-hopeless-cook/

http://vegweb.com/

Anonym poster: 25eaee83adf4ace4100f14c3bdc63d05

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som jeg skrev over, jeg var "budeie" i sommer og jeg fikk emosjonell kontakt med sauene. Jeg kan ikke spise noen jeg kan ha som venn og som sov inntil meg alle de dager vi kunne sove ute. Jeg skal overta ei som skal ha siste lammet sitt til våren og da er hun "forbrukt" men hun har flere leveår igjen. De ble kjæledyr for meg, ikke mat.

Jeg har ikke tenkt å diskutere kjøttspising med noen. Jeg er helt på det rene med at mennesket er omnivore, jeg har selv vært det i 40 år. Ingen i familien maste på meg koteletter, lammestek eller får-i-kål. De skjønte meg men tenker ikke slik selv og jeg har ingen intensjon om å "misjonere"

Jeg klarer bare ikke lengre å spise kjøtt med god samvittighet. Jeg vil spise lykkelig. Når jeg hadde spist kylling fra Sverige i går var jeg bare lei meg og slik vil jeg ikke ha det så jeg vil prøve å snu livet mitt over til vegetarkost.

Denne skjønner jeg. Ble en sommer bestevenn med to frittgående griser og spiste ikke svinekjøtt på et år.

Det høres kanskje teitog litt Märtha-engletåkeprat-aktig ut, men når jeg kjøper kjøtt, så ser jeg på kjøttet og spør om lov. Noen ganger får jeg et ja, andre ganger får jeg et nei eller ikke noe svar, og det bestemmer hva slags kjøtt jeg kjøper og om jeg kjøper kjøtt i det hele tatt.

Skrevet

Anbefaler også veganmisjonen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...