Gjest blomkvisten Skrevet 4. januar 2013 #1 Skrevet 4. januar 2013 Hei :-) Jeg er en 20 år gammel jente som har ett spørsmål ang. bruken av egenmelding. Jeg skulle vært på jobb på onsdag, men jeg måtte bruke egenmelding siden jeg har blitt liggende syk siden tirsdag med kraftig influensa.. Jeg skulle også jobbet fredag og lørdag på denne deltidsjobben (altså ikke torsdag), men måtte ta egenmelding disse dagene også.. Sjefen sa til meg at hun var litt usikker på hvor mange dager jeg kunne bruke egenmelding uten at hun måtte kreve en sykemelding.. Skal ikke på jobb igjen før på onsdag, å regner jo med å være i form til det.. Noen som har peiling? Nå har jeg jo brukt tre dager, trenger jeg få tilbakeskrevet en sykemelding på mandag da? Eller trenger en ikke sykemelding på 3 dager egenmelding? Håper noen vil ta seg tid til å svare :-)
Armitage Skrevet 4. januar 2013 #2 Skrevet 4. januar 2013 (endret) Hvis det går over 3 dager sammenhengende så må man ha sykmelding mener jeg. "Med egenmelding menes det at arbeidstakeren melder fra til arbeidsgiveren om arbeidsuførhet på grunn av sykdom eller skade uten å legge fram legeerklæring. Arbeidsgiver kan kreve at en muntlig egenmelding bekreftes skriftlig når arbeidstaker er tilbake i jobb igjen. Arbeidsgiver har imidlertid ikke rett til å vite årsaken til sykefraværet. Etter to måneders ansettelse, kan arbeidstakeren selv sykmelde seg i opp til tre kalenderdager (helgedager telles med). Denne retten kan benyttes inntil fire ganger i løpet av en 12-måneders periode, og det er her uten betydning om fraværet er en, to eller tre dager. Når arbeidstakeren begynner i arbeid igjen, kan arbeidsgiveren kreve at arbeidstaker skriftlig bekrefter fraværet (egenmelding). Arbeidsgiver kan ikke kreve å få vite sykdommens art. Dersom bedriften er med i ordningen Inkluderende Arbeidsliv (IA), kan arbeidstakeren selv sykmelde seg i opp til åtte kalenderdager pr sykdomstilfelle, totalt opptil 24 dager pr. år. " Kilde. Endret 4. januar 2013 av Armitage
Armitage Skrevet 4. januar 2013 #3 Skrevet 4. januar 2013 (endret) Men husk at du ikke kan få tilbakeskrevet sykemelding med mer enn 2 dager etter du har vært i kontakt med lege enten over telefon eller i person. Så hvis du ringer legen på en mandag så kan du ikke regne med å få tilbakeskrevet sykmelding for onsdag uken før. Feil. Man får ikke tilbakeskrevet sykmelding noe mer. Men hvis det er en god grunn for at man ikke kan møte opp på konsultasjon den dagen man melder seg syk så kan sykmeldingen skrives fra dagen man har ringt legen. Endret 4. januar 2013 av Armitage
Gjest blomkvisten Skrevet 4. januar 2013 #4 Skrevet 4. januar 2013 Hvis det går over 3 dager sammenhengende så må man ha sykmelding mener jeg. "Med egenmelding menes det at arbeidstakeren melder fra til arbeidsgiveren om arbeidsuførhet på grunn av sykdom eller skade uten å legge fram legeerklæring. Arbeidsgiver kan kreve at en muntlig egenmelding bekreftes skriftlig når arbeidstaker er tilbake i jobb igjen. Arbeidsgiver har imidlertid ikke rett til å vite årsaken til sykefraværet. Etter to måneders ansettelse, kan arbeidstakeren selv sykmelde seg i opp til tre kalenderdager (helgedager telles med). Denne retten kan benyttes inntil fire ganger i løpet av en 12-måneders periode, og det er her uten betydning om fraværet er en, to eller tre dager. Når arbeidstakeren begynner i arbeid igjen, kan arbeidsgiveren kreve at arbeidstaker skriftlig bekrefter fraværet (egenmelding). Arbeidsgiver kan ikke kreve å få vite sykdommens art. Dersom bedriften er med i ordningen Inkluderende Arbeidsliv (IA), kan arbeidstakeren selv sykmelde seg i opp til åtte kalenderdager pr sykdomstilfelle, totalt opptil 24 dager pr. år. " Kilde. Ja.. Dette er min deltidsjobb, går skole ved siden av.. Så de faste dagene mine var nå på onsdag, i dag og i morgen.. Og har gitt beskjed jeg ikke er i stand til å jobbe.. Dette er 3 dager, så da trenger jeg vel ikke sykemelding? :-) Går helt i surr for meg..
Armitage Skrevet 4. januar 2013 #5 Skrevet 4. januar 2013 Nei du trenger ikke sykmelding da. Bare om det går mer enn 3 dager.
mia pia Skrevet 4. januar 2013 #6 Skrevet 4. januar 2013 Er dere helt sikker på at hun ikke trenger sykemelding? onsdag, fredag og lørdag er jo tross alt ikke tre sammenhengende dager..
Armitage Skrevet 4. januar 2013 #7 Skrevet 4. januar 2013 (endret) Er dere helt sikker på at hun ikke trenger sykemelding? onsdag, fredag og lørdag er jo tross alt ikke tre sammenhengende dager.. Det regnes som tre sammenhengende dager uansett siden det er tre dager etter hverandre hun ikke har vært på jobb. Hadde hun vært syk på onsdag, jobbet på fredag og så meldt seg syk igjen på lørdag og mandag så hadde det vært noe annet. Uansett så trenger man ikke sykmelding om man bare har vært borte 3 usammenhengende dager heller. For man har flere sykmeldinger man kan bruke på et år. Hvor mange husker jeg ikke, men mener det var 8. Det er det der jeg jobber. (Kommunen) Endret 4. januar 2013 av Armitage
Gjest Naria Skrevet 4. januar 2013 #8 Skrevet 4. januar 2013 Ja.. Dette er min deltidsjobb, går skole ved siden av.. Så de faste dagene mine var nå på onsdag, i dag og i morgen.. Og har gitt beskjed jeg ikke er i stand til å jobbe.. Dette er 3 dager, så da trenger jeg vel ikke sykemelding? :-) Går helt i surr for meg.. Du trenger sykemelding for lørdag. De tre dagene gjelder fra første fraværsdag og tar ikke hensyn til eventuelle fridager. 2
Eudyptula Skrevet 4. januar 2013 #9 Skrevet 4. januar 2013 Onsdag - lørdag er fire dager fravær, selv om den ene dagen var fridag, som Naria sier. Dermed trenger du sykmelding, dersom du ikke jobber i en IA-bedrift hvor man har anledning til å være borte åtte dager av gangen med egenmelding. Jeg finner det merkelig at sjefen din ikke kan svare deg på dette.
Gjest blomkvisten Skrevet 4. januar 2013 #10 Skrevet 4. januar 2013 Onsdag - lørdag er fire dager fravær, selv om den ene dagen var fridag, som Naria sier. Dermed trenger du sykmelding, dersom du ikke jobber i en IA-bedrift hvor man har anledning til å være borte åtte dager av gangen med egenmelding. Jeg finner det merkelig at sjefen din ikke kan svare deg på dette. Hun var litt usikker, skulle sjekke det opp.. Jobber deltids kveldsvakt og helgejobb hos coop marked. :-)
mia pia Skrevet 4. januar 2013 #11 Skrevet 4. januar 2013 Jepp, slik har det fungert der jeg har jobbet også, så vidt jeg vet. At det beregnes 3 sammenhengende dager, også eventuelle fridager. Men om ikke sjefen din selv vet reglene på dette hvor du jobber, så vil jeg tro det går greit. Og ellers, riktig god bedring! Så innmari kjedelig å være syk!
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2013 #12 Skrevet 4. januar 2013 Jeg fikk et sjokk om dette rett før jul, jeg jobber 100%, men jobber lørdag annenhver uke, og på igjen på mandagen. Jeg begynte på egenmeldingen på en lørdag, men måtte evnt ha levert sykemelding tirsdagen siden jeg da hadde brukt tre sammenhengende dager (altså med søndagen), men var heldigvis frisk til tirsdagen. Så virker som du må ha sykemelding fra lørdag, ja. Anonym poster: 91b88bbd4bff4f10f730bae293176749
Gjest blomkvisten Skrevet 4. januar 2013 #13 Skrevet 4. januar 2013 Jepp, slik har det fungert der jeg har jobbet også, så vidt jeg vet. At det beregnes 3 sammenhengende dager, også eventuelle fridager. Men om ikke sjefen din selv vet reglene på dette hvor du jobber, så vil jeg tro det går greit. Og ellers, riktig god bedring! Så innmari kjedelig å være syk! Tusen, tusen takk for det! :blomst:Skikkelig kjedelig start på året altså, men sånn er det.. Ikke noe å gjøre med! Får håpe det snart gir seg og at dette var mitt for en stund
Kanutte Skrevet 4. januar 2013 #14 Skrevet 4. januar 2013 Hvis bedriften er en IA-bedrift gjelder litt andre regler enn de over. Vanligvis har man som nevnt over rett til tre dager med egenmelding. Helgedager og fridager telles også. Er bedriften en IA-bedrift kan du ha egenmelding i inntil 8 dager.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå