Gå til innhold

Sønnen min ble tatt ut av undervisningen for å måke snø!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fjortenåringen min har behov for tilretttelagt undervisning og er derfor blitt utredet av pptjenesten. Enkeltvedtak er blitt fattet samt er det blitt utarbeidet en sakkyndig erklæring som beskriver behovet for bla stort omfang av konkretiseringsmateriell i mattematikken da min sønn absorberer teorien best i praktiske former han håndterer.

Enda to år etter, ingen spesped opplæring skjedd , og karakteren er 1.

Joda det heter seg , både i enkeltvedtak, ioplan og halvårsrapport at målene er der de og blir /fulgt opp /jobbet med etter beste evne.

Abup/Habu, (der vi fulgte han i frustrasjon og han gjennomgikk alle mulige tester) konkluderer med at ingenting er galt med gutten, men at det er tilrettelegging i skolen som er viktig.

Og gutten blir , av lærer tatt ut av teoritimen for å måke snø!!!!! En hel vinter skuffet han snø. Og belønningen var sjokolademelk!

Jeg er så fortvilet over skolens manglende vilje til å gi gutten det han trenger at jeg snart går i fistel!

Andre som kan fortelle om lignende erfaringer og evt kan komme med råd om hvordan de håndterte saken? Føler for å rådføre oss litt nå slik at vi kan vi best kan bli i stand til å fronte vår sønns sak.

Som dere forstår har vi hatt mange møter, hvor mye er blitt klagd på og lite er blitt hørt, for å ikke snakke om endret på.

Nå trenger vi å roe oss litt og vite hva som er nødvendig å si i denne saken og kun det, for vi føler alt drukner i en informasjonsflyt uten like og uten at konstruktive endringer er i sikte.

Norsk skole er i forfall. For vi har en nidkjær sønn som brenner for noe og skolen er ikke villig til å sette inn ressurser som gjør at han kan ha et fagbrev som siktemål.

Trenger litt inputs kjenner jeg : /

Anonym poster: 54f8018100e8ca4a45b613c376a2eb8e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han er seksten nå. Hele vinteren i 8. og 9. klasse skuffet han snø. Ts

Anonym poster: ad58637726df49bb1836bce4a264bdc8

Gjest Cevita
Skrevet

Hva synes sønnen din selv om denne snømåkingen?

Er det noe som skjer fortsatt, eller var det tilfelle i fjor og forfjor?

AnonymBruker
Skrevet

Han selv syntes jo selvsagt det var en lykke å få slippe teoriundervisningen og attpåtil få sjokolademelk.Er det noe gutten kan så er det å jobbe, da går det nemlig unna, så han lærte jo ikke noe han ikke kunne. Poenget ved å være på skolen er vel å tilegne seg noe nytt?

Vi foreldre spør oss om lovligheten av dette og hvorfor er konkretiseringsundervisningen fortsatt ikke blitt presentert for han?

Nei snømåking skjer ikke lenger, men skolen vil ha han ut i bedrift.

Da må vi selvsagt fortelle om hans tidligere sørgelige opplegg, snømåking på bekostning av en tilfredsstillende undervisning.... slik at teori og lære i bedrift på hans premisser, i fremtiden, skal bli av ypperste sort.

Slik at gutten oppnår å bli , fagmann, i faget han brenner slik for.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil vel egentlig , med denne tråden,egentlig høre om andre foreldre har opplevd noe lignende?

Synes hele saken er skandaløs, og burde egentlig presenteres på bordet for våre politikere.

For ettersom tiden gikk og jeg har "nøstet" forsto jeg at flere hadde måket snø uten at jeg har snakket direkte med deres foreldre. Prøver meg på et anonymt fora først.

Men det er kanskje de som går stilt i dørene som opplever slikt aller mest?

Jeg akter ikke lenger være en av disse tause mødrene.

Skammelig er det . Her lever vi i 2013 , og man skulle kanskje tro at den norske skolen var kommet lenger. Alt ser så fint og presentabelt ut i papirene men i praksis er der sørgelige tilstander kan jeg berette.

AnonymBruker
Skrevet

I all verden?! Nei, har ikke hørt om noe liknende. Kjære vene altså.

Min umiddelbare tanke er å gå til media - men om det er lurt aner jeg ikke. Høres ut som om kommunen har svikta totalt.

Her i kommunen er det et eget opplegg for ungdom (overvekt av gutter) som heter FriKult. Det er skole, men de er mye ute og gjør praktiske ting også er undervisningen fletta inn og relatert til praktisk lærdom. De får bestått videregående om de følger opplegget.

Anonym poster: adec2444c8abfacd2009963a67098fba

AnonymBruker
Skrevet

Personlig synes jeg det høres ut som om skolen gjør et bra tiltak når de vil ha han ut i drift. Han klarer seg dårlig på skolen, men viser gode jobbegenskaper. Kanskje dette er noe han bør fortsette med? Feks. jobbe 2 dager i uken, og teori resten. Vet om flere her som har slike tiltak. Og når han skal søke til vgs, vil han kanskje søke på et yrkesfag? Da kan lærerne skrive et brev til skolen om at han må få særskilt behandling ved opptak, skrive om hans jobbing, og hans gode ferdigheter. Det er ikke alle som er like flink på skolen, og jeg skjønner at du er frustrert og vil at sønne din skal lære mest mulig.

Storebroren min hadde dysleksi og gjorde det utrolig dårlig i alle fag, typ karakter 1 og 2, og det hjalp heller ikke med spesial/ekstraundervisning. Men i håndverksfagene var han veldig flink. Lærerne skrev et brev til vgs ved opptak, da han søkte på elektro og ba om at han skulle komme inn og skrev om hans gode ferdigheter. Han er nå en utrolig god elekriker, medeier i et firma og har lyktes stort på det området i en alder av 24! Selv om han ikke gjorde det bra på skolen. Det er håp for alle! :)

Anonym poster: 0098bd8688b3680fff5dc67a0054e7fe

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Personlig synes jeg det høres ut som om skolen gjør et bra tiltak når de vil ha han ut i drift. Han klarer seg dårlig på skolen, men viser gode jobbegenskaper. Kanskje dette er noe han bør fortsette med? Feks. jobbe 2 dager i uken, og teori resten. Vet om flere her som har slike tiltak. Og når han skal søke til vgs, vil han kanskje søke på et yrkesfag? Da kan lærerne skrive et brev til skolen om at han må få særskilt behandling ved opptak, skrive om hans jobbing, og hans gode ferdigheter. Det er ikke alle som er like flink på skolen, og jeg skjønner at du er frustrert og vil at sønne din skal lære mest mulig.

Storebroren min hadde dysleksi og gjorde det utrolig dårlig i alle fag, typ karakter 1 og 2, og det hjalp heller ikke med spesial/ekstraundervisning. Men i håndverksfagene var han veldig flink. Lærerne skrev et brev til vgs ved opptak, da han søkte på elektro og ba om at han skulle komme inn og skrev om hans gode ferdigheter. Han er nå en utrolig god elekriker, medeier i et firma og har lyktes stort på det området i en alder av 24! Selv om han ikke gjorde det bra på skolen. Det er håp for alle! :)

Tråden handler vel egentlig ikke om veien videre er et godt valg eller ikke?

Saken her er at det høres ut som om skolen konsekvent har nekta barn den spesialundervisninga de har lovpålagt rett til - og istedet satt dem ut i snømåking.

Det er intet mindre enn horribelt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde anmeldt skolen.

Anonym poster: 7b6cff6a97db60a4042d5356db34218e

• Liker 5
Gjest brutal mann
Skrevet

Men, hvis din sønn er en praktiker og ingen teoretiker, hvorfor tvinge på ham teori da?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Saken her er at det høres ut som om skolen konsekvent har nekta barn den spesialundervisninga de har lovpålagt rett til - og istedet satt dem ut i snømåking.

TS skrev at hun trengte inputs. Jeg skrev bare hva jeg syntes om saken, og at jeg har erfaring med folk som gjør det bedre om de får gjøre det de er flink til. Det er opp til TS om hun vil ta det til seg eller ikke ;)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nemlig.! Og på toppen av det hele later skolen som han får undervisningen han skal, som om alt er greit.

Dette skolens, for dem, gullkantede opplegg med å få en så nidkjær sønn som min til å måke snø. gudene vite hvor mange dagsverk han har spart kommunen for, men det er IKKE få, må jo være selve definisjonen på at skolen , kommunene , fylket ja landet sakker akterut.

For denne saken, selv om den er i vår interesse, handler ikke bare om vi skjelner til venstre eller høyre, den handler om et Norge i forfall.

Kortsiktige løsninger i mangel på bærekraftig tilrettelegging.

Hvor er spesped skolen nekter å ansette?

Du må vite hva du skal ha for å vite hva du skal kreve har vi foreldre lært. Og det er ikke engang sikkert du får det engang da.

Det verste var vel egentlig , for vår del, se den nidkjære , dengang teoriglade førsteklassingen håp brenne ut i et dødt ørkenlandskap hvor det ikke var rom, tid eller midler for " å bakke opp" dem som ikke var et A4 menneske.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Men denne tråden handler om det minimum av teori min sønn trenger tilegne seg , først og fremst for å klare seg i voksenlivet, dernest for å kunne oppnå sitt fagbrev og der vet jeg bla, a at budsjettanalyse står sentralt og dermed matematikkkunnskaper.

Men det virker som om skolen ønsker å misforstå.

På tross av Pedagogisk psykologisk rapports logistikk ønsker de ikke å forstå fordi at det å forstå på den beste måten for gutten , slik spespedkoordinator sier at det skal gjøres for å være forsvarlig er for kostnadskrevende for skolen. Ergo ingen fremgang for gutten.

Jeg trodde aldri det kunne stå så ille til i dagens skole, men det gjør det faktisk.

Vi har nå engasjert advokat.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde han en fast dag eller time i uka han måket snø, eller var det innimellom teorien? Regner med han ikke har måket snø 25 timer i uka? Isåfall er det jo helt vilt! Hvor mange timer skulle han ha i uken med spesialpedagog? Hva står det i hans IOP angående undervisningen? Dere har jo skrevet under på at dere har godtatt denne Individuelle Opplæringsplanen (IOP). Dersom det ikke står noe om praktisk arbeid under noen av målene, så har jo ikke skolen fulgt IOP. Målet i seg selv er ikke nødvendigvis at gutten skal lære å måke snø, men kanskje det står noe om at han trenger pauser fra teorien for å gjøre praktiske oppgaver som han trives med iblant, eller noe. Mitt råd er å sjekke hva som står i IOP, og så ta det videre derfra.

Anonym poster: eb027844f7ad3989695839c1de2dd702

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kvaliteten på skoler varierer svært mye mellom kommuner dessverre - det er kommunene som sparer penger på å nekte barna den lovpålagte hjelpen. Selv om skolen har kunnskap og kompetanse så blir de holdt til steinharde budsjetter og det er de mest sårbare barna som må tåle kuttene - også når de faktisk har vedtak på at skal ha hjelp.

Advokat høres ut som en veldig god ide.

Dessverre er det blitt sånn mange steder at en må ha ressurssterke foreldre som kan kjempe for seg for å få den hjelpen en skal ha. :hug:

AnonymBruker
Skrevet

Joda det heter seg , både i enkeltvedtak, ioplan og halvårsrapport at målene er der de og blir /fulgt opp /jobbet med etter beste evne.

Og gutten blir , av lærer tatt ut av teoritimen for å måke snø!!!!! En hel vinter skuffet han snø. Og belønningen var sjokolademelk!

Hele vinteren i 8. og 9. klasse skuffet han snø.

Synes hele saken er skandaløs, og burde egentlig presenteres på bordet for våre politikere.

For ettersom tiden gikk og jeg har "nøstet" forsto jeg at flere hadde måket snø uten at jeg har snakket direkte med deres foreldre.

Og på toppen av det hele later skolen som han får undervisningen han skal, som om alt er greit. Dette skolens, for dem, gullkantede opplegg med å få en så nidkjær sønn som min til å måke snø. gudene vite hvor mange dagsverk han har spart kommunen for, men det er IKKE få,

Det høres jo unektelig.. fantastisk ut. Men dessverre ikke overraskende.

Gå til media med det, så blir det litt hissig debatt og hytting med never til folket blir lei av å høre staten skylde på kommunen og kommunen skylde på staten og opposisjonen kjefte på regjeringa og regjeringa skylde på forrige regjering før det hele er glemt ca dager senere. (Til neste tilfelle slås opp, og det refereres til tidligere saker i en fotnote.)

Anonym poster: b84b35245ed87563541f1fbbf7f2f71f

Skrevet

Fra Vågå? Vet om mange som blir satt til å skufle snø der, et av tiltakene for å få Norges beste skole. Det praktiske skal gå hånd i hånd med det teoretiske.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde han en fast dag eller time i uka han måket snø, eller var det innimellom teorien? Regner med han ikke har måket snø 25 timer i uka? Isåfall er det jo helt vilt! Hvor mange timer skulle han ha i uken med spesialpedagog? Hva står det i hans IOP angående undervisningen? Dere har jo skrevet under på at dere har godtatt denne Individuelle Opplæringsplanen (IOP). Dersom det ikke står noe om praktisk arbeid under noen av målene, så har jo ikke skolen fulgt IOP. Målet i seg selv er ikke nødvendigvis at gutten skal lære å måke snø, men kanskje det står noe om at han trenger pauser fra teorien for å gjøre praktiske oppgaver som han trives med iblant, eller noe. Mitt råd er å sjekke hva som står i IOP, og så ta det videre derfra.

Anonym poster: eb027844f7ad3989695839c1de2dd702

Jeg har ikke detaljene foran meg nå, men jeg kan definitivt si at det sto ingenting om pausene du nevner.

Snømåkingen pågikk ikke 25 timer i uka, men regelmessig og over lengre tid.

Mangel på tilrettelegging gjorde derimot skoledagen hans utålelig og ble derfor , der og da, ansett som en velsignelse, ikke bare for han men også for hans lærer.

Hva kom så på sikt ut av dette?

Dobbelt opp spart for skole, og på stedet still i nødvendige teoretiske fag for eleven.

Selv etter 5 år i systemet (kalles visstnok et system) Pptjenesten!

Og når det først er gjort så dumt så er det ikke lønnen kommunen har spaart på snømåking jeg vil til livs men den nødvendige teorien som har gått tapt på veien til å bli det han brenner for.

Ja det kjennes nesten som jeg selv har sviktet han, ved å reagere for sent, og at jeg ikke engasjerte advokat fra dag en.

Men vi trodde jo..håpte på skolen lovnader..

"Joda, han får det han skal."

Vi tok for sikkerhets skyld en Osloadvokat. Forholdene på Vestlandet er alt for små og gjennomsiktige.,.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei venninne som hadde en sønn som slet vendig med de teoretiske fagene på skolen, og det ble enda verre i ungdomsskolen. Vet ikke så mye hva slags tiltak som var ønskelig, men denne karen fikk "mekke" og ta service alle mopedene som skolen hadde til kjøreopplæring, han fikk være vaktmesterens assistent, han fikk lære å håndtere alle oppgaver som gjøres i et vaktmesterarbeid og være med på alle praktiske oppgaver.

I dag jobber han som overflatebehandler i nordsjøen, har to håndverksutdanninger, tok lappen på 18-årsdagen, fikk høye karakterer på skolen da han fikk fag som var av interesse, og har virkelig fått en selvtillit som vi ikke ante han kunne få da han var 13-14 år. Da var frustrasjonene store.

Jeg synes snømåking virker svært lite inspirerende for en tenåring, men jeg prøver å forklare at det finnes ungdommer som på tross av svak teoretisk bakgrunn, kan klare å komme seg langt!

Anonym poster: e152b2acec31d1bcaeabace9dd2b65c9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og han hadde 1 i de fleste teoretiske fagene fra u-skolen, bare så det er sagt.

Anonym poster: e152b2acec31d1bcaeabace9dd2b65c9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...