Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei!

Er det noen her som studerer eller har studert arkeologi?

ved hvilket universitet? Hvor høyt snitt bør man ha fra vgs for å komme inn?

Jeg har veldig lysst til å bli arkeolog, men tenker på at det er en veldig lang utdannelse og vanskelig å få jobber...

noen som har erfaringer med dette?

Håper på svar! :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å ta basisemne (eller grunnfag som det het før reformen) er det fri tilgang (åpent studie), men skal du ta mastergrad (eller hovedfag) så må du ha omtrent A i snitt (i allefall her i Trondheim). Ganske vilt.

Skrevet

Søkte på arkeologi i fjor jeg, uten å komme inn. Poenggrensa kryper seg mot 60 snart tror jeg, så du må ha minst ca. 5 i snitt i tillegg til eventuelle ekstrapeng!

Skrevet
Hei!

Er det noen her som studerer eller har studert arkeologi?

ved hvilket universitet? Hvor høyt snitt bør man ha fra vgs for å komme inn?

Jeg har veldig lysst til å bli arkeolog, men tenker på at det er en veldig lang utdannelse og vanskelig å få jobber...

noen som har erfaringer med dette?

Håper på svar! :-)

Jeg studerer arkeologi ved UiB.

Selve programmet jeg går på heter Bachelor i Historie og Kulturfag, og det er et åpent program. Med åpent program mener jeg at studentene kan sette sammen sin egen grad, helst i samråd med en rådgiver.

Når det gjelder jobbmuligheter, så varierer det etter hvor en bor i landet og hva en spesialiserer seg i. Jeg vet fremdees ikke om jeg kommer til å fortsette på masterstudiet. Det er lenge til jeg må ta et slikt valg. På 90 tallet var det en topp av arkeologistudenter, så konkurransen om jobbene er sterkere nå.

Selv kommer jeg til å supplere studiet mitt med latin, norrønt og kanskje litt eldre historie i tillegg til arkeologifagene.

Selv hadde jeg ikke så godt snitt på vgs, jeg ble alikevel tatt opp på dette studiet og nå har jeg laud i snitt. Håper det holder seg. :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...