Gå til innhold

Hva skal far dekke selv? (samvær/barnebidrag)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Hva er det far skal dekke selv når det kommer til samvær? Han har barnet på 2,5 år annenhver langhelg. Uteklær, vogn, sko, dress og slike kostbare ting ser jeg på som en selvfølge å dele på, men hva med det elementære som ullundertøy, pysj, sokker og etter hvert undertøy? Er det slik at far skal ha det elementære i orden selv eller må jeg fortsette å pakke og pakke ut hver gang?

(Far begynte å betale barnebidrag først nå i desember pga motvilje og jobbsituasjon, så jeg har betalt for det meste hittil.)

Hilsen drita lei av pakking og at noe alltid mangler

Anonym poster: 5321aa85956b3f92e6e8dd831838ed1b

Videoannonse
Annonse
Gjest Tidssone
Skrevet

Så lenge du mottar bidrag, er det vel du som skal sørge for alt. Det går jo an å kjøpe inn rimeligere varianter av klær som barnet kan ha hos far, så slipper du å pakke alt?

Feks et par bukser, gensre, pysjer osv?

Jeg har i alle fall lært meg at det er lettere at jeg kjøpte inn noe undertøy, sokker, gensre osv som lå hos far, enn å diskutere saken.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan godt være det er jeg som må betale alt :) Men mener jeg leste en plass at "elementære ting" som seng og bilstol feks er fars oppgave å skaffe selv? Så da lurte jeg på om grunnleggende klær går under samme..

Det å kjøpe inn for å la ligge der var jo en veldig god idè :) Takk for tipset!

TS

Skrevet

Min erfaring er også at det er lettest å sende med klær som kan ligge igjen hos far .

Men jeg må si det er helt utrolig at voksne menn ikke kan kjøpe inn pysj , undertøy og noen få basis klær og ha liggende hos seg . Da slipper de å irritere seg hvis man har glemt noe . Og at de betaler noen kroner i bidrag som grunn , er bare smålig !

Skrevet

Så lenge far betaler bidrag og dere ikke har delt med 50/50 så må du nok bare fortsette å sende med klær til samvær:)

Er ikke helt sikker på akkurat denne, men jeg tror faktisk det er du som er ansvarlig for å sende med vogn og bilsete og... Barnemøbler hjemme hos far skal han selvfølgelig dekke selv!

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg lurer på i denne sammenhengen blir da at dersom den ene skal holde alt, mens den andre betaler bidrag - hvorfor spiller da antall netter barnet er hos samværsforelderen inn på størrelsen på bidraget?

Anonym poster: 1b997f49791eb883fe49a86eb12a21f6

• Liker 1
Gjest hjemmeværende
Skrevet

Det jeg lurer på i denne sammenhengen blir da at dersom den ene skal holde alt, mens den andre betaler bidrag - hvorfor spiller da antall netter barnet er hos samværsforelderen inn på størrelsen på bidraget?

Anonym poster: 1b997f49791eb883fe49a86eb12a21f6

Dette fordi den bidragspliktige skal holde mat/bosted for samværstiden. Mere samvær = større utgifter i forhold til mat,strøm vann husleie osv.

Skrevet

Alt av utstyr som ikke er fastmontert er ditt ansvar å sende med til samvær. Møbler holder han selvfølgelig selv. Samme med mat, bleier og stellesaker han trenger under samværet.

Klær, vogn, vognpose- dette skal sendes med og sendes tilbake av han.

Skrevet

bilstol har faren måtte ordne selv.

Ellers sender jeg med yttertøy og klesskift, så jeg vet jenta skal ha det hun trenger. Men faren "mister" alltid ting, eller sier rett ut at han har kastet ting.. og det er veldig irriterende, han gjør det på pur f--n, han nekter å erstatte noe, det er ikke hans problem.

jeg betaler alt av utstyr og klær til jenta, det har jeg gjort fra hun var baby. faren begynte først å betale bidragsforskudd nå i høst.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sendte med alt. Rent tøy til og skittent hjem igjen. Tok alltid høyde for uhell så det var alltid litt ekstra tøy. Helt greit for vi snakker om en helg.

Vogn og bilstol ble også sendt mellom oss. Noen ganger ble det plukket opp i barnehagen når far hentet. Dette er så dyre ting at jeg ser ikke hensikten med at begge kjøper.

Det jeg skulle ønske var at far hadde tatt seg bryet å kjøpe inn litt ekstra undertøy og sokker som lå hos ham. Ser at det ikke skjer så da gidder jeg ikke å mase mer. Jeg sender med det jeg mener er behovet for en helg.

Jeg mener at tøy til ungene er mitt hovedansvar, men synes far kan ha noen basisplagg hos seg som han selv har kjøpt. Ting til barnet i hans hjem må han bekoste selv. Det være seg seng eller leker.

Anonym poster: c2a3d21dda1b2e0793c60141df8b465c

Skrevet

Leker sendte jeg med når det var samvær . Barna fikk selv velge om lekene skulle være her eller der , da de er barnas eiendeler .

AnonymBruker
Skrevet

Velger å svare på det du spør om istedenfor å lese de innleggene som ikke har noe med saken å gjøre. Dersom far betaler bidrag skal du sende med alt barnet trenger til samværet. Det være seg bilstol, vogn og alt av inne og ytterklær. Møbler til barnet (som seng f.eks) skal far holde det samme med mat til barnet ved samvær. Du kan ikke kreve at far deler på utgifter til vintertøy ol så lenge han betaler bidrag. Mannen min har gjort egen avtale om at vi spytter inn litt kroner når de trenger f.eks ny vinterdress, støvler, ski etc, men ifølge NAV var det frivillig.

Anonym poster: 8bdcd4641c672f3dda625ded8477e674

Skrevet

Jeg sendte med alt. Rent tøy til og skittent hjem igjen. Tok alltid høyde for uhell så det var alltid litt ekstra tøy. Helt greit for vi snakker om en helg.

Vogn og bilstol ble også sendt mellom oss. Noen ganger ble det plukket opp i barnehagen når far hentet. Dette er så dyre ting at jeg ser ikke hensikten med at begge kjøper.

Det jeg skulle ønske var at far hadde tatt seg bryet å kjøpe inn litt ekstra undertøy og sokker som lå hos ham. Ser at det ikke skjer så da gidder jeg ikke å mase mer. Jeg sender med det jeg mener er behovet for en helg.

Jeg mener at tøy til ungene er mitt hovedansvar, men synes far kan ha noen basisplagg hos seg som han selv har kjøpt. Ting til barnet i hans hjem må han bekoste selv. Det være seg seng eller leker.

Det er helt riktig at du holder alt av klær og utstyr til barnet. Eneste en samværsforeldre skal stille med er husrom og mat. Vil dere at far skal kjøpe basis utstyr liggende så må dere gi han penger til å kjøpe dette.. Smålig? - nei! Ikke så lenge dere er så smålige at dere krever barnebidrag , og i tillegg mottar alle statens støtteordninger...

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Skal samle sammen noe ulltøy ect og la ligge hos far :) Har ikke dårlig samarbeid på selve samværet, og far har også sagt ja til å kjøpe inn noe klær til samvær, men jeg ønsker ikke at han skal gjøre det om det er mitt ansvar da han betaler barnebidrag.

Dette med å låne bort bilstolen er totalt uaktuelt. Vi prøvde på det i et par mnd, men det ble så mye styr og prakk med å montere inn og ut av bilen, samt at det står i bilen til min nye kjæreste og jeg da blir avhengig av at han må hente det i barnehagen. I tillegg så vi fort slitasjeskader på det, noe av plastikken rundt spennen sprakk fordi vi måtte stramme og løsne så ofte.

Det kan da umulig være mors ansvar å sørge for at far har bilstol tilgjengelig? Far kan velge å ta buss om han ikke gidder å kjøpe eget. Det gjør jeg, jeg bruker ikke bilen.

Skrevet

Jeg mener det er selvsagt at BF må anskaffe tøy til barnet som barnet kan ha liggende hos ham. Du må også kunne kreve at alt tøy som barnet har med seg når det returnerer, er rengjort og uten skader som krever reparasjon. Utgifter til dyre ting som barnevogn etc må dere naturligvis dele på.

Dersom barnefar ikke har rengjort tøyet, betyr det at han ikke skjøtter omsorgen for barnet tilstrekkelig godt, og barnevernet bør da involveres for å vurdere om han er egnet til å ha samvær med barnet.

Skrevet

De skal ikke dele på noe. Han betaler jo bidrag.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener det er selvsagt at BF må anskaffe tøy til barnet som barnet kan ha liggende hos ham. Du må også kunne kreve at alt tøy som barnet har med seg når det returnerer, er rengjort og uten skader som krever reparasjon. Utgifter til dyre ting som barnevogn etc må dere naturligvis dele på.

Dersom barnefar ikke har rengjort tøyet, betyr det at han ikke skjøtter omsorgen for barnet tilstrekkelig godt, og barnevernet bør da involveres for å vurdere om han er egnet til å ha samvær med barnet.

Du har ikke krav på at far skal legge i poten på 'dyre ting'. Du har allerede valgt hvilken måte far skal bidra på og det er igjennom faste bidrag i mnd. Ønsker du en annen løsning så er du heller nødt til å diskutere dette med den andre part.

Pose og sekk er en fin ting, men jeg får håpe din sammarbeidsmakker ikke er helt dum så han ikke lar ser lure av sånt flåseri.

Og å melde fra til BV hvis far ikke har rukket å vaske klærne før det leveres igjen..?? Sløvt? ja, bekymringsgrunnlag? nei.

Du må ha mistet fotfestet fullstendig..

Anonym poster: 0306e2d870f5d9979122dc2aa52663c5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener fortsatt att hovedansvaret for klær er mitt, men det hadde vært fint dersom far hadde litt ekstra undertøy og sokker liggende hos seg. Far har ikke tørketrommel, men uansett så er jeg vant til å få en bag med skittentøy hjem. Helt greit. Barn er barn og uhell skjer med tøy. Så lenge far ikke har vært direkte skjødesløs så setter jeg det på uhellskontoen. Den siste setningen din viser at du nok er et tr*** for den var direkte usaklig.

Skrevet

Hei

Hva er det far skal dekke selv når det kommer til samvær? Han har barnet på 2,5 år annenhver langhelg. Uteklær, vogn, sko, dress og slike kostbare ting ser jeg på som en selvfølge å dele på, men hva med det elementære som ullundertøy, pysj, sokker og etter hvert undertøy? Er det slik at far skal ha det elementære i orden selv eller må jeg fortsette å pakke og pakke ut hver gang?

(Far begynte å betale barnebidrag først nå i desember pga motvilje og jobbsituasjon, så jeg har betalt for det meste hittil.)

Hilsen drita lei av pakking og at noe alltid mangler

Du skal sørge for at alt er med. Ja til og med bilstol selv om kun far har bil . Møbler barnet et bruker skal ikke være med. Mat,sengetøy og toalettsaker trenger ikke være med. Du skal dekke reisen etter inntektsbrøk. Dette etter billigste reisemåte. Er barnet lite skal også ledsager regnes med. Synes du pakkingen er tungvint kan du høre om det greit barnet har noe liggende hos far hvis det er ok.for far . Leker skal være med om ikke annet er avtalt. Dette er det som du blant annet får betalt for gjennom barnebidrag . Er ikke fornøyd med far til DERES barn og hans inntekt burde du ikke fått barn med denne mannen. Det er like lett for en kvinne som å si mannen burde brukt kondom om han ikke ville bli far .

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke fornøyd med far til DERES barn og hans inntekt burde du ikke fått barn med denne mannen. Det er like lett for en kvinne som å si mannen burde brukt kondom om han ikke ville bli far .

Like lett som det er å si at de ikke burde fått barn, er det å fremstå som en stor dust. Slik du gjør her.

Det står da ingen plass her at TS er misfornøyd med far eller inntekten hans, at hun ikke jobber og mottar "alle stønader fra staten", slik det står lenger opp her. Er det virkelig ikke mulig å svare på et enkelt spørsmål uten å ha denne trangen til å sette ord på sine fordommer mot alenemødre? Skjerp dere!

Jeg har rapportert alle avsporingene deres..

TS, du har fått svar på hva far har krav på, men jeg synes det er en god idé å legge igjen noe hos ham. Det kan være greit å skrive ei liste over hva du har sendt med som er permanent der, så du vet hvor barnet har det. Jeg synes du høres ut som du er lett å samarbeide med jeg, og ikke hør på tullet om at barnet "vil ha det bedre" på andre måter enn dere gjør det og alt annet piss her.

Anonym poster: edd9fc0fc8c68a38ef2397171167351e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...