AnonymBruker Skrevet 4. januar 2013 #1 Skrevet 4. januar 2013 Jeg har planer om å søke meg inn på årsstudium i biologi til høsten 2013, og ser i opptakskravene at jeg må ha fag som jeg ikke har hatt tidligere. Disse fagene må jeg da ta som privatist, siden jeg var ferdig med VGS for mange år siden. De fagene som kreves er ; "For opptak til årsstudiet biologi og kjemi stilles det følgende krav: Normalt gjelder generell studiekompetanse + Matematikk R1 eller Matematikk S1 + S2, og en av følgende:Matematikk (R1 + R2)Fysikk (1 + 2) ellerKjemi (1 + 2) ellerBiologi (1 + 2) ellerInformasjonsteknologi (1 + 2) ellerGeofag (1 + 2) ellerTeknologi og forskningslære" Jeg har bestemt meg for å ta matematikk R1 og kjemi 1+2. Så er da spørsmålet; Hvor sannsynlig er det at jeg vil bestå kjemifagene på egenhånd? Det er jo et praktisk fag (i tillegg er eksamenen muntlig/praktisk) og jeg har ingen slike fag tidligere fra videregående. Matematikkfaget tror jeg at jeg skal klare å lese meg opp på hvis jeg jobber hardt, men jeg er veldig usikker på om kjemifagene er noe man bare kan lese seg opp på egenhånd. Jeg ser at man kan betale rundt 10 000 på sonans som dekker undervisning i disse fagene, men jeg har ikke råd til det, så derfor har jeg kun mulighet til å ta de som privatist hos det offentlige. Dere som har K1+K2, kan dere fortelle litt om eksamenen? Og hvorvidt om jeg vil klare å bestå dette faget ved å kun jobbe med det hjemme? Takker for alle svar! Anonym poster: e2dd061ed2478725391f9936dcc8497a
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2013 #2 Skrevet 4. januar 2013 Om det er praktisk eksamen i kjemi, så er det ganske viktig å ha prøvd seg på lab før den tid... Mye av det teoretiske stoffet i kjemi synes jeg personlig var ganske vanskelig og jeg var helt avhengig av undervisning... Men det er ikke umulig å tilegne seg dette stoffet. Problemet er de praktiske oppgavene... Om du skal studere biologi, hvorfor tar du ikke bio1 og 2?? Det er da mer relevant og dessuten lettere å tilegne seg på egenhånd da det er mer pugge-lesestoff. Om du må ha kjemi når du begynner på studiene til høsten, så er det ikke forutsatte kunnskaper, så undervisninga blir lagt opp til at du ikke akn kjemi fra før av. Mye lettere å lære kjemi med en lærer... Anonym poster: a68f85dba3387f603fd3748f6cff1999
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2013 #3 Skrevet 4. januar 2013 Geofag er forøvrig også mer lesestoff, men krever muligens en litt annen interesse enn den du har..? Anonym poster: a68f85dba3387f603fd3748f6cff1999
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå