Gjest anonym Skrevet 4. januar 2013 #1 Skrevet 4. januar 2013 Hei Jeg er en utenlandsk jente og lurer på en ting - er det helt uaktuelt i Norge med oppvarting i dating-perioden? Altså at mannen prøver å få damen han er interessert i - gir blomster, inviterer ut og tar initiativ generelt sett? Gjelder alderskategorien 20-30. Opplever at unge menn ikke tar noe initiativ selv om interessen er der og venter på at damen tar de første skrittene. Stemmer dette eller er det kun meg som er så heldig å ha vært bort i sånne "eksemplarer"? Mvh Jente 20+
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2013 #2 Skrevet 4. januar 2013 Norske menn tar nok initiativ de også, men finnes jo sjenerte og det er jo ganger jenta er mer interessert enn gutten. Anonym poster: 622f04503b949c9d3e40b692f08762fa 4
Obelix Skrevet 4. januar 2013 #3 Skrevet 4. januar 2013 Nja... utallige tråder her inne ender jo opp med en diskusjon på hvorvidt damene skal la se påspandere på date osv... og veldig mange sier de ikke vil det.. at de vil betale selv... For mange, meg selv inkludert, er (var) det helt naturlig å spandere på damen når man er ute sammen Av en eller annen grunn mener mange det er feil...
Gjest anders Skrevet 4. januar 2013 #4 Skrevet 4. januar 2013 Det finnes fremdeles en masse kjønnsroller...men som du sier, det er ikke nok ikke så vanlig lengre at mannen er den pågående og spandable i starten, slik man får inntrykk av at dating foregår i amerikanske filmer for eksempel. Det kan være vanskelig å få spandert på en norsk kvinne så mye som en kaffe, for alt skal være likt. Jeg tror mange unge menn er redd for avvisning hvis de altfor åpenlyst forfølger en kvinne med opplagte tegn som blomster etc. I den aldersgruppen er det nok mange som ikke dater i det hele tatt i tradisjonell forstand, men satser på å møte kvinner mest mulig naturlig (fester, studie el.l.) slik at sjansen for avvisning minimeres. Hvis du selv ikke ønsker å ta iniativ ved å invitere med ut, kan du jo gjerne gi veldig tydelige tegn på at du er interessert i gutten slik at han tør gjøre noe.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2013 #5 Skrevet 4. januar 2013 Jeg synes det er veldig koselig når guttene vil spandere, men av natur pleier jeg å si at jeg kan betale selv, fordi jeg ikke vil være noen utgift.. Men da synes jeg guttene skal insistere på å betale. Haha. Jeg er av samme oppfatning som deg, jeg føler guttene blir mer og mer tilbaketrukne, selv om jeg vet de er interesserte. Anonym poster: 3943fbb69d1dc7cac789faca0cb279a0
Gjest TS Skrevet 4. januar 2013 #6 Skrevet 4. januar 2013 TS her igjen. Takk for alle svarene, men vil ikke fokusere altfor mye på spanderingsgreien. Det var heller ikke spørsmålet mitt (selv om dette er/kan være en del av oppvartingen). Jeg lurer mer på initiativtaking i begynnelsesfasen av dating generelt sett.
QueenOfTheSidewalk Skrevet 4. januar 2013 #7 Skrevet 4. januar 2013 Tror det er utdød. Jeg har mottat en rose i hele mitt liv. Den ble riktignok slengt i ansiktet mitt etter et par timer, men det var en blomst 8
Guybrush Skrevet 4. januar 2013 #8 Skrevet 4. januar 2013 Det som stort sett ville skjedd om en norsk mann begynte å komme med blomster og diverse til ei jente han nettopp hadde blitt kjent med eller ønsket å bli kjent med - ville vært at hun så på ham som en skikkelig raring. Desperat og klengete. Dessuten er man kommet lengre enn at det å absolutt betale den første restaurantregningen for begge har noe å si for interessen. Mange kvinner foretrekker også å dele på kostnadene slik at ingen står i "gjeld". Å derimot åpne døren, låne bort jakken og vise omsorg synes jeg hører med 9
QueenOfTheSidewalk Skrevet 4. januar 2013 #9 Skrevet 4. januar 2013 Det som stort sett ville skjedd om en norsk mann begynte å komme med blomster og diverse til ei jente han nettopp hadde blitt kjent med eller ønsket å bli kjent med - ville vært at hun så på ham som en skikkelig raring. Desperat og klengete. Dessuten er man kommet lengre enn at det å absolutt betale den første restaurantregningen for begge har noe å si for interessen. Mange kvinner foretrekker også å dele på kostnadene slik at ingen står i "gjeld". Å derimot åpne døren, låne bort jakken og vise omsorg synes jeg hører med Nei, men alt med måte.
Wildy Skrevet 4. januar 2013 #10 Skrevet 4. januar 2013 Eller er det aldersbetinget? Nå dater ikke jeg da.Men er jo rett som det er ute og spiser lunsj med kompiser, er på kino el. Og har med årene gitt opp å få lov til å betale min del. Hyggelig, for all del. Men de trenger ikke å betale lunsjen min. Dette er menn i aldersgruppen 35-45 år. Er vi ute på byn sammen en gjeng er det enklere da tar alle hver sin runde.
Junine Skrevet 4. januar 2013 #11 Skrevet 4. januar 2013 Trist, men slik blir det når alle feministene står å skriker med BH'en svingende i luften.. Da skal man plutselig ikke ha slike klassiske kjønnsroller lenger. Jeg, personlig, hadde blitt fornærmet om han kom med forslaget om å 'dele' på regningen. Og hvis han er interessert, så skal HAN spørre meg ut. Slik er det bare. Like utenkelig for meg å be en fyr på date, som å gå ned på kneet å fri! Og hvis han er uenig i hvordan det skal foregå, er han ikke mannen for meg. 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2013 #12 Skrevet 4. januar 2013 Nei, men alt med måte. Greit, skal prøve meg med en kvikk-lunsj neste gang. Anonym poster: 622f04503b949c9d3e40b692f08762fa
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2013 #13 Skrevet 4. januar 2013 Er det noen som har holdt på med å dukke opp på døren og smigre med blomsterbuketter og sjokoladebokser siden 1950? Amerikansk kultur, ikke norsk. Anonym poster: d71fbf1b9c293e0677f5449c78554fd0 2
Miley Cyrus Skrevet 4. januar 2013 #14 Skrevet 4. januar 2013 Kjønnsrollene er ikke borte, men mange menn er veldig usikre på hva de egentlig skal gjøre for noe. Feminisme og likestillingsdebatten er helt ute av kontroll. Vi får se hvor langt det går før man vil begynne å reversere prosessen.
Gjest TS Skrevet 4. januar 2013 #15 Skrevet 4. januar 2013 TS her. Problemet er at jeg er veldig usikker på hva JEG skal gjøre for noe for å få meg en mann som TYDELIGVIS liker meg. Dette er teit, men jeg forstår ingenting lenger Jeg kommer fra en kultur der mannen er den aktive siden, i hvert fall i begynnelsen av forholdet, der alle disse greiene med blomster-komplimenter-restaurantaer er typiske atributter i oppvartingen - og for kvinnen er det nesten på kanten til å være helt ydmykende til å ta første skritt, invitere ham ut og slikt. Vennligst anbefal hvordan jeg skal gå frem.
Guybrush Skrevet 4. januar 2013 #16 Skrevet 4. januar 2013 TS her. Problemet er at jeg er veldig usikker på hva JEG skal gjøre for noe for å få meg en mann som TYDELIGVIS liker meg. Dette er teit, men jeg forstår ingenting lenger Jeg kommer fra en kultur der mannen er den aktive siden, i hvert fall i begynnelsen av forholdet, der alle disse greiene med blomster-komplimenter-restaurantaer er typiske atributter i oppvartingen - og for kvinnen er det nesten på kanten til å være helt ydmykende til å ta første skritt, invitere ham ut og slikt. Vennligst anbefal hvordan jeg skal gå frem. "hei kunne du tenkt deg å funnet på noe en dag? Hvis fyren smiler og er positiv er han interessert. Deretter foreslår du noe (cafe for eksempel) og en dato. Trenger ikke gjøre det så formelt eller avansert. En kjapp tur på en cafe kan raskt bli lang og trivelig om kjemien er der for dere begge. 3
Gjest TS Skrevet 4. januar 2013 #17 Skrevet 4. januar 2013 Kan jeg forvente å få initiativ tilbake fra ham hvis han fortsatt er interessert etter daten? Eller forventer menn at hvis damen har tatt første skritt så er det hun som skal gjøre dette også framover? Grunnen til at jeg spør er at jeg har hatt en veldig dårlig erfaring med en fyr som tydeligvis var interessert i meg, ifølge alle signaler han hadde sendt til meg, (bekreftet også av en felles bekjent at han likte meg). Jeg ventet veldig lenge på at han skulle invitere meg ut (slik som jeg er vant til), og så spurte jeg selv ham ut på kaffe i byen, selv om dette var et stort skritt for meg å gjøre. Daten gikk veldig bra, i hvert fall etter det å dømme hvordan han oppførte seg neste dag (vi jobber sammen), og jeg trodde at han skulle ta over initiativet, men han gjorde ikke det. Bare holdt på å henge i halen på meg og flørte og hinte at det var lenge siden sist - over lengre perioder uten at jeg gjorde noe, så han på en måte pushet meg til å invitere ham ut. Det gjorde jeg 6 ganger, så var det nok for meg. Nå går han rundt og prøver å få min oppmerksomhet på en nesten desperat måte, men gjør fortsatt ingenting selv.
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2013 #18 Skrevet 4. januar 2013 TS igjen. Ville bare legge til at det er en til som oppfører seg litt likt, bortsett fra at vi ikke har vært ute ennå (ikke lenge siden han begynte å sende meg signalene om at han er interessert). Så jeg bare begynner å lure på - er alle menn her sånne?
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2013 #19 Skrevet 4. januar 2013 Jeg syns og gutter virker mer tilbaketrukne når de er interesserte. Vet ikke hvorfor men. Kanskje redd for å være innpåsliten? Anonym poster: 6911617bbdd761e678962f9b0e889a18
Gjest brutal mann Skrevet 4. januar 2013 #20 Skrevet 4. januar 2013 Hei Jeg er en utenlandsk jente og lurer på en ting - er det helt uaktuelt i Norge med oppvarting i dating-perioden? Altså at mannen prøver å få damen han er interessert i - gir blomster, inviterer ut og tar initiativ generelt sett? Gjelder alderskategorien 20-30. Opplever at unge menn ikke tar noe initiativ selv om interessen er der og venter på at damen tar de første skrittene. Stemmer dette eller er det kun meg som er så heldig å ha vært bort i sånne "eksemplarer"? Mvh Jente 20+ Ja, hvorfor skal en det? Norske kvinner tjener egne penger og står på egne bein. Siste de trenger er en mann som skal kjøpe interessen deres. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå