Gå til innhold

Homofil og "krav" til offentlig hjelp, IVF beh i Norge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Klarer ikke å lese meg klok på regelverk og finner heller ikke noe spesefikt. Men er det godkjent for at homofilie kan søke på lik linje som de hetrofile om hjelp for barnløshet her i Norge? Mener å ha hørt at det er åpnet for det nå men noen som faktisk har vært igjennom det og vet at man blir tatt inn å beh på lik linje eller får man bare beskjed om lang ventetid - så hører man ikke noe mer??? Evt hvilket sykehus praktiserer dette.

Har ett IVF barn 2012, fra privat klinikk i Norge - å vi ønsker sterkt ett til. Men vi ser at muligheten for dette er meget liten da dette har kostet mye penger. Her snakker vi en kvart mill, så det har vi ikke mulighet til å gjøre igjen når det er slike summer en snakker om...

Noen med erfaring?

Anonym poster: 5b098e466c10e5920def00353a706934

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kunstig befruktning i Danmark hvis dere er kvinner? Jeg selv mener at man bør ta seg av barn som allerede er satt til verden, enn å lage flere. Har dere vurdert fosterbarn?

Anonym poster: 078f74f63b640c3e4871e120c9b8be94

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Kunstig befruktning i Danmark hvis dere er kvinner? Jeg selv mener at man bør ta seg av barn som allerede er satt til verden, enn å lage flere. Har dere vurdert fosterbarn?

Anonym poster: 078f74f63b640c3e4871e120c9b8be94

TS her:

Grunnen til at vi valgte Norge og fortsatt går for Norge om vi skal ha ett til er at her blir partner automatisk registrert som medmor og får stå på fødselsattesten og får alle rettigheter slik som en pappa ville hatt - mens tar man danmark må "medmor" søke om å bli stemor for barn og får fortsatt ingen rettigheter på noe som helst plan.

Det er fint for de som ønsker å hjelpe og adoptere - men jeg må nesten si at jeg er så "egoistisk" at for meg så er meningen med livet å få barn av eget kjøtt å blod å fostre opp. Hadde saken vært slik at jeg ikke fysisk kunne fått egne barn hadde vurderingen vært en annen.

Anonym poster: 8373e4468cac4cf8fc8cdcae9003bf5e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Vi er 2 kvinner.

Gjest Pippi1979
Skrevet

TS her. Vi er 2 kvinner.

Hei:-)

Jeg er litt usikker på regelverket her. Men ring til fertilitetsklinikken sør i Porsgrunn. De svarer raskt på telefon og er utrolig hjelpsomme. De vet helt sikkert hvile muligheter dere har.

Om ikke dere går i Norge på det offentlige er vel ikke inseminasjon så dyrt?

Lykke til:-)

Skrevet (endret)

Jeg er litt usikker på regelverket her. Men ring til fertilitetsklinikken sør i Porsgrunn. De svarer raskt på telefon og er utrolig hjelpsomme. De vet helt sikkert hvile muligheter dere har.

Tror de har prøvd inseminasjon med tanke på summen de har brukt...

Endret av kittykatt85
AnonymBruker
Skrevet

Takk:)

Inseminasjon er gjort uten hell - så måtte over på prøverørsmetoden så må det igjen Evt...

AnonymBruker
Skrevet

TS

Takk:)

Inseminasjon er gjort uten hell - så måtte over på prøverørsmetoden så må det igjen Evt...

• Liker 1
Gjest Pippi1979
Skrevet

Ok, da er det dyrt ja. Jeg er på det 3.frys etter første icsi nå, og håper så veldig vi lykkes før vi må over i det private...

Men ring Porsgrunn, de kan helt sikkert svare deg:-)

AnonymBruker
Skrevet

Ok, da er det dyrt ja. Jeg er på det 3.frys etter første icsi nå, og håper så veldig vi lykkes før vi må over i det private...

Men ring Porsgrunn, de kan helt sikkert svare deg:-)

TS her.

Masse lykke til å tvi tvi :o)

Ja private tar jo 65000 tusen ca for en pakke på 3 forsøk. Så er det jo 15000.- i medisiner (for det får vi homofile også dekket, faktisk) så er det jo en barnerett på 15-20 også stråa da på alt fra 16 lapper og oppover så ja det koster - men Gud å det er været det...

Håper det klaffer for dere:)

Gjest Marmot
Skrevet

TS her:

Grunnen til at vi valgte Norge og fortsatt går for Norge om vi skal ha ett til er at her blir partner automatisk registrert som medmor og får stå på fødselsattesten og får alle rettigheter slik som en pappa ville hatt - mens tar man danmark må "medmor" søke om å bli stemor for barn og får fortsatt ingen rettigheter på noe som helst plan.

Så lenge barnet er født i Norge, spiller det vel ingen rolle hvor i verden det er unnfanget?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge barnet er født i Norge, spiller det vel ingen rolle hvor i verden det er unnfanget?

Har ikke noe å si hvor barnet blir født. Det må "lages" i Norge for at partner skal få lov til å bli medmor.

Gjest Marmot
Skrevet

Åh. Så rart og teit. Norge er virkelig sære altså.

AnonymBruker
Skrevet

Åh. Så rart og teit. Norge er virkelig sære altså.

Ja du kan så si.. Men det er vel deres måte å sikre litt penger på da - da det hadde vært billigere å gjort dette i utlandet.. Så velger man det skal du ikke få noe "tilbake" fra Norge nei....

Gjest Pippi1979
Skrevet

Har ikke noe å si hvor barnet blir født. Det må "lages" i Norge for at partner skal få lov til å bli medmor.

Jøss, så rart og teit! Norge er jammen meg rare på enkelte ting.

Lykke til:-)) håper vi begge får stoooore mager i 2013.

Gjest Marmot
Skrevet

Ja du kan så si.. Men det er vel deres måte å sikre litt penger på da - da det hadde vært billigere å gjort dette i utlandet.. Så velger man det skal du ikke få noe "tilbake" fra Norge nei....

Nei, jeg tror det heller ligger i at Norge ikke tillater anonyme sæd-donorer, slik eks. Danmark gjør.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg tror det heller ligger i at Norge ikke tillater anonyme sæd-donorer, slik eks. Danmark gjør.

Det er sant... kun åpent her... noe jeg mener er tull men en skal vel ikke klage, må si det er på en måte deilig å ikke reise til danmark men kan holde på her i Norge.. Bare hadde håpet man kunne fått dekket via det offentlige og...

AnonymBruker
Skrevet

Får ikke lesbiskepar dekket assistert befruktning på liklinje med andre ufrivillige barnløse?

Why??

Hetrofile kan da også bare skifte partner om de ikke blir gravide, problemet ligger som regel hos den ene.

Anonym poster: fb3ef4743171d906eb12a9d701f17ef3

AnonymBruker
Skrevet

Får ikke lesbiskepar dekket assistert befruktning på liklinje med andre ufrivillige barnløse?

Why??

Hetrofile kan da også bare skifte partner om de ikke blir gravide, problemet ligger som regel hos den ene.

Anonym poster: fb3ef4743171d906eb12a9d701f17ef3

TS her

Som innlegget sier, så er det, det jeg lurer på. Om noen lesbiske har fått dette dekket av det offentlige - eller om det ikke er lov...

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke så mye om dette, men kjenner flere lesbiske par som har hos Riksen. Kanskje dere allerede har vært der også.

Dere kan jo også spørre fastlege/ gyn om hvordan ting fungerer.

Håper dere får det til! :)

Anonym poster: 6d9fe3bc847f43fa15985544bf1c518d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...