AnonymBruker Skrevet 4. januar 2013 #1 Skrevet 4. januar 2013 Jeg lurer på hva deres syn på samer er? Jeg overhørte noe dritt slenging om samer på skolen min og lurer på hva greia er. Hva er det folk har i mot samer egentlig? Anonym poster: e2182bb1ed5d94a964eb9802b7f478a7
Gjest Corto Maltese Skrevet 4. januar 2013 #2 Skrevet 4. januar 2013 De er som folk flest noen av dem er greie andre er idioter. 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2013 #3 Skrevet 4. januar 2013 Men viss de er som "folk flest", hvorfor blir så mange utsatt for mobbing og trakassering av medelever? Er det kun fordi de er samer? Anonym poster: e2182bb1ed5d94a964eb9802b7f478a7
Cupcake92 Skrevet 4. januar 2013 #4 Skrevet 4. januar 2013 Har ikke noe problem med samer, de er da akkurat som deg og med. Tenker heller ikke på dem som noe spesielt, eller at de er samer. Har aldri hørt noen slenge dritt verken til eller om dem.
BunnyBlue Skrevet 4. januar 2013 #5 Skrevet 4. januar 2013 Før i tiden drev man jo med "tvangsfornorsking" av det samiske folk. De ble nektet å bruke sitt eget språk, barna måtte gå på norsk skole, samt samisk kultur og tradisjoner ble undertrykket. Ikke ulikt jødeforfølgelsen i forrige århundre, faktisk. Alt samisk ble ansett som en styggedom, og "alle" så ned på samene. Selv om samene nå har fått flere rettigheter, og Norge støtter opp om bevaring av samisk kultur, ser mange fremdeles ned på samene. Jeg tror det henger igjen fra gammelt av, at det liksom er "lov" å slenge dritt om samer, bare fordi de er samer. Jeg har samme erfaringer som deg fra skoledagene. Var du same fikk du gjennomgå, men ingen hadde noen god forklaring på hvorfor. Mennesker liker bare å hakke på andre, virker det som 1
Gjest sapmi belovoubme Skrevet 18. juli 2015 #6 Skrevet 18. juli 2015 Har ikke noe problem med samer, de er da akkurat som deg og med. Tenker heller ikke på dem som noe spesielt, eller at de er samer. Har aldri hørt noen slenge dritt verken til eller om dem. Du får søke opp samer på forumet her så ser du flere samtaler hvor de snakker dritt om samer. samer er fortsatt et undertrykt folkeslag. Jeg mener det mest undertrykte i Norge!
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #7 Skrevet 19. juli 2015 Går man noen generasjoner tilbake ble jo samene tvunget til å tilpasse seg datidens norske samfunn på værst tenkelig måte. Det førte til en del fattigdom, alkoholisme og slikt i den samiske befolkning. Husker bestefaren min (fra Finnmark) så på samene på samme måte som mange av oss ser på romfolket i dag. Kanskje denne gammeldagse oppfatningen henger litt igjen? Det er hvertfall noe som går igjen blandt urbefolkninger som har blitt tvunget til å tilpasse seg vestlige samfunn. Indianere er et godt eksempel, bare at det er tatt til det mer ekstreme. Den dag i dag blir de sett på som late, alkoholiserte og "ubrukelige" av mange av sine landsmenn. Heldigvis har vi det ikke slik i Norge i dag, og vi har innsett at de fordommer som var mot samer hadde sin årsak. Synes derfor det er merkelig at det skal finnes fordommer mot samer i 2015. Min helt klare oppfatning er at de er som folk flest -forskjellige! Dessuten vil jeg si at det å være samisk ofte blir forbundet med noe litt eksotisk, folk er somregel interessert i språket og kulturen Anonymous poster hash: 36355...e67 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #8 Skrevet 19. juli 2015 de er innavlet til tusen. Bærer da preg av dette. Anonymous poster hash: 2ece0...c55
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #9 Skrevet 19. juli 2015 de er innavlet til tusen. Bærer da preg av dette. Anonymous poster hash: 2ece0...c55 Overhode ikke tilfelle. Anonymous poster hash: c42ad...c08
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #10 Skrevet 19. juli 2015 Samer - norges jøder Anonymous poster hash: d0f01...8f6
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #11 Skrevet 19. juli 2015 Samer - norges jøder Anonymous poster hash: d0f01...8f6 Feil. Samene er Norges urbefolkning. Liker du å slenge dritt om Aborginene og andre urfolk? Du vet at vi stammer fra alle urfolkene sant? Så igrunn slenger du dritt om din egen arv. Anonymous poster hash: c42ad...c08
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå