Gjest tantenipsy Skrevet 3. januar 2013 #1 Skrevet 3. januar 2013 Vår valp, en dvergpuddeltispe på litt over ett år, snakker til oss på forskjellige måter:-) Hun bjeffer generelt veldig lite, men har et stort repertoar av andre lyder, grynting, piping, "gromlelyder". Vanskelig å beskrive, men vi oppfatter det som forsøk på å prate til oss! Hun gjør seg selvfølgelig tydelig forstått når hun skal ut for å tisse, eller når hun har lyst på mat eller kos. Men det morsomste er når kveldsroen har senket seg i heimen (ungene har lagt seg), og hun synes det er på tide med litt klikkertrening. Hun setter seg foran oss og oppfordrer med en liten "dans" (alle beina er i bevegelse, mens hun fortsatt sitter, ganske komisk å se på), og lager glade, oppfordrende lyder. Når jeg så reiser meg og finner fram klikker, targetstick og godbiter, så er hele hunden så happy at det er en fryd å se på:-) Nå som hun har fått sin første løpetid har hun kommet med noe nytt. Hun setter seg foran en av oss, ser på oss med et intenst og litt lidende blikk, og lager en lav, litt lidende "gromlelyd", mens hun løfter høyre forlabb, og peker nedover mot buken med den. Lurer på om hun prøver å si at hun har litt menssmerter? I går fikk hun i alle fall litt lett massasje på buken og korsryggen som svar, og gjett om det var en som lå med halvlukkede øyne og koste seg! Har dere andre her inne hunder som "prater", og hva slags språk kommer de med? Er nysgjerrig:-) 1
Tippy Skrevet 4. januar 2013 #2 Skrevet 4. januar 2013 Måtte flire litt av denne lille prateren på kun ett år, hun minner meg på min, men min er 11år og prater som en "foss", så bare gled dere til årene fremover. Min sier ikke ifra når hun skal på do, men jeg teller timer eller ser på hun når hun begynner å bevege seg litt oftere i sengen sin. Jeg ville vært litt forsiktig med å gjøre ting med hun hver gang hun kommer til dere for å gjøre ting, det kan bli slitsomt for dere senere når hun FORVENTER at dere skal gjøre til når hun VIL. Prøv å være litt passive noen ganger når hun kommer og tilbyr adferd, selvom hun er kjempe søt når hun gjør det Min mumler og prater mye på turene våre, hun har meninger om ditt og datt, og når hun får raptus på tur hopper hun i været, grumler og løper avgårde.
daemonia Skrevet 4. januar 2013 #3 Skrevet 4. januar 2013 Når min papillon vil gå tur står han og tripper mens halen flagrer som bare det. Det ser ut som han marsjerer på stedet mens han logrer og kroppen rykker Og når han vil kose i armen og komme opp i sofaen står han nedenfor med hodet på skakke og setter opp et skjønt bedende blikk som det ikke går an å si nei til Om det er et sted han kjenner igjen, som f.eks. der vi går på utstillingstrening eller noen av favorittturstedene så kommer det små grynt og klynk som høres ut som jubel Når jeg kom hjem fra sykehuset etter nesten en uke var han overlykkelig. Da løp han mot meg fra matskålene med vann i munnen som rant ut og hoppet og faktisk skreik (!) mens han logret og hoppet Han bruker lyd og står på spesielle måter for å vise hva han vil. Jeg tror ikke noen utenforstående hadde klart å tyde ham så godt som vi gjør Gullklumpen min <3
Gjest tantenipsy Skrevet 4. januar 2013 #4 Skrevet 4. januar 2013 Hei, ja det er moro å høre og se hvordan de prøver å kommunisere med oss! Må innrømme at jeg ble ganske rørt de første gangene, det viser hvor hardt de prøver å gjøre seg forstått til oss, og gjøre oss til lags.. Ble plutselig veldig klar over hvor avhengig hun faktisk er av at vi forstår henne og hennes behov, hun er jo faktisk totalt prisgitt oss! Det gjør bare at jeg prøver enda hardere å forstå henne. Det er jo helt tydelig at hun slapper litt av så snart jeg begynner å kommunisere tilbake, da skjønner hun at jeg prøver å finne ut av hva hun vil:-) Tippy; du har rett i at vi ikke bør gi oss og trene med henne hver gang hun ber om det;-) Meeen, det er ikke alltid så lett å si nei til de bedårende, store, sorte øynene da:-P
Cho Kon It Skrevet 4. januar 2013 #5 Skrevet 4. januar 2013 Vi har ikke egen hund, men en fast besøkshund. Når det er tid for mat eller tur (ja, hun har selvfølgelig innebygd klokke) blir hun helt banan. Hopper rundt og bare kødder. Hun er ekstremt leken til vanlig også, og får noen raptuser innimellom. Det eneste som funker for å roe henne ned da er å legge henne i bakken (forsiktig selvfølgelig, her slenger vi ikke på hundene) eller å begynne å kose henne. Det er som å trykke på av-knappen. Når vi koser henne, snorker hun. Høyt. Hun vil også helst ligge oppå en av oss, helt under teppet. Ikke en eneste kroppsdel skal være utenfor. Hvis hun får lov til å sove i sengen vil hun helst pakke seg rundt hodet ditt. Nå har hun begynt å smile når vi kommer også
Rubies_ Skrevet 4. januar 2013 #6 Skrevet 4. januar 2013 Alle hunder kommuniserer jo på forskjellige måter. Det er veldig spennende og interessant. Hunden min har det med å stirre meg dypt inn i øynene når han har lyst på/trenger noe. Ellers henter han vann- og/eller matskåla når han er fri for vann og mat. Henter den fra kjøkkenet og setter den foran meg på gulvet. *Hint, hint* liksom Ellers har han noen rare lyder innimellom dersom det er noe spesielt. Dersom han kjeder seg og vil ha litt hjernetrim, lek eller tur, kan han finne på å lage sukkelyder.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2013 #7 Skrevet 4. januar 2013 Hunden min bjeffer ikke på andre hunder, hun hoster på dem. Hun hoster med munn igjen. Jeg sier aldri at nå skal vi gå på tur. Det holder å ta på seg jakka så kommer hun løpende med en gang. Når hun er tilfreds sukker hun dypt. Hun piper av glede når vi er på vei til noen hun liker og hun begynner å kjenne igjen veien og forstår hvor hun skal. Anonym poster: af6522860731352aac12979f2fa65e8f
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2013 #8 Skrevet 4. januar 2013 Min 2 årige Jack Russell snakker masse. Når hun vil leke, så løper hun og henter leken sin og rister på den osv og kommer til meg, som da evt sitter på sofaen og lager gromelyder. Knurknurr, brrr, grooom og noen ganger bjeffer hun også. Ikke den vanlige bjeffinga, men en litt lysere tone og mye lavere. Litt sånn Wæff!! haha. Til vanlig bjeffer hun jo sykt høyt, feks hvis noen banker på døra. En annen måte hun snakker på er å se på oss og lage forskjellige pipelyder mens hun vrir på hodet hehe. Eller så løfter hun på labben sin og prøver å gi labb for et eller annet. Sier jeg "ta den!" så løper hun og tar et eller annet... ballen sin, bamsen sin eller det hun ser først. "Skal vi gå tur?" så løper hun til døra og står på to bein mens forbeina er lent mot døra, sås tår hun der og stirrer på håndtaket... mens hun logrer med halen. "Er du sulten?" er hun sulten, så reiser hun seg opp og kommer bort til meg mens jeg lager istand mat til henne. Er hun derimot ikke sulten, blir hun liggende i senga og se tomt på meg. Jeg tar det som et nei, men jeg lager mat likevel og bare legger skåla på gulvet så går hun bort og spiser en kort stund etterpå. "Kan jeg få kyss?" hun blir sååå glad og hopper opp på ansiktet og slikker meg ihjel. Hehe. "Skal vi sove? Natta?" da vet hun at det betyr leggetid og gjør seg klar ved å sitte på senga mi og vente til jeg kommer. hehe. Nå i det siste (hun har løpetid og truse på) har hun lagt seg under senga, hun er nok litt bevisst på at hun bare søler på senga når hun har løpetid. "Moro?" det pleier jeg å si når vi er ute på tur og hun løper fritt og herjer. Så når jeg sier "moro?" så blir hun ekstra ivrig og logrer som bare det mens hun prøver å finne noe kult å bite på. Hehe.. hun er helt herlig! Anonym poster: f56762439b66288017024371a78219cf
Lafayette Skrevet 4. januar 2013 #9 Skrevet 4. januar 2013 Min hund henter favorittkosedyret sitt, og setter seg på gulvet, og ser på meg med store øyne, i håp om at jeg skal kaste den. Det er spesielt populært når hunden synes at jeg har vært litt for lenge på badet. Av og til, riktignok sjelden. har det hendt at hunden svarer meg tilbake i form av en liten protest, om det gis beskjed som "gå ned", da hoppes det opp og ned, og det kommer noen frustrerte bjeff.
Gjest Uanonymbruker Skrevet 4. januar 2013 #10 Skrevet 4. januar 2013 Min er mere direkte Vil han leke så slenger han en leke i fanget på meg mens han "knurrer", vil han kose tar han løpefart og klasker seg selv inntil meg mens han piper, vil han herje på gulvet så smeller han potene i parketten og gromler, vil han ha godbit så går han på kjøkkene og spinner fortfort rundt foran kjøleskapet mens han piper, og vil han ut så sitter han på gulveppet midt i stua og nistirrer på ytterdøra-
Gjest tantenipsy Skrevet 4. januar 2013 #11 Skrevet 4. januar 2013 Hunden min bjeffer ikke på andre hunder, hun hoster på dem. Hun hoster med munn igjen. Jeg sier aldri at nå skal vi gå på tur. Det holder å ta på seg jakka så kommer hun løpende med en gang. Når hun er tilfreds sukker hun dypt. Hun piper av glede når vi er på vei til noen hun liker og hun begynner å kjenne igjen veien og forstår hvor hun skal. Anonym poster: af6522860731352aac12979f2fa65e8f Haha, hoster på andre hunder:-) Herlig!
Gjest tantenipsy Skrevet 4. januar 2013 #12 Skrevet 4. januar 2013 Min 2 årige Jack Russell snakker masse. Når hun vil leke, så løper hun og henter leken sin og rister på den osv og kommer til meg, som da evt sitter på sofaen og lager gromelyder. Knurknurr, brrr, grooom og noen ganger bjeffer hun også. Ikke den vanlige bjeffinga, men en litt lysere tone og mye lavere. Litt sånn Wæff!! haha. Til vanlig bjeffer hun jo sykt høyt, feks hvis noen banker på døra. En annen måte hun snakker på er å se på oss og lage forskjellige pipelyder mens hun vrir på hodet hehe. Eller så løfter hun på labben sin og prøver å gi labb for et eller annet. Sier jeg "ta den!" så løper hun og tar et eller annet... ballen sin, bamsen sin eller det hun ser først. "Skal vi gå tur?" så løper hun til døra og står på to bein mens forbeina er lent mot døra, sås tår hun der og stirrer på håndtaket... mens hun logrer med halen. "Er du sulten?" er hun sulten, så reiser hun seg opp og kommer bort til meg mens jeg lager istand mat til henne. Er hun derimot ikke sulten, blir hun liggende i senga og se tomt på meg. Jeg tar det som et nei, men jeg lager mat likevel og bare legger skåla på gulvet så går hun bort og spiser en kort stund etterpå. "Kan jeg få kyss?" hun blir sååå glad og hopper opp på ansiktet og slikker meg ihjel. Hehe. "Skal vi sove? Natta?" da vet hun at det betyr leggetid og gjør seg klar ved å sitte på senga mi og vente til jeg kommer. hehe. Nå i det siste (hun har løpetid og truse på) har hun lagt seg under senga, hun er nok litt bevisst på at hun bare søler på senga når hun har løpetid. "Moro?" det pleier jeg å si når vi er ute på tur og hun løper fritt og herjer. Så når jeg sier "moro?" så blir hun ekstra ivrig og logrer som bare det mens hun prøver å finne noe kult å bite på. Hehe.. hun er helt herlig! Anonym poster: f56762439b66288017024371a78219cf Bekrefter det inntrykket jeg har hatt av JR, som en rase med mye personlighet! Det "wæff"et hørtes kjent ut, sånn gjør vår også når forventningene blir for store, det er knapt et bjeff, for det er så lyst i tonen:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå