AnonymBruker Skrevet 3. januar 2013 #1 Skrevet 3. januar 2013 Jeg har for uvane å koke alt for mye pasta når jeg lager middag. Det er jo vanligvis bedre å ha laget for mye mat enn for lite.. Jeg er veldig glad i pasta, så jeg har absolutt ikke noe mot å spise det som restemat. Problemet mitt er at jeg synes konsistensen på "gammel" pasta ikke er noe særlig, for den blir ofte tørr og hard. Smaken blir jo derfor helt annerledes også. Noen tips til å holde pastaen så fersk som mulig i kjøleskap? Tar også gjerne mot tips om hva man kan gjøre med restepasta. Vanligvis spiser jeg den kald med litt olje, pinjekjerner, løkpulver/hvitløkspulver/basilikum/persille på. Eventuelt det samme varmt bare med smør i stedet for olje. Anonym poster: 3f94ca30358e86f8d3b5bd95b70eb39f
pingelill Skrevet 3. januar 2013 #2 Skrevet 3. januar 2013 Hvis du koker opp litt vann og har pastaen i et halvt minutt er den "god som ny" om den har blitt litt hard i kantene. Ellers bør du være rask med å pakke den ned i en tett boks, og ikke la den stå for lenge til du skal bruke den igjen. Du kan fks lage pastasalat (type med majones/rømme), vanlig salat med pasta i, eller ovnsretter (fks pastasrkruer/makaroni etc, tomatsaus og pølsebiter i en form i ovnen) 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2013 #3 Skrevet 4. januar 2013 Støtter pastasalatforslaget. Fiskegrateng er jo kjempegodt også, så hvis det er spaghetti eller båndspaghetti du har kan du jo bare dele opp i passe biter. Ellers er pasta veldig godt i mange supper. Anonym poster: 9d10d4dcbcaeb7aa583e48a129efefe6 2
LittDiva Skrevet 4. januar 2013 #4 Skrevet 4. januar 2013 Bruke det i omelett med andre rester av grønnsaker, pølser, kjøtt osv.
Alina X Skrevet 4. januar 2013 #5 Skrevet 4. januar 2013 Pasta er bra i salater og supper som jeg ser andre nevner her, men hvis du tar pasta og heller over noen piska egg og lar det stå til eggene blir "harde" a la omelett, får du spaghetti omelett kake, hehe....selvlært(så stolt over meg selv!!)blir som en pastaomelett, bruk gjerne bolognaise eller carbonara saus i tillegg.
Rubies_ Skrevet 4. januar 2013 #6 Skrevet 4. januar 2013 Jeg pleier bare å oppbevare pastaen i en lufttett boks i kjøleskapet. Jeg bruker å steke rester av pasta på svak varme på ei stekepanne, sammen med god olje, masse krydder, litt grønnsaker og rester etter kjøtt.
skruf Skrevet 4. januar 2013 #7 Skrevet 4. januar 2013 Hvis jeg har pasta tilovers så bruker jeg å lage en tykk hvitsaus (smør, melk, mel, muskatnøtt, salt, pepper), koke blomkål og gulrøtter i sausen, og blande inn pastaen på slutten av koketiden. Deretter tar jeg alt i ei ildfast form, ost på toppen og gratinerer i ovnen. Det er også gått med f.eks skinke i, evt pølsebiter.
Dolce Skrevet 4. januar 2013 #9 Skrevet 4. januar 2013 Pasta er bra i salater og supper som jeg ser andre nevner her, men hvis du tar pasta og heller over noen piska egg og lar det stå til eggene blir "harde" a la omelett, får du spaghetti omelett kake, hehe....selvlært(så stolt over meg selv!!)blir som en pastaomelett, bruk gjerne bolognaise eller carbonara saus i tillegg. Pastaomelettkake God idé! Den må vi prøve. Styrer nok unna carbonara (egg+egg blir litt mye), men kan tenke meg det er godt med bolognesesaus!
Notisblokk Skrevet 4. januar 2013 #10 Skrevet 4. januar 2013 Jeg pleier å dampe pastaen. Ha den i en sil, litt vann på bunnen av bryten og et lokk på toppen. Trenger bare 2-3 min så er den så god som ny med god smak! 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå