Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg er ny på dette forumet, og har et nyttårsforsett om å begynne å trene styrketrening. Jeg har tidligere drevet mye med kondisjonstrening (løping og spinning) 4 ganger i uken ettersom jeg har vært på slankekur. Jeg har gått ned i vekt fra 55 kg til 46 kg (er kun 153cm høy), og føler jeg bør bytte ut noe av kondisjonstreningen med styrketrening. Det jeg lurer på er følgende: Hvor mange ganger i uken må man trene styrke for å få en effekt av det? Jeg har tidligere trent styrketrening 1 gang per uke , men har aldri sett de store resulatene av det. Jeg er medlem på et treningssenter og skal be en treningsveileder sette opp et styrkeprogram til meg. Er dette ok, eller bør man investere i en PT 5 timer for å komme ordentlig inn i styrketreningen (med tanke på teknikk, forhindre skader etc)?

Er det noen som har noen tips til hva en bør spise før og etter trening?

Nå spiser jeg følgende i løpet av en dag (kan variere litt men er ca dette):

Frokost: et havreknekkebrød med kremost og paprika, to havreknekkebrød med masse kalkunpåleg, paprika og agurk, evt. en posjon havregrøt.

Lunsj: varmlunsj hvis det er fisk (da spiser jeg f. eks en laksefilet, potet og grønnsaker), ellers går det i salat med kylling eller evt. suppe og grovt rundstykke

mellommåltid: en frukt

Middag: vanlig posjon middag (kyllingfilet, laksefilet, pasta/potet, grønnsaker og evt saus (men ikke så mye). Ellers blir det litt snop innimellom, men ikke de store mengdene. Begrenser det til helgene.

Hvis jeg f. eks drikker en YT før en styrketrening, er det ok da, eller bør jeg få i meg enda mer næring?

Fint om noen kan komme med noen innspil, ettersom jeg ikke vil skade kroppen min med styrketrening, men bygge den opp.

Iben

Videoannonse
Annonse
Gjest *Maja*
Skrevet

Ser ut som et bra kosthold det der :) Mye proteiner før styrken er bra. Frukt er bra etterpå for å fylle lagrene. Og så et godt måltid med proteiner når du kommer hjem.

Du burde trene styrke 3 ganger i uka for å oppnå bra resultat.

AnonymBruker
Skrevet

Begynte på treningsstudio for første gang ever i dag.. 18 år, 47 kg, så jeg skal ikke akkurat gå for å gå av meg, men jeg vil bli sterkere i armene! Og mage,rygg.. og litt yoga tenkte jeg.

På apparatene for armene klarer jeg kun 15 kg i tyngde, hva er et realistisk mål til sommeren da om jeg trener styrke 3 ganger uken?

Anonym poster: 65380aa6832481560759e84da2799dab

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trener styrke med frivekter 2 ganger i uka og har fått store resultater av det. Fikk et program satt opp og pusher meg selv til det ytterste på hver økt.

Anonym poster: b1b1f3b4d671fe2d98cca8849cd7bbd2

Skrevet

Jeg ville satse på noen PT-timer for å få hjelp til teknikken og begynt med frivekter. Da får man trent kjernemuskulatur også.

Kjør helkroppsprogram 3 ganger i uka feks.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Problemet med PTer er at en stor andel av dem faktisk ikke har filla peiling på hva de driver med, og når man selv er nybegynner har man ikke den kunnskapen man trenger for å se forskjellen, så man risikerer å bli utsatt for vranglære.

Styrketrening: Én gang i uka er for lite til å monne, tre ganger er antakelig best (med fullkroppsprogram), to ganger kan også fungere helt fint. (Oftere enn tre ganger i uka fordrer mer avanserte splitter eller periodisert belastningsfordeling, sånt er for viderekomne.)

Endret av Leifr

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...