Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyttet ut da jeg var 16 år gammel, og klarte meg fint. Lærte tidlig hva jeg kunne bruke penger på og ikke, hva jeg burde prioritere for å klare meg ut måneden. Nå er jeg 18 år og har bodd alene denne tiden, men først nå som myndig betaler jeg også husleie og strøm selv ved siden av mat og alt annet som behøves. Det går egentlig fint. Jeg har ingen fast inntekt nå, men har fått litt hjelp av familie og slikt ved å hjelpe de med ting. Så jeg jobber for pengene mine! Nå har jeg ca 2000 igjen etter husleie, strøm og faste utgifter i måneden.

Det skal gå til mat, og en tlf regning som venter på 1200!!!! Jeg klarer meg forsåvidt greit på det, men problemet er min samboer.. Han jobber/ lærling siste året. Han har en mye bedre inntekt enn hva jeg har, og jeg forventer ikke at han skal betale mer enn meg. Tverdt imot! Jeg vil vise at jeg er selvstendig og klarer ha en viss orden i livet mitt, også økonomisk.

Men husleien, den på 4500 kr.. Den betaler jeg. Strømmen, den betaler jeg.. Maten, ja den betaler jeg. Er vi ute, har jeg ingen problem med å betale for han. Han får drikke på og til byen, han får være med å velge middager, såper også videre. Men hvem betaler? Jo, jeg! Jeg uten fast inntekt, jeg betaler alt. Greit nok, jeg skal fint betale min andel. Men er det ikke riktig at han hjelper til med slikt? Joda, klart betaler han mat noen ganger..

Men her har jeg klaget og prøvd å hinte på at jeg hadde forferdelig dårlig råd med tanke på husleien denne måneden. Ingenting sa han. Istedetfor kjøper han deler til bilen(lappen har han ikke) skal nå kjøpe pc(har iPhone5 så ikke nødvendig nå) Første gangen han bor alene, 20 år. Han tar ikke hintet og grunnet dårlig erfaring med voldelig eks tør jeg ikke be han betale.. Han må vel for fader forstå det!!! Kun bodd sammen 1. månede, men lei lei lei!!

Anonym poster: 163a1a01864859feef2b6bc39439f1cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hæ? Deler dere ikke på husleien og strømmen?

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å handle inn mat og andre slike ting. Si at du ikke har råd til det når du betaler leie, strøm og andre rekninger som kommer opp. Jeg bodde med to stk som var som samboeren din.

Jeg sluttet å handle inn mat, toalettpapir osv.. Når jeg var sulten så spiste jeg knekkebrød eller ostesmørbrød. Tilslutt begynte de å handle inn mat og andre ting, så da var jeg fornøyd og kunne være med å bidra etter hvert.

Anonym poster: 804f2f3170658477dfa5f1ab48841fd4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei, for før jeg fylte 18 fikk jeg dekket husleien. Det gjør jeg ikke nå lenger, det har jeg også forklart han. Jeg har hele måneden hintet ved å si jeg kanskje måtte låne penger av bestefar og andre familie medlemmer denne måneden, noe han vet jeg ikke liker. Men han driter rett og slett i det.

Nå satt han seg ned for å se på datamaskiner på nettet, bare snudde meg. Paff og forbanna over at han ikke hjelper til her!

I dag kjøpte jeg brød og to bananer. Sa jeg fint klarte meg med dette ut uken. Halvt brød til har vi fryst så her klarer jeg meg ihvertfall, da ble han sur..

Anonym poster: f9e6b5122844d729e3ccee5dc8a59929

Skrevet

Nå sitter han jo og ser på datamaskiner.. Hva sier han hvis du spør med et smil, "hei du samboer! Kan ikke vi spleise på husleigen? Jeg har virkelig ikke råd og ligger å tenker på dette natt og dag.."

• Liker 5
Skrevet

Snakk sammen om det, dere burde jo dele 50/50 på husleie, strøm og mat spesielt når han tjener bedre nn deg burde det jo ikke være et problem. Det er ikke å være uselvstendig å dele likt på faste og felles utgifter, det er å være selvstendig. Ikke noe vits i å la seg bli utnyttet sånn som det her.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Husleien måtte jeg betale igår, mens han satt ved siden av. Han var fullt klar over at jeg hadde lite igjen, men brydde seg ikke stort. Nå vet han at den er betalt så da er han liksom "kvitt" det problemet. Enten forstår han ikke at han må hjelpe til, eller så gidder han bare ikke. Han har bodd hjemme frem til nå, vane med å slippe å betale slikt. Forstår det kan være litt å sette seg inn i nå i starten, men trudde da det var forståelig at man skulle spleise på ting..

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal han bo gratis?

Anonym poster: 9c5cfa31e6c2bdc3b8e712389c72a22c

• Liker 5
Skrevet

Han flyttet inn hos deg uten at dere hadde en samtale om hva han må betale? Dersom han ikke skjønner at du ikke kan betale for dere begge anbefaler jeg å samle inn tingene hans og sette de utenfor døra.

• Liker 14
Gjest Wanderlust
Skrevet

Uhørt at han ikke skal betale halve husleien. Samme gjelder mat og alt annet dere deler. Det må du ikke finne deg i! Virkelig ikke.

• Liker 5
Skrevet

Jeg er selv 19 år og bor sammen med en gutt på 21 år, vi studerer begge to. Vi var også litt uenige i begynnelsen. Vi deler på husleien og strøm. Han betaler TV og internett. Jeg betaler mesteparten av maten. Han kjøper selvfølgelig noe innimellom, ettersom han spiser dobbelt så mye som meg. Vi syns dette er rettferdig.

Punkt nummer 1: snakk sammen. :)

AnonymBruker
Skrevet

Kast han ut.

Anonym poster: 9969fa4c38fefed9b6d0dcb7e0446bb8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kast han ut.

Anonym poster: 9969fa4c38fefed9b6d0dcb7e0446bb8

Ærlig talt. Hun skal da ikke bare kaste ut fyren før hun har en samtale med ham om dette. Jeg antar hun foretrekker å bli hos denne gutten dersom han tar seg sammen og gjør sin del. Han kan alltids bare være en eller annen rekordholder i uoppmerksomhet, uten at jeg mener det virker veldig sannsynlig.

Dette virker uansett helt håpløst av ham, TS. Likevel: Hint kan overses og mistolkes, selv når de for avsender fremstår som glassklare. Jeg sier ikke at det er sannsynlig at det er tilfelle her, men det er en mulighet, og da bør du forsikre deg om hva greia er.

Det er synd å høre at du har erfaring med en voldelig eks, men det er ingen rasjonell grunn til at det skal være farlig å konfrontere ham direkte med dette, og det er bare synd om det skulle trekke ditt nåværende forhold ytterligere nedover. Eventuelt kan du gjøre det en gang dere er på et offentlig sted, om det gjør deg tryggere. Så kan det selvsagt diskuteres om han fortjener en siste sjanse til å skjerpe seg, uavhengig av om han bevisst er vanskelig eller bare er for umoden til å forstå det uten å få høre det skikkelig, men det virker som TS har lyst til å være sammen med ham om han tar seg sammen.

Anonym poster: 984a9e66c5fb396a08ba9ed97f6ff43e

AnonymBruker
Skrevet

Du må slutte å omtale det som at han skal "hjelpe til"

Anonym poster: ca015c20f117bdce75e7066162596c9c

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med foreldrene hans?? De kan nok hjelpe han til å forstå at alle må faktisk betale husleie når man flytter ut.

Anonym poster: c9e581e8575f6b41ae85d1a7e19eed5d

AnonymBruker
Skrevet

Burde dere ikke blitt skikkelig enige før dere flyttet sammen? helt utrolig at han tror at du skal betale alt.sitt deg ned å snakk med han

Anonym poster: f316e18cca5e5f344dda107be1d67d3f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil så klart være med denne gutten, og kaster han ikke ut før jeg isåfall har snakket med han. Jeg tenker å ta en prat med han i morgen å si at han må betale litt, at det er fint om han tar "sin del" av regninga her. Er bare så veldig kjedelig at han ikke forstår det uten at jeg rett ut må be han om å betale.

Jeg fant leiligheten, og vi begge var enige om at denne var perfekt og flyttet inn samtidig.

AnonymBruker
Skrevet

Trudde ikke det skulle være nødvendig å spørre før man flyttet ut sammen "Blir du med å betale halvparten av utgiftene vi får ved å flytte ut?" Det for meg var vel forsåvidt en ting jeg trudde var sikkert utenat man behøvde å spørre på forhånd.

• Liker 3
Gjest pålogget
Skrevet

huff, enda en varsom dame på KG.......gutten respekterer deg tydeligvis ikke, men det er vell ikke så rart når du lar han styre på den måten. Er jo helt uhørt å la han bo gratis å utnytte deg på den måten. Skulle han banke deg opp vis du ber han betale sin del av husleie som alle andre voksne folk, så er det ihvertfall noe høyst galt opp i hode på han, og helt klart en forside stoff. Du tror vell ikke at han banker deg opp for det?

Tøys med han med en humoristisk undertone om han banker deg opp vis han ender opp med å betale halve av leia.

Skrevet

Jeg vil så klart være med denne gutten, og kaster han ikke ut før jeg isåfall har snakket med han. Jeg tenker å ta en prat med han i morgen å si at han må betale litt, at det er fint om han tar "sin del" av regninga her. Er bare så veldig kjedelig at han ikke forstår det uten at jeg rett ut må be han om å betale.

Jeg fant leiligheten, og vi begge var enige om at denne var perfekt og flyttet inn samtidig.

Du skal da virkelig ikke si at det er fint om han tar sin del av regninga. Du skal si at han MÅ ta sin del av regninga, ellers skal han flytte ut. Du kan ikke betale for dere begge to, og så la det være opp til ham om han skal gjøre noe så snilt som å betale husleie. At han betaler for seg når dere bor der begge to er en selvfølge! Dere må ta en skikkelig samtale om hvordan dere skal løse det å bo sammen økonomisk, husleien er det en selvfølge at han bidrar til.

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...