sh97 Skrevet 3. januar 2013 #1 Skrevet 3. januar 2013 Hei Jeg lurer på hvordan man kan spesialisere seg på dyrs atferd (altså som et yrke)? Må jeg ta en bachelor i psykologi og deretter gjøre noe eller hvordan gjør jeg det? Må jeg bli veterinær og spesialisere meg, eller hvordan gjør jeg dette? Kunne tenkt meg en jobb der jeg jobber med tamdyr (hunder, katter osv.) atferd!
Gjest Funky Punk Skrevet 3. januar 2013 #2 Skrevet 3. januar 2013 Masse erfaring, gå kurs som omhandler adferd, kan lønne seg å ha en dyrepleierutdannelse i ryggen 1
Armitage Skrevet 3. januar 2013 #3 Skrevet 3. januar 2013 (endret) Går ikke det under atferdsbiologi? Da må du vel utdanne deg som biolog og spesialisere deg innenfor zoologi? http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/zoolog Mener det finnes forskjellige skoler som tilbyr kurs innenfor adferd hos hunder og slik også. Endret 3. januar 2013 av Armitage
Gjest Belle Gunnes Skrevet 3. januar 2013 #4 Skrevet 3. januar 2013 I england er utvalget på studier større enn her i Norge. Men zoolog er vel tittelen du bør lete etter.
sh97 Skrevet 3. januar 2013 Forfatter #5 Skrevet 3. januar 2013 Tusen takk for svar, dette hjalp veldig mye! Så om jeg har forstått det rett: jeg begynner på en bachelor i biologi der jeg spesialiserer meg innen zoologi. Etter 3 år har jeg tittelen zoolog og er dermed "ekspert" på dyrs atferd. Trenger jeg da å spesialisere meg på hunder etter det?
Armitage Skrevet 3. januar 2013 #6 Skrevet 3. januar 2013 (endret) Tusen takk for svar, dette hjalp veldig mye! Så om jeg har forstått det rett: jeg begynner på en bachelor i biologi der jeg spesialiserer meg innen zoologi. Etter 3 år har jeg tittelen zoolog og er dermed "ekspert" på dyrs atferd. Trenger jeg da å spesialisere meg på hunder etter det? Jeg tror det er ganske umulig å bli ekspert på alle dyrs atferd etter 3år. De fleste velger vel et tema fra starten som de ønsker å spesialisere seg i. Min fetter har valgt reptiler og amfibier. Ellers er det vel generelt om hvordan dyr utvikler seg, parrer og slike ting. De fleste zoologer vier som regel hele karrieren til et bestemt felt. Endret 3. januar 2013 av Armitage
Strixvaria Skrevet 3. januar 2013 #7 Skrevet 3. januar 2013 Du blir ikke ekspert med en bachelor, nei, men det er en god start! (: Jeg trodde zoologi var læren om dyr generelt, typ "læren om fisker" - hvordan de ser ut, hvordan de fungerer, hvor de kommer fra osvosv., men det kan hende jeg er ute på viddene?
sh97 Skrevet 3. januar 2013 Forfatter #8 Skrevet 3. januar 2013 Okei, da velger jeg husdyr/tamdyr (eller det som måtte være i nærheten) helt fra starten av studiet, og trenger ingen etterpåbygging for å få til mitt ønske om hundeatferd?
Armitage Skrevet 3. januar 2013 #9 Skrevet 3. januar 2013 (endret) Du blir ikke ekspert med en bachelor, nei, men det er en god start! (: Jeg trodde zoologi var læren om dyr generelt, typ "læren om fisker" - hvordan de ser ut, hvordan de fungerer, hvor de kommer fra osvosv., men det kan hende jeg er ute på viddene? Ja, men man må gå zoologi først og så etologi mener jeg? Hvis jeg ikke tar feil. Fant noe info her TS. Endret 3. januar 2013 av Armitage
Strixvaria Skrevet 3. januar 2013 #10 Skrevet 3. januar 2013 Okei, da velger jeg husdyr/tamdyr (eller det som måtte være i nærheten) helt fra starten av studiet, og trenger ingen etterpåbygging for å få til mitt ønske om hundeatferd? Her tror jeg du bør se an hva slags fag som tilbys ved de enkelte studiene, hvilke studenter som er målgruppen, og hva du faktisk lærer og blir etter endt studieløp. Såvidt meg bekjent finnes det ingen utdanning som gir deg tittel som "dyreatferdsekspert" eller noe i den retningen, men som det blir sagt over her kan du ta en del kurs osv. for å bygge deg opp kompetanse på dette feltet. For å jobbe med dyr bør man også ha en viss 'formell dyrepeiling' i bånn, gjerne i form av veterinær- eller dyrepleiestudier og/eller zoologi, slik at man også får anatomi, helse (sykdommer, diagnoser, behandling osv.), generelt om dyr, spesifikke dyr osvosv., slik at du blir i stand til å se sammenhenger mellom helsetilstand og atferd og lignende, og at du får en dypere forståelse av hvordan dyret er og hvordan det fungerer (som jo er essensielt for å begynne å forstå hvordan de fungerer i hodet). Tror det kan være veldig spennende Ja, men man må gå zoologi først og så etologi mener jeg? Hvis jeg ikke tar feil. Det er fullt mulig at det er sånn - men man blir vel ikke "dyreatferdsekspert" på den måten? Du kan bli fiskeekspert på en måte, ved at du vet mye om fisk, spesielle fisker, hvor de kommer fra, hva de lever av etc., men du blir jo ingen 'fiskehvisker'? Man studerer jo ikke "fiskens indre sjelsliv", hvis du skjønner hva jeg mener? Dette synes jeg var vanskelig.. Men interessant
Armitage Skrevet 3. januar 2013 #11 Skrevet 3. januar 2013 Her tror jeg du bør se an hva slags fag som tilbys ved de enkelte studiene, hvilke studenter som er målgruppen, og hva du faktisk lærer og blir etter endt studieløp. Såvidt meg bekjent finnes det ingen utdanning som gir deg tittel som "dyreatferdsekspert" eller noe i den retningen, men som det blir sagt over her kan du ta en del kurs osv. for å bygge deg opp kompetanse på dette feltet. For å jobbe med dyr bør man også ha en viss 'formell dyrepeiling' i bånn, gjerne i form av veterinær- eller dyrepleiestudier og/eller zoologi, slik at man også får anatomi, helse (sykdommer, diagnoser, behandling osv.), generelt om dyr, spesifikke dyr osvosv., slik at du blir i stand til å se sammenhenger mellom helsetilstand og atferd og lignende, og at du får en dypere forståelse av hvordan dyret er og hvordan det fungerer (som jo er essensielt for å begynne å forstå hvordan de fungerer i hodet). Tror det kan være veldig spennende Det er fullt mulig at det er sånn - men man blir vel ikke "dyreatferdsekspert" på den måten? Du kan bli fiskeekspert på en måte, ved at du vet mye om fisk, spesielle fisker, hvor de kommer fra, hva de lever av etc., men du blir jo ingen 'fiskehvisker'? Man studerer jo ikke "fiskens indre sjelsliv", hvis du skjønner hva jeg mener? Dette synes jeg var vanskelig.. Men interessant Det har jeg ikke peiling på. Vet ikke helt hva TS legger i det å være "dyreatferdsekspert".
Strixvaria Skrevet 3. januar 2013 #12 Skrevet 3. januar 2013 Det har jeg ikke peiling på. Vet ikke helt hva TS legger i det å være "dyreatferdsekspert". Det er jeg også litt usikker på. Jeg tenkte imidlertid på noe ala han Milan, "the dog whisperer", jeg da, men det er nå bare meg..
Tippy Skrevet 4. januar 2013 #13 Skrevet 4. januar 2013 Gå inn på manimal.no og hør med Gry Løberg. Hun er en av de beste innen faget.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå