Gå til innhold

Hvordan ødelegge gamle brente cd'er?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en hel haug med gamle brente musikk og daa cd'er. Siden en del av det jeg har brent på data cd er bilder og private teksdokumenter så kan jeg ikke bare kaste de. Så hva gjør jeg da? Hvordan ødelegge de slik at de ikke kan bli lest...

Anonym poster: 3571c23675cf7c1ef46f7d6448fa6db5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Brekk dem..?

Anonym poster: dc021b8197d8d04bf8908733fcdcb561

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en hel haug med gamle brente musikk og daa cd'er. Siden en del av det jeg har brent på data cd er bilder og private teksdokumenter så kan jeg ikke bare kaste de. Så hva gjør jeg da? Hvordan ødelegge de slik at de ikke kan bli lest...

Anonym poster: 3571c23675cf7c1ef46f7d6448fa6db5

De smelter om man tenner på de. Men det er vel ikke så miljøvennlig?

Gjest Wanderlust
Skrevet

Rip dem opp, brenn dem, gå løs på dem med hammer...mange muligheter.

Skrevet

Hadde nå bare gjort som #2 sa. Brekk de, enklere blir det vel ikke.

Skrevet

Det finnes makuleringsmaskiner som ødelegger cd'er. Men om de er overkommelig i pris for privat kjøp skal jeg ikke si noe om..

AnonymBruker
Skrevet

Takker for svar, blir vel til brekking og riping :)

Anonym poster: 0bcb5e6397d26cd8eefba3c96d9eb824

Skrevet

Å brenne dem er nok sikrest. Men de vil bli uleselige om man bare smelter av en snipp av ene kanten (gir veldig kast i skiva, som ingen spillere takler).

Går man for skriblemetoden er det veldig mye enklere å skrible etikettsida. Sporene ligger rett under lakken. Lag sirkulære skribler, da det er tøffest for cdromdrevene å kompensere for.

Raskest? Tja.. man kan fint lage kakestykker av en hel liten stabel med en slik:

90103.jpg

Sikkert lurt å spenne fast en 5-6 plater i en skruestikke før man går til verket.

Skrevet

Eventuelt bruk en elektrisk drill. Sett på den bredeste borren du har(eksempelvis 6,5mm), og borr gjennom nær den ytre delen av platen. Gjerne ta 10 i slengen. :-)

Skrevet

Eller se hva som skjer når de kjøres på full styrke i mikroen. :)

(Anbefales egentlig ikke...)

• Liker 2
Skrevet

Litt grovt sandpapir og slip bort lakklaget (etikettsida). Det som forsvinner er både lakk og datalag. Plastplata som blir igjen er kun plast.

Sånn for du også følelsen av hvor lett det er å miste data.

Sitter det papiretikett på er det bare å legge i vann noen timer, akkurat som med flaskeetiketter som løsner lett. Deretter sandpapir....

Skrevet

Bare meg som er veldig nysgjerrig hva som er på de cdene? :P

Jeg har aldri brydd meg noe spesielt på hvordan jeg kaster en cd.

Skrevet

Bare meg som er veldig nysgjerrig hva som er på de cdene? :P

Jeg har aldri brydd meg noe spesielt på hvordan jeg kaster en cd.

Da har du kanskje aldri lagra annet enn nedlasta musikk/filer og programmer på cd/dvd...?

Hiver du alle mulige typer papirer og dokumenter i papirsøpla også?

Ikke at jeg bryr meg om hva du gjør, men selv brenner jeg det meste av familiens personlige papirer som skal kastes. Men jeg har en vedovn som brukes ofte...

• Liker 1
Gjest Lurifix
Skrevet

Sjansen for at noen skal gidde å finne ut hva som er på ødelagte CDer eksisterer ikke. Folk som kan å bruke den informasjonen roter ikke rundt i søppla. De finner informasjonen de trenger gjennom andre metoder.

Skrevet

Sjansen for at noen skal gidde å finne ut hva som er på ødelagte CDer eksisterer ikke. Folk som kan å bruke den informasjonen roter ikke rundt i søppla. De finner informasjonen de trenger gjennom andre metoder.

På ødelagte cder som i bevisst deformerte/herpa plater skjønner jeg, men avhending av "brukte" plater er sjansen absolutt til stede. Det kommer naturligvis an på du har hatt på dem, men om du har brukt plater som backup av hundrevis eller tusenvis av tekstdokumenter fra mange års oppsamling så koster det med lite å ikke bare hive dem i søpla.

Skrevet

Da har du kanskje aldri lagra annet enn nedlasta musikk/filer og programmer på cd/dvd...?

Hiver du alle mulige typer papirer og dokumenter i papirsøpla også?

Ikke at jeg bryr meg om hva du gjør, men selv brenner jeg det meste av familiens personlige papirer som skal kastes. Men jeg har en vedovn som brukes ofte...

Om jeg hadde lasta ned filmer eller diverse pirat greier, så hadde jeg forsatt ikke giddet å gå til de lengdene hvor jeg begynte å ripe de opp, eller brenne/brekke de.

Papirer er anderledes i mine øyne, de brenner eg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...