Gå til innhold

Min sønn stjeler

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesteinnlegger
Skrevet

Han er 15 år og har et nærmest kleptomanisk behov for å stjele. Han er på andre måter en normalt velfungerende og hyggelig gutt, men han stjeler altså.

han ble tatt i butikktyveri og jeg håpet en tur i konfliktrådet ville virke, men den gang ei.

Han stjeler av venner og familie og jeg vet ikke mine arme råd.

Han sier alt det rette i samtaler om privatlivets rett, konsekvenser for seg og andre, om hvordan han står i fare for at folk tar avstand og etterlater han....sertifikat, visum, fengsel..Han forstår og forstår og angrer og angrer.....

Hyppigheten av tyveri hjemme er lik hver gang han blir gitt tillit. Så det er ikke ofte.

Han stjeler alt fra penger til verdisaker som playstationspill av lillesøster, godteri i butikk etc.

Noen råd?

Videoannonse
Annonse
Gjest ms_kwang
Skrevet

la han faktisk bli straffet for det.

forklar han at dere har gitt han tillitt såpass mange ganger at NÅ stoler dere ikke på han lengre.

Forklar han at dere er veldig glade i han, men utrolig skuffet over han.

Noen barn lærer ikke av konflikt råd. De fortsetter fordi de tror de kan, "det skjedde jo ingenting, dette er ikke farlig, jeg blir jo ALDRI tatt ordentlig"

Å stjele gir en slags adrenalin kick "blir jeg busta, eller får jeg gå fri,uten om og men?"

Han kan si hva han vil i ett råd, men om han faktisk blir straffet for noe (samfunnstraff) Så skjønner han sikkert fort at det ikke er noe kult i det hele tatt :)

AnonymBruker
Skrevet

Kan det være at det stikker dypere, enn bare ''nasking''? Kan jo være noe psykologisk.

Anonym poster: 321c7de90ed05514d5fe1d9f109df2f3

• Liker 1
Skrevet

Kanskje han faktisk er kleptoman, da?

• Liker 1
Skrevet

Men hvorfor stjeler han?

Gjest Gjesteinnlegg
Skrevet

Takk for svar.

Jeg finner ikke selv noen straff som fungerer. Jeg lover- har prøvd allverdens inndragelse av frihet og goder.

Det kan hende det bunner i andre problemer så han går nå til psykolog. Likevel stjeler han, og jeg vet ikke hvorfor.

Håpet mitt er at dette er relatert til pubertet og at han vokser det av seg. I mellomtiden er det nesten så han ikke kan være alene...

..vrient

Skrevet

En kleptoman vet heller ikke hvorfor h*n stjeler. En kleptoman stjeler bare. Selv verdiløse ting. En kleptoman kan la være å stjele, akkurat som en alkoholiker kan la være å drikke. Men fristelsen er der. Alltid. Når den kleptomane opplever stress i livet så kan vedkommende ha lettere for å gjøre det vedkommende ikke burde, stjele.

Jeg vet for jeg kjente en gang noen som var kleptoman. Og ja, han stjal en god del ting fra meg. Jeg hadde en lenger samtale og prøvde å forstå vedkommende.

Men det er altså noe en kleptoman ikke blir kvitt. Det å stjele.

Jeg ser ikke på selve stjelingen som så farlig. Det er løgnene, "nei, det var ikke meg, jeg har ikke tatt den", som er farlige. De gjør en kleptoman kald, kjølig, gjør at den kleptomane mister evnen til å bry seg om andre. Det er vel egentlig det som er problemet.

For jeg tror de færreste av oss ville dømt en person som er kleptoman, men som fint klarer å erkjenne at, "du, jeg vet ikke hvorfor, men jeg stjal bilnøklene dine". Heh, jeg har jobbet med psykisk utviklingshemmede som syntes det var dødsartig å gjemme ting som man la fra seg. Irriterende, ja. Men hate de? Nei. De kan jo ikke noe for at de er slik. Akkurat som en kleptoman ikke kan noe for at h*n stjeler. Det er ikke det som er ille. Det er løgnene som er problemet.

• Liker 2
Skrevet

Jeg støtter egentlig litt det med straff. Han nærmer seg straffbar alder og bør kunne takle at det er konsekvenser av kriminelle handlinger.

Hvordan er det, har han noen drømmer om å f.eks studere utenlands, jobbe på bestemte steder, reise og oppdage verden ol, som dere kan bruke i en samtale, ved å forklare at han f.eks ikke får visum til å reise forskjellige steder osv, hvis han har en dom på seg?

Ellers, for å få et innsyn i hva som ligger bak trangen til å stjele, så kan dere prøve terapi.

Skrevet

tror jeg ville kontaktet noen profesjonelle som kunne hjulpet gutten. gå via legen, helsesøster... ?

AnonymBruker
Skrevet

Seriøst virker det som om denne gutten har et høyt spenningsbehov. Ta han med å kjør gokart, trail, klatring, paragliding eller noe annet spennende og litt fare-/ fartsfylt. Få ham inn på andre arenaer! Lykke til! =)

Anonym poster: 26dae6beef7339350a69a0d67abdc650

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det handler vel til en viss grad om mangel på impulskontroll. Blir dette problemet tatt opp med psykologen?

Anonym poster: 01f02df251b1712f59b983c031ebf372

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...