Gå til innhold

Dagslyslampe-vekkerklokke

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,

Kjæresten min sliter veldig med å komme seg opp om morgenen og kan fort slumre i flere timer uten å egentlig våkne av at klokka ringer. Lurer derfor på å kjøpe en dagslysvekkerklokke til han i bursdagsgave (feks. Philips' Wake Up Light), men er usikker på om 250 lux (som alle jeg har funnet har) egentlig er nok til å hjelpe? "Vanlige" dagslyslamper (ikke vekke-lamper) har jo ofte 10.000 lux. Etter hva jeg har fortsått kan disse sterkere lampene gi gode resultater i form av mer energi og bedre humør, men jeg er altså i utgangspunktet interessert i å kjøpe vekkerklokke med "soloppgang". Jeg har ikke funnet særlig med brukererfaringer fra disse.

Har noen her erfaring med slike klokker? Hjelper de, eller er det bortkastede penger? Kan noen anbefale et spesielt merke eller modell?

Fant forresten denne på 10000 lux, men den var litt dyrere enn jeg hadde tenkt: http://www.coolstuff.no/Sunrise-System-320#reviewComment

Endret av Kladd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har selv hatt en sånn vekkerklokke, den funket veldig bra på meg. Tror det handler endel om selve "soloppgangen" og ikke nødvedigivis virkningen av lyset på lengre sikt. Min lyste rommet skikkelig opp, og det som gjorde at effekten var så god var at når den ringte (hadde en alarm som ringte når lyset var helt på) følte jeg meg våken og hadde ikke noe problem med å stå opp, hadde også problemer med morgengrettenhet, men merket t dette ble borte når jeg brukte den da jeg våknet stille og rolig. Det at den sakte lyser opp rommet starter noen oppvåkningshormoner i kroppen, en lyslampe skal jo gi en lengrevirkende effekt ved å bare lyse med konstant lysmengde.

Skrevet

Jeg har selv hatt en sånn vekkerklokke, den funket veldig bra på meg. Tror det handler endel om selve "soloppgangen" og ikke nødvedigivis virkningen av lyset på lengre sikt. Min lyste rommet skikkelig opp, og det som gjorde at effekten var så god var at når den ringte (hadde en alarm som ringte når lyset var helt på) følte jeg meg våken og hadde ikke noe problem med å stå opp, hadde også problemer med morgengrettenhet, men merket t dette ble borte når jeg brukte den da jeg våknet stille og rolig. Det at den sakte lyser opp rommet starter noen oppvåkningshormoner i kroppen, en lyslampe skal jo gi en lengrevirkende effekt ved å bare lyse med konstant lysmengde.

Takk for svar! :) Du hadde en sånn på 250 lux?

Selv om de vanlige lampene står på på soverommet, sover han like tungt videre. Men det er kanskje en forskjell på dette og vekkerklokkelampa?

Skrevet

Takk for svar! :) Du hadde en sånn på 250 lux?

Selv om de vanlige lampene står på på soverommet, sover han like tungt videre. Men det er kanskje en forskjell på dette og vekkerklokkelampa?

Jeg er litt usikker på akkurat hva det var, men det var en av de billigste, en ganske simpel sak da jeg ikke gadd bruke SÅ mye penger på det. Jeg kan også sove med full belysning i et rom, så jeg tror det handler mye om selve "dimmingen" at det blir lysere og lysere og kroppen våkner sakte men sikkert. Men varierer jo veldig mye fra person til person hvorvidt det har noen effekt, jeg ble ovrasket over hvor mye det hjalp meg i forhold til hva jeg hadde hørt (litt blandet) jeg mener selv jeg sover veldig tungt om morgenen, og kan også snooze lenge (også skru av alarmen i søvne), om det er et stort problem for han så synes jeg absolutt dere skal forsøke, for det er litt "life changing" om det fungerer;):P

Skrevet

Jeg er litt usikker på akkurat hva det var, men det var en av de billigste, en ganske simpel sak da jeg ikke gadd bruke SÅ mye penger på det. Jeg kan også sove med full belysning i et rom, så jeg tror det handler mye om selve "dimmingen" at det blir lysere og lysere og kroppen våkner sakte men sikkert. Men varierer jo veldig mye fra person til person hvorvidt det har noen effekt, jeg ble ovrasket over hvor mye det hjalp meg i forhold til hva jeg hadde hørt (litt blandet) jeg mener selv jeg sover veldig tungt om morgenen, og kan også snooze lenge (også skru av alarmen i søvne), om det er et stort problem for han så synes jeg absolutt dere skal forsøke, for det er litt "life changing" om det fungerer;):P

Samme her!

Jeg kjøpte også bare en billig greie på Chlas olsson, tror jeg det var, før jul. Hadde ikke store forventninger til at det kom til å virke. Men det gjør det!

Man kan stille inn hvor sterkt lyset skal være da klokka ringer, og hvis jeg har på det sterkeste så våkner jeg ofte et par min før klokka ringer. Veldig deilig måte å våkne på da det føles ut som om man våkner av seg selv og ikke av klokka!

Det skader ikke å gi det et forsøk! Virker det er jo det bare helt supert! ...hvis ikke har du/ dere ny nattbordslampe med innebygget radio!

De dagslyslampene med kjempe styrke er beregnet til bruk ved vinterdepresjoner, ikke som en wake up light...

Skrevet

Jeg er også veldig fornøyd med min wake up light (har en sånn rund fra philips), det er mye lettere å stå opp etter jeg fikk den. Det er ikke alltid jeg spretter glad og fornøyd opp fra senga idet den ringer, men jeg trenger ikke slumre i en halvtime lenger. Jeg klarer faktisk å stå opp når den ringer uten å utsette det. Og bare det at jeg har dager hvor jeg faktisk spretter glad og fornøyd opp av senga når klokka ringer, er ett lite under i seg seg! :fnise:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...