Gå til innhold

Vanskelig arbeidssituasjon - bør jeg ta dette videre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kort oppsummert:

Har gått inn i et vikariat som leder av en avdeling, og har ansvar for produksjon og ferdigstillelse av et tidsskrift som utgis ukentlig. Antall årsverk er kuttet, og antall sider som skal produseres har økt, så det er mangel på ressurser. Ledelsens svar på alt er å hyre inn mer ekstern hjelp, men saken er at det er begrenset hvor mye hjelp eksterne leverandører faktisk er. De leverer som regel et produkt, men det må redigeres og tilpasses sidene det skal inn på, samt at det må korrekturleses og bearbeides.

Før jul jobbet jeg en del overtid, fordi det var behov for det. Noe av grunnen til overtiden var at jeg ikke fikk ordentlig opplæring, og derfor måtte lære meg ting underveis, men det er ikke til å stikke under en stein at det vil bli mer overtid når jeg skal gjøre 40-50 prosent _mer_ enn vedkommende som hadde jobben før meg (og hun hadde begrenset tid.)

Like etter nyttår får jeg en e-post av min sjef som skriver at "han har godkjent overtiden min, men at halve poenget med at jeg får styre hverdagen selv, er at jeg ikke skal jobbe overtid." Da blir jeg faktisk oppgitt, har forklart flere ganger at problemet ikke er _når_ ting produseres, men på grunn av lite fleksibilitet fra andre avdelinger, er det umulig å planlegge hundre prosent (som vi burde.) Dessuten er arbeidsmengden så stor at det vil bli overtid. For det andre er det jeg som har det overordende ansvaret, så jeg må være på kontoret en del dager i kjernetida for at frilansere og de andre i teamet skal kunne stille spørsmål. Det er også en dialog med andre avdelinger som må tas fortløpende.

Overtidsbruken før jul var hinsides, og jeg har gitt beskjed om at jeg ikke kan jobbe så mye overtid lenger, men jeg blir oppgitt når ledelsens svar er å gi meg mer ekstern arbeidskraft, og ikke tar tak i det som egentlig er problemet. Denne uka er f.eks min nærmeste medarbeider syk, og jeg sendte sms til sjefen i dag og sa at denne uka må jeg jobbe overtid for å kompensere for dette. Har ennå ikke fått svar.

En tredje ting er at profilen på tidsskriftet ble endret i oktober, og nå har jeg fått nye instrukser hver uke. Jeg føler at jeg ikke klarer å bli trygg i jobben min, fordi det stadig stilles nye krav til tidsskriftet, og meg som produksjonsansvarlig. Jeg har prøvd å snakke med sjefen flere ganger, men jeg synes ikke han forstår mine behov. Jeg vil nødig lage en konflikt, men jeg vurderer å ta dette videre med sjefen som er over ham igjen. Høres dette riktig ut? Bør jeg involvere tillitsvalgte? Hva vil være den mest naturlige måten å løse dette på?

Anonym poster: 5056b1eed2242f1dce2375c1ebd00034

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...