Gå til innhold

Energiklasse A elr B på tørketrommel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tenkt omsider å kjøpe tørketrommel nu når det er salg. Står mellom en klasse B til 2999,- og en klasse A+ til 4444,-

Er det ekstremt mye forskjell? Har ikke så god råd så vil ha det billigst mulig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et lite regnestykke:

For B trommel:

100 vask bruker (etter wikipedia) mindre enn 230 kWh. Si 1 krone for nettleie og strøm.

For A (fant ikke A+):

100 vask bruker 190 kWh. Altså 40 kr spart er vask.

Du må da vaske 360ish ganger for å tjene det inn.

Man forventer jo en vaskemaskin å holde mer enn 3-4 år, så det burde være greit å ta A+ :)

• Liker 1
Skrevet

40 kroner spart per vask da...? Hmm..

Jeg trur ikke levetiden har noe å si om det er A eller B, bare strømforbruket vel..

Men det koster vel mer enn 1 kr i strøm hver gang man bruke den?? Har hørt at det er SÅÅ dyrt å bruke tørketrommel.

Skrevet

40 kroner spart pr 100 vask.

Altså, én vask med energiklasse B koster 2,30, én vask med energiklasse A koster 1,90. Gitt en ca-pris på 1 krone pr kWh.

Du vil jo på sikt spare inn de 1400 kronene, for all del. Men det tar noen år.

Skrevet

Helt riktig, du sparer 40 kr per 100 vask.

Tar noen år ja, men med all sannsynlighet vil jo en vaskemaskin leve lengre enn 3-4 år

Skrevet

Hvis du sparer 40 kr pr 100 vask, tar det 3500 vask å spare inn 1400 kr. Det er en vask daglig i ti år det...

Men mulig den dyreste har andre fordeler også? Bedre (og kanskje kortere) programmer? Lengre levetid? Lav støy?

Vi kjøpte en A+ tørketrommel fra Siemens for 5 år siden. Veldig fornøyd med den. Men måtte ha reperatør til den (har hatt det på alle 3 Siemensproduktene jeg noensinne har kjøpt...), men det gikk på garantien. Var noen av de tekniske nyvinningene som viste seg å ikke helt holde mål, men det er jo sikkert fikset i nyere modeller.

Skrevet

Jeg regnet på det der da jeg kjøpte min tørketrommel. Har vel lagt inn det regnestykket her også, når jeg tenker meg om... Jeg kom ihvertfall frem til at jeg ville bruke laaaang tid på å spare inn de ekstra pengene dersom jeg valgte A-klasse, men da regnet jeg med å bruke trommelen maks en gang i uka... Nå går den gjerne fire-fem ganger i uka, og innimellom mer. Plutselig hadde det ikke tatt så lang tid likevel... Hvis du ikke har hatt tørketrommel før, er det lett for at den brukes mer enn du har tenkt.

En annen ting å tenke på er hvor stort rom den skal stå i. Jeg regner med at den A-klasse-trommelen er med varmepumpeteknologi? Det er i så fall en stor fordel dersom rommet den skal stå i er mindre enn ti kvadrat eller har dårlig ventilasjon. En B-trommel vil slippe så mye varme ut i rommet at temperaturen gjerne stiger, og da tørker den dårligere og bruker mye mer strøm.

Skrevet

40 kroner spart pr 100 vask.

Altså, én vask med energiklasse B koster 2,30, én vask med energiklasse A koster 1,90. Gitt en ca-pris på 1 krone pr kWh.

Du vil jo på sikt spare inn de 1400 kronene, for all del. Men det tar noen år.

Har du nå regnet på tromler med lik kapasitet? Min B-trommel som tar åtte kilo har et forbruk på 4 kWh, mens en A - 40% på det samme gjerne bruker 1,9. Så i såfall sparer man det jo inn litt fortere. Det er jo endel forskjell på forbruk innen de ulike energiklassene også, så for å si hvor fort TS sparer det inn, må man vite akkurat hvilke tromler hun vurderer.

Skrevet

Nei jeg regnet bare på tallene til erter lenger oppe. Siden TS ikke oppgav opplysninger annet enn energiklasse, altså. Det var egentlig bare en presisering siden jeg så at TS misforstod det litt.

Det var ikke ment som at de tallene var en fasit. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...