chrgret Skrevet 3. januar 2013 #1 Skrevet 3. januar 2013 Kan noen fortelle meg hvilke fag man må ha i tillegg til generell studiekompetanse for å søke ernæringsfysiolog??
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2013 #3 Skrevet 4. januar 2013 Dersom du skal gå klinisk, vel å merke. Er å anbefale. Men du kan også kalle deg ernæringsfysiolog ved å ha studert ved f.eks Atlantis Medisinske Høgskole (amh.no). Men dette er noe helt annet enn den medisinske veien via UiO/UiB. Anonym poster: 4b51979540f1bb0e66ad05ccb05255be
Gjest WendyClear Skrevet 4. januar 2013 #4 Skrevet 4. januar 2013 Dersom du skal gå klinisk, vel å merke. Er å anbefale. Men du kan også kalle deg ernæringsfysiolog ved å ha studert ved f.eks Atlantis Medisinske Høgskole (amh.no). Men dette er noe helt annet enn den medisinske veien via UiO/UiB. Anonym poster: 4b51979540f1bb0e66ad05ccb05255be Kan en egentlig kalle seg ernæringsfysiolog? Jeg tror en bare kan si at en har studert ernæringsfysiologi, for en er ikke å regne som kliniker - ergo ikke ernæringsfysiolog
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2013 #5 Skrevet 4. januar 2013 Kan en egentlig kalle seg ernæringsfysiolog? Jeg tror en bare kan si at en har studert ernæringsfysiologi, for en er ikke å regne som kliniker - ergo ikke ernæringsfysiolog Ja, jeg tror det. Men ikkke _klinisk ernæringsfysiolog, som du trenger å være for å jobbe med behandling/på sykehus. Studerer ikke dette selv, men var interessert en periode og vet derfor litt om det. Man kan for eksempel søke master på et offentlig universitet etterpå, men da går det mer på folkehelsestudier/samfunnsernæring etc, og ikke klinisk ernæringsfysiologi. Men dersom man ønsker å gå denne retningen anbefales det å velge den kliniske retningen gjennom et universitet, og ikke en privat høgskole. Dette er to svært ulike utdanninger i forhold til jobbmuligheter, innhold, opptakskrav og prestisje. Snittet på universitetene er ca. 62 studiepoeng på ordinær, noe som vil tilsvare omtrent 4,8 og oppover i karaktersnitt fra vgs, avhengig av realfagspoeng osv. Anonym poster: 4b51979540f1bb0e66ad05ccb05255be
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2013 #6 Skrevet 4. januar 2013 Kan en egentlig kalle seg ernæringsfysiolog? Jeg tror en bare kan si at en har studert ernæringsfysiologi, for en er ikke å regne som kliniker - ergo ikke ernæringsfysiolog Alle kan kalle seg ernæringsfysiolog, det er ingen beskyttet tittel. Det eneste som er beskyttet er klinisk ernæringsfysiolog, da dette er helsepersonell som kan behandle pasienter. Det finnes også andre ernæringsrelaterte studier på offentlige skoler, men disse er ikke profesjonsstudier (uten at det gjør de mindre verdt) I tillegg finnes det private ernæringsrelaterte utdannelser på privatskoler som Atlantis, men dette er til en viss grad tullestudier der man vil være svært avhengig av å skape sin egen arbeidsplass for å klare seg etterpå. Anonym poster: d330cc448c6624ffa0ef1b8167e0e86e
Gjest WendyClear Skrevet 4. januar 2013 #7 Skrevet 4. januar 2013 Alle kan kalle seg ernæringsfysiolog, det er ingen beskyttet tittel. Det eneste som er beskyttet er klinisk ernæringsfysiolog, da dette er helsepersonell som kan behandle pasienter. Det finnes også andre ernæringsrelaterte studier på offentlige skoler, men disse er ikke profesjonsstudier (uten at det gjør de mindre verdt) I tillegg finnes det private ernæringsrelaterte utdannelser på privatskoler som Atlantis, men dette er til en viss grad tullestudier der man vil være svært avhengig av å skape sin egen arbeidsplass for å klare seg etterpå. Anonym poster: d330cc448c6624ffa0ef1b8167e0e86e Var akkurat studiet ved Atlantis der jeg lurte på om en på noen måte kunne kalle seg ernæringsfysiolog. Jeg ser jo at de reklamerer med at en vil få tittelen ved en bachelor i ernæring. Er vel bare jeg som tenker at en ikke er ernæringsfysiolog før en faktisk er kliniker og har rett til å behandle mennesker.Det at atlantis også tilbyr bachelor i medisin (hva skal man med det?) gjør at jeg tviler på skolens relevans i arbeidsmarkedet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå