Gå til innhold

Å utdanne seg til kokk - hvordan er det å jobbe?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan noen fortelle meg litt om hva slags muligheter man har om man tar utdanning innen kokk og servitør? Interessen for mat er stor, men er litt betenkt på hvordan det er å jobbe som kokk.

Ser for meg at enten jobber man normal dagtid på en kjedelig institusjon eller så jobber man om ettermiddagen på restaurant med ubekjem arbeidstid. Eneste plassen som kanskje har god lønn og ok arbeidstid er på oljeplattform.

Er det ok og arbeide som kokk eller ikke? Noen med erfaring / synspunkt?

Anonym poster: 82854d7bba85c77d2daa8d4bd3b4ca68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Der jeg jobber har vi en kokk som står for produksjon av mat. Det betyr å montere sammen mat, legge kjøtt i ulike marinader, lage dressinger, steke kjøtt/poteter (ovn, varmes senere på plata), lager brød og kaker etc. som brukes i selve matlagingen. Det er et par dager i uka. Resten av dagene står kokken enten på kjøkken og lager maten (slik andre ansatte også gjør uten utdannelse) eller i verste fall rydd og oppvask.. Når kokken produserer mat står vedkommende alene, så det er ikke særlig sosialt og ser heller ikke gøy ut. Rutinejobb. Alltid det samme.

Det er en 8-16 jobb, usikker på lønna men den er ikke spesielt god. Rundt 160 i timen som start tror jeg.

Når det er sagt så tviler jeg på at det er slik de fleste kokker jobber, men dette er en større cafekjede i Norge.

Anonym poster: 681f0c8ae2fe02234c10cf1526595ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spørs hvilke ambisjoner du har. Gode kokker er etterspurt.

Sørg for å få lælingetiden i en god bedrift. Kan nevne Continental.

Det er utrolig mange plasser du virkelig får utvikle deg som kokk.

Skal man jobbe som kokk på kafe, så er ikke det så store muligheter til utvikling.

Det fins faktisk kokker (at de gidder) som koker ferdigmat. Snakk om bortkastet utdannelse

Anonym poster: 1f58cf57052d4b0c838e7b249077335b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

En venn av meg startet som kokk og er nå kjøkkensjef.

Han jobber veldig lange dager for en lønn som absolutt ikke henger sammen med arbeidsmengden.

Han må ofte jobbe overtid, ta andres vakter, jobbe på helligdager osv osv

Som han selv sier, hadde det ikke vært for at han er ekstremt opptatt av matlaging så hadde han sluttet på dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei jeg er kokk og skips kokk jeg synes at d er kjempe kjekt men, slitsomt lange arbeids dager og dårlig lønn. men jeg elsker det :biggrin: jeg tjener ca 300 i timen men har 12- 15 t arbeids dager,og har jo masse dager vekke fra familie og venner lykke til :smilbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min svigerinne er kokk på hotell og stortrives.

Hun, som mange andre startet på Grand Hotell, og nå etablert er hun på mindre hotell og storkoser seg.

Hun er dritt lei alle tv programmer som viser sinte gale kokke som ikke tenger rett bilde av yrket.

På toppnivå er det nok anderledes enn der hun jobber, men det får være måte på å skremme ungdom til å ta kokkefaget, mener hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Takk for alle svarene. Spørs om det isteden for å utdanne seg som kokk heller lønner seg for meg å ta ut interessen for matlaging i form av hobby.

ts

Anonym poster: 82854d7bba85c77d2daa8d4bd3b4ca68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bella90

Eks'en min er utdannet kokk og jobber på en restaurant. Han er veldig glad i å lage mat, men er usikker på om det er noe han kommer til å jobbe med resten av livet selv om han trives godt på jobben sin. Du må takle stress og kunne jobbe i høyt tempo. Det er lange arbeidsdager, mye overtid og lønna kunne vært bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ikke utdannet som kokk, men har jobbet mye på kjøkken opp gjennom årene. Både institusjonskokk, assistent, ala carte kokk og pizzabaker.

På institusjon går det ganske trått. Du gjør det du skal også venter du. Det er ganske behagelig om man ikke liker stress dagen lang.

I restaurant pleier det å være full fart (nå har jeg bare jobbet på sånne "populære" og litt billige restauranter hvor det stort sett alltid er stappfullt, så vet ikke med litt mer eksklusive restauranter). Min erfaring er at du må tåle en støyt, litt kjefting og smelling. Har vært sånn på alle sånne steder jeg har jobbet. Masse stress og roping, men så er alle kjempevenner og tar en pils sammen etterpå ;)

Jeg syntes det var kjempegøy og det ga meg veldig mye. Jeg lærte meg å bli effektiv under til tider ekstremt press.

De fleste kokker jeg kjenner elsker jobben sin. Men dessverre så er det jo mye slit også, spesielt fysisk, og en del får etterhvert slitasjeskader.

Og det er jo ingen hemmelighet at det foregår mye rart i servitør- og kokkebransjen. Men man kan også være kjempeheldig :)

Anonym poster: 49be1dfd7368e287d3837cf173024b83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

ps: på institusjoner er det som regel gode arbeidstider, men på restauranter må man nesten regne med å jobbe til sent på kvelden til tider.

Anonym poster: 49be1dfd7368e287d3837cf173024b83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner som er kokker, har arbeidet mye - fått dårlig betalt (mtp. arbeidsmengde/erfaring/referanser), jobbet med mye med ufaglærte og mye rutinearbeid.

mange like retter / mye ferdige ingredienser / lite inspirasjon.

Ironisk nok jobber de alle med noe annet enn mat i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...