AnonymBruker Skrevet 3. januar 2013 #1 Skrevet 3. januar 2013 Jeg har slitt med ryggen så lenge jeg kan huske. Jeg er ganske aktiv i hverdagen, går på en skole hvor vi er mye ute og jeg har hest. Men jeg vil komme litt bedre i form, derfor tenkte jeg å begynne på zumba og kanskje styrketrening. Var en gang på zumba, på slutten hadde jeg så vondt i ryggen at jeg ikke klarte mer. Resten av kvelden måtte jeg bare ligge som et slakt i senga. Styrketrening er like ille, jogging litt bedre, men fortsatt vondt. Jeg kan klare å overleve disse smertene, planen var jo å få bort litt fett. Men jeg tenker på om det egentlig er bra å trene når jeg får så vondt i ryggen? Kan det ødelegge noe i lengden? Anonym poster: 1331a6c742ccf96ac9aad76fde99b67f
pingelill Skrevet 3. januar 2013 #2 Skrevet 3. januar 2013 Hei! Nå vet ikke jeg hva slags ryggplager du har, men for min egen del synes jeg det hjelper på ryggsmerter å trene jevnlig. Mindre vondt, og sjeldnere vondt. Men så klart - man skal ikke gjøre øvelser somer vonde å gjennomføre. Kanske du burde ta deg en tur til lege/kiropraktor/o.l for å få noen tips?
Supraspinatus Skrevet 3. januar 2013 #3 Skrevet 3. januar 2013 Har du vært til utredning hos behandler som lege, kiropraktor, naprapat, fysioterapeut, etc? Spørsmålet bør du stille den som behandler deg. De aller fleste behandlinger for ryggplager innebærer trening. Trening øker også funksjon, men dette skal og må styres av en som kjenner bakgrunnen til smertene.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2013 #4 Skrevet 3. januar 2013 Har du vært til utredning hos behandler som lege, kiropraktor, naprapat, fysioterapeut, etc? Spørsmålet bør du stille den som behandler deg. De aller fleste behandlinger for ryggplager innebærer trening. Trening øker også funksjon, men dette skal og må styres av en som kjenner bakgrunnen til smertene. Jeg gikk til kiropraktor i høstferien, glemte å spørre om det med trening. Fikk egentlig ikke vite hva som var galt, han bare knakk meg opp Jeg har ikke mulighet til å starte noen behandling, da jeg er helt blakk og jeg bor nesten en time unna nærmeste kiropraktor. Så jeg må kanskje vente med trening til jeg får kommet meg til kiropraktor? Anonym poster: 1331a6c742ccf96ac9aad76fde99b67f
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2013 #5 Skrevet 3. januar 2013 Som regel må du regne med vondt i ryggen når du begynner å trene og en stund uti treningen, men så blir alt bedre. Har vært der selv! Er du mange kilo overvektig eller er det bare et par kilo det er snakk om? Anonym poster: 488b3a1f20270c9f381dac8db58ab206
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2013 #6 Skrevet 3. januar 2013 Som regel må du regne med vondt i ryggen når du begynner å trene og en stund uti treningen, men så blir alt bedre. Har vært der selv! Er du mange kilo overvektig eller er det bare et par kilo det er snakk om? Anonym poster: 488b3a1f20270c9f381dac8db58ab206 Jeg har ikke bare vondt i ryggen når jeg trener, men ellers også. Da er det vel litt annerledes? Jeg er ikke overvektig, men hadde ikke gjort noe om jeg hadde gått ned et par kg. Er 173 cm høy og veier 63 kg. Anonym poster: 1331a6c742ccf96ac9aad76fde99b67f
Supraspinatus Skrevet 3. januar 2013 #7 Skrevet 3. januar 2013 Vondt i ryggen er skumle greier. Det kan være alt fra muskulære ubalanser til betennelser, eller mekanisk slitasje, skader osv. Du kan jo gå til fastlegen din, som sikkert er nærmere, og fortelle dette til han. Si at du vil trene deg frisk. Det kommer ikke til å hjelpe på med smertestillende ihvertfall! Da får du kanskje en henvisning til fysikalsk behandling. Både kiropraktor og manuellterapeut er under trygdesystemet slik at du bare trenger å betale egenandel. Husker ikke hva frikort-taket er, men tror ikke det mer enn 2500-3000kr. Spredd utover et år er ikke det mer enn 250kr/mnd. Og det er vel kroppen din verdt?
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2013 #8 Skrevet 4. januar 2013 Vondt i ryggen er skumle greier. Det kan være alt fra muskulære ubalanser til betennelser, eller mekanisk slitasje, skader osv. Du kan jo gå til fastlegen din, som sikkert er nærmere, og fortelle dette til han. Si at du vil trene deg frisk. Det kommer ikke til å hjelpe på med smertestillende ihvertfall! Da får du kanskje en henvisning til fysikalsk behandling. Både kiropraktor og manuellterapeut er under trygdesystemet slik at du bare trenger å betale egenandel. Husker ikke hva frikort-taket er, men tror ikke det mer enn 2500-3000kr. Spredd utover et år er ikke det mer enn 250kr/mnd. Og det er vel kroppen din verdt? Jeg har vært hos fastlegen min, da fikk jeg smertestillende. Fikk henvisning også, men det skjedde aldri noe mer, fikk ikke time. Dette er nesten et år siden. Det er bare det at jeg såvidt har råd til mat, men jeg kan kanskje få skrapet sammen litt.. Skal få sjekka det i vinterferien, for da er jeg i hjembyen. Anonym poster: 1331a6c742ccf96ac9aad76fde99b67f
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2013 #9 Skrevet 4. januar 2013 Jeg har slitt med ryggen så lenge jeg kan huske. Jeg er ganske aktiv i hverdagen, går på en skole hvor vi er mye ute og jeg har hest. Men jeg vil komme litt bedre i form, derfor tenkte jeg å begynne på zumba og kanskje styrketrening. Var en gang på zumba, på slutten hadde jeg så vondt i ryggen at jeg ikke klarte mer. Resten av kvelden måtte jeg bare ligge som et slakt i senga. Styrketrening er like ille, jogging litt bedre, men fortsatt vondt. Jeg kan klare å overleve disse smertene, planen var jo å få bort litt fett. Men jeg tenker på om det egentlig er bra å trene når jeg får så vondt i ryggen? Kan det ødelegge noe i lengden? Anonym poster: 1331a6c742ccf96ac9aad76fde99b67f Jeg er ingen ekspert, men tipset mitt for dårlig råd og dårlig rygg er at du holder deg til å gå turer i høyt tempo. Bevegelse er bra for ryggen. Med noen oppoverbakker får du opp pulsen, kommer i form og forbrenner kalorier. Du kan også gjøre pilates på gulvet hjemme for å styrke kjernen eller korsettet. Det avlaster ryggen din. Koster niks og holder deg i form. Anonym poster: 08018f0a2bd4548e4e64bd0dd98b23ac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå