Gå til innhold

Mus i hus!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var borte på ferie i 3 dager, og da vi kom hjem oppdaget vi litt muselort, og en potet som var gnaget på i skapet under vasken. Vi har oppbevart drikkevarer, potetposer og bokser med proteinpulver der. Det er der vi har uttaket til vasken, så de må ha kommet gjennom der.

Kjøpte musefeller, og etter bare 5-6 timer ble den første musa fanget.. Neste natt fant vi en til i fellen, og nå 1 dag etter dette, fant jeg den tredje musa.

Lokker vi de inn uten i fra nå, pga osten vi har lagt ut??

Jeg er virkelig veldig glad i alle dyr, og har vondt i hjertet mitt for å ha tatt livet av disse musene. Kan jeg bare tette igjen uttaket med stålull, også er problemet løst?? Eller har vi en farm av mus inni der? Jeg vil ikke lokke mus inn i døden, hvis de egentlig er ute og bare kommer inn pga de lukter osten!

Hva skal jeg gjøre? :(

Anonym poster: 1ff88135c874f1e0dca27420bbcf550e

Skrevet

Skaff deg katt. Gjerne en voksen omplasseringspus som er kastrert og kan gå ute med en gang. Denne vil nok både fange, og skremme vekk mus.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har katt. Men musene er inni skapet under vasken ved vaskeuttaket. Ikke vil jeg at katten min skal pine og leke med en mus rundt i huset heller. Men du besvarte ikke noe av det jeg faktisk lurte på.

Anonym poster: 80b7309f1643920c86bc74ecbbe68e39

Skrevet

Har musene lusket inn under vasken der, har de nok allerede bodd innomhus en stund og ikke blitt lokket inn med osten.

Sjekk proteinpulveret, det kan hende de har gnafset litt av det også, og da har de hatt nok energi til å lage seg bol.

Det beste er å sette flere feller til det ikke har gått noen mus i dem på minst en ukes tid. Flytt gjerne litt rundt på fellene også, da de kan lære seg å unngå dem.

Det er ikke lett å måtte ta livet av dem så brutalt, men det er ærlig talt bedre at det går fort med en nakkeknekk enn at de skal pines til døde med gift, for du kan ikke fortsette å ha mus i hus siden de kan gjøre stor skade på veggene.

Av egen erfaring er beste lokkematen i musefellen en liten bit bacon eller peanøttsmør.

Gjest Funky Punk
Skrevet

Skaff deg katt. Gjerne en voksen omplasseringspus som er kastrert og kan gå ute med en gang. Denne vil nok både fange, og skremme vekk mus.

1) man skaffer seg ikke katt for å bli kvitt mus i dag.

2) katter er elendige musejegere siden de kanskje tar en og leker med den og så går videre i livet

Skal man teste å få drept musen med et dyr, spør noen som har ilder istedenfor om de kan hjelpe til. Ildere er fantadtiske jegere som ikke leker med maten, og som gjerne dreper alt fremfor å drepe kun det de vil spise.

Men ts, sjekk alle luftehull rundt huset. Sørg for at de er sperret med gitter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror musa kommer inn selv om du ikke "lokker" med ost. Hvis du er sikker på at huset ditt er musesikkert bortsett fra det hullet de nå kommer inn så kan du stappe det med stålull. Så lar du fortsatt fella stå fremme.

Så på hytta at når vi tettet ett hull så begynte de å gnage seg inn andre steder. Der var det gulvspon med friluft under, så det var ikke veldig musesikret. Vi lot dem bare beholde det ene hullet så vi slapp huller over alt.

Anonym poster: f176a9581688e08d5510ee085116102f

Skrevet

Du må finne ut hvor de kommer seg inn.

Vi hadde også mus i kjøkkenskapet i høst. Fant ut at de kom inn via en ødelagt lufteventil i kjelleren og vandret opp langs rørene. Vi tettet med isolasjon i kjøkkenskapet, og har ikke hatt besøk av dem der etterpå. Ventilen ble tettet også. Så nå er en eller flere mus innestengt der nede. Heldigvis totalrenoverer mannen min kjelleren, så det vil komme for en dag hvor de gjør av seg - sannsynligvis i etasjeskilleren. Levende eller døde, grøss og gru.

Gjest Blue Jeans
Skrevet

Jeg fanget en mus inne på soverommet mitt. Hun gjemte seg i søpleposen så var ikke så vanskelig.

Slapp den bare ut igjen her inne. Tror ikke hun har en stor familie her, det var på natta og jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre. Kunne ikke gå ned til katta og si "vær så god" ikke ville jeg slippe hun ut i snøen heller.

Hun var liten å søt, sikkert en unge, for tro meg, hun var søt!

Men du, jeg tror det finnes noe man stapper i stikkontakten som sender ut lukt/lyd ? som de ikke liker. Kanskje det hjelper, og da slipper du å drepe de også. Selv så er jeg ganske i mot sånne musefeller og gift

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fanget en mus inne på soverommet mitt. Hun gjemte seg i søpleposen så var ikke så vanskelig.

Slapp den bare ut igjen her inne. Tror ikke hun har en stor familie her, det var på natta og jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre. Kunne ikke gå ned til katta og si "vær så god" ikke ville jeg slippe hun ut i snøen heller.

Men du, jeg tror det finnes noe man stapper i stikkontakten som sender ut lukt/lyd ? som de ikke liker. Kanskje det hjelper, og da slipper du å drepe de også. Selv så er jeg ganske i mot sånne musefeller og gift

Er du dum i hodet? Dette er skadedyr som kan blant annet gnage over ledninger og lage brann.

Anonym poster: 2dc3c33e762e740cd4967ceed0f41b90

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts: Mest sannsynlig har du hatt de i hus lenge. Forhåpentligvis kan du bli kvitt dem ved å tette igjen godt rundt røret til vasken. Stapp nedi masse stålull og gjør det helt tett inni skapet.

Noe som er bedre enn ost (for det er egentlig bare en myte) i musefella, er bacon og peanøttsmør. Ikke sammen da, men.

Skrevet

Lurer på om du finner den like søt når den har stiftet storfamilie :sjokkert:

Forplantning

Under gunstige forhold med trygghet og nok tilgang på næring kan husmusa få unger hele året.

Vanligvis får de 5 – 6 kull i året med 4 – 7 unger.

Skadeomfang

De kan gjøre stor skade ved å gnage seg vei gjennom bygningskonstruksjoner og føre til kortslutninger i elektriske anlegg. I lagre med næringsmidler kan de forurense matvarer ved å spise og gnage, og de kan spre smittsomme bakterier som salmonella gjennom urinering og ekskrementer.

http://www.osloskadedyr.no/skadedyr-i-norge/rotter-og-mus/husmus/

• Liker 2
Skrevet

Effekten av slike ultralyd-dingser er omdiskutert. Musefeller er på den annen side utvilsomt effektive.

Skrevet (endret)

I aller verste fall har dere en koloni med mus som yngler i veggene, og de vil ødelegge alt av isolasjon.

Sett ut rottegift i veggene i etasjeskillere m.fl, og finn ut hvor musene er kommet inn. Kanskje gjennom kjellervinduet i høst. De kan også klatre hvis det er litt ruglete og er lynraske, både til å stikke av og å formere seg.

De er søte, men de kan ikke formere seg så raskt og overleve, og vil få sykdommer og parasitter hvis vi hadde bygget hus til mus.

Dette rådet tilsier at dere først av alt er litt bygningskyndige og kanskje sjekker om det er flere mus der. Og da må man lage noen hull i vegger. Men når det er mer enn en mus er det gjerne flere enn dere har sett. Hvis ikke, har dere hatt maks flaks. ;)

Leier dere, må dere varsle huseier. Helst i dag.

Men les linkene, vet ikke om det er lov å sette ut rottegift i egne vegger. Noen har alltid rottegift par steder i etasjeskillere. Mulig det finnes en gassmetode som er bedre og mer barmhjertig.

Endret av Alvina
Gjest Blue Jeans
Skrevet

Er du dum i hodet? Dette er skadedyr som kan blant annet gnage over ledninger og lage brann.

Kanskje litt, ja...

Uansett...hva skulle jeg gjort da? Kasta den ut? Gitt den til katta? Drept den?

Annonse
Gjest Blue Jeans
Skrevet

Effekten av slike ultralyd-dingser er omdiskutert. Musefeller er på den annen side utvilsomt effektive.

Musefeller funker sikkert det, men er det ikke litt på kanten? Vet folk har forskjellig syn på det, men jeg kan umulig være den eneste som aldri vil ha en musefelle ihus?

Skrevet

Knytt igjen posen og sluppet den ut utendørs?

• Liker 1
Skrevet

Altså, jeg mente at posen skulle knytes opp igjen og musen bli sluppet ut ;)

Skrevet

Hva er galt med musefeller?

Gjest Blue Jeans
Skrevet

Lurer på om du finner den like søt når den har stiftet storfamilie :sjokkert:

Hehe, sikkert ikke. Men for øyeblikket virker det som om den er alene for det meste. Har ikke sett eller hørt noe annet så. Men er kanskje litt naivt å tro at den lever alene her inne...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...