Gå til innhold

er ex.phil så ille som folk skal ha det til?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke hørt en enste positiv ting om ex.phil, kun hvor kjedelig det er. Personlig gleder jeg meg til å ha et fag som ikke er realfag, og jeg synes i utgangspunktet filosofi er interessant.

Så til dere som har hatt det; hva synes dere?

Anonym poster: 2489fceaf5f66e3883d4505d5c0f0369

Videoannonse
Annonse
Gjest Sakone
Skrevet

Jeg synes visse ting av ex.phil var interessant, som f.eks Gadamer og hans arbeid innen hermeneutikken.

En ting er å synes ting er spennende, en annen ting er når man må ha et urelatert fag i forhold til sin grad.

Ting blir sjelden så spennende når du blir tvunget til å lese om det.

For meg var det bare et fag jeg ga veldig lite tid.

Skrevet

Det kommer an på hva du interesserer deg for det. Jeg synes ikke det var spesielt kjedelig, og dessuten er det "gratis" studiepoeng :)

Gjest navnelapp
Skrevet

Eg syns ex.phil var kjempeinteressant, og seinast i går hadde vi ein samtale rundt middagsbordet der ex.phil-pensum vart berørt. :) Så eg trur at du vil ha stort utbytte av å stupe inn i ex.phil med stort engasjement, viss du interesserer deg for filosofi, vitskapeleg metode og vitskapshistorie.

AnonymBruker
Skrevet

Leste bare sammendraget på rundt 60 sider, lett-tjente studiepoeng og egentlig ganske interessant.

Men lese origianltekster tror jeg ikke jeg hadde fått noe mer ut av.

Anonym poster: 1a40e04b6198891f48b531f7c359d98a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes etikkdelen var ganske interessant, i hvert fall når vi kunne diskutere i kurstimene. Det var et greit avbrekk fra annet pensum. Skjønner dog godt hvorfor mange mener det er noe herk, da dette med at det er et avbrekk er et tveegget sverd: Deilig å slippe å tenke på annet pensum en stund, men for enkelte kan det også være irriterende å veksle mellom f.eks. kjemi eller jus og filosofi.

Det er også slik at faget er tilpasset et minste felles multiplum av universitetsstudentene. Det gjorde det langt lettere å få en god karakter. Det holdt å lese repetisjonsheftet.

Anonym poster: 64bb4f02bf9558eec1fbf7ae7e3991f6

Skrevet

Jeg synes exphil var gøy, men jeg er kanskje over gjennomsnittet interessert i filosofihistorie.

Les Sofies Verden av Jostein Gaarder. :)

Skrevet (endret)

Mesteparten er waste of time, helt verdiløst. Som f.eks. de gamle grekerne, kanskje med unntak av Platon og idealstaten hans.

Er stort sett bare etikken som er litt interessant. Man får inntrykk av at det er enormt mye man skal kunne, men det er bare fordi man går igjennom mye. Av en eller annen grunn går man igjennom veldig mye mer enn det som er pensum.

Aldri tatt et fag hvor det er viktigere å skille ut hva som er pensum. Pensum er faktisk skremmende lite. Husker vi fikk utdelt et lite hefte på noen få sider, og det var alt vi skulle vite noe om. Var ingen grunn til å kjøpe inn bøker, med mindre du vil være litt forberedt til diskusjoner rundt forskjellige tekster.

Jeg hadde vanlig eksamen, ikke seminar med innleveringsoppgave. Leste ingen lærebøker overhodet, men fikk B.

Endret av OnFire
  • Liker 2
Skrevet

Jeg syntes det var dritkjedelig. Men plutselig mens jeg satt og leste til flervalgsprøven syntes jeg det avd kjempespennende. Da skjønte jeg det plutselig :) Men veldig glad for at jeg ikke hadde skoleeksamen i det, hadde innleveringsoppgave i stedet (fikk B). ExFac derimot drepte all leselyst for meg et halvår....

Skrevet

Jeg likte ex.fil, men jeg tror muligens man er litt avhengig av læreren i seminaret (hvis man tar den modellen). Jeg hadde en fantastisk flott, engasjert lærere i seminar, som diskuterte og lyttet, og fikk oss engasjert også. Da blir ting moro :nigo:

Ellers drepte Ex.fac min leselyst også :gjeiper:

Skrevet (endret)

Jeg syntes det var ganske gøy, og jeg fikk også en eksamensoppgave som var artig. Fikk A på hjemmeeksamen og det er vel faktisk det faget jeg gjorde det best i det året.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

jeg tror nok det kommer en god del an på foreleserene. i mitt tilfelle var det en ulidelig nitrist affære.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke hørt en enste positiv ting om ex.phil, kun hvor kjedelig det er. Personlig gleder jeg meg til å ha et fag som ikke er realfag, og jeg synes i utgangspunktet filosofi er interessant.

Så til dere som har hatt det; hva synes dere?

Anonym poster: 2489fceaf5f66e3883d4505d5c0f0369

Jeg digget det selv om jeg ikke egentlig gjorde en dritt på selve faget. Hadde lest Sofies Verden, noe filosofi hist og her på forhånd og skummet gjennom pensumet kvelden før. Fikk likevel A.

Selv om man ikke er interessert i filosofi er det viktig å ha in mente hvorfor man må ta det faget, nemlig for å oppøve kritisk tenkning, sette ting i en sammenheng og være seg bevisst den akademiske tradisjonen. Tror at det er ganske viktig for deg som skal ta realfag.

Ang. Sofies Verden av Jostein Gaarder. Syntes ikke boka var så bra, men det var en underholdende og litt Se & Hør-aktig utgave av filosofihistorien. Uansett nok til å gi deg noen knagger og oversikt.

Tipset mitt er at du danner en kollokvie med noen som er interessert i å lære faget og går inn for å bli akademikere med stolthet. Det hjalp mange av vennene mine, og det var det jeg gjorde da jeg ble seriøs student etter ex phil.

Anonym poster: 5212da41ff865d93ebd0d4825351d77d

• Liker 1
Gjest Tekola
Skrevet

Siden jeg går på NTNU så hadde jeg ex.phil-varianten som er rettet veldig mye mot de filosofene som har hatt mye å si for realfag, i tillegg til at boka "til syvende og sist" (den formuleringen kunne forekomme syv ganger på en side på det verste!) var helt elendig.

Jeg synes mye av pensumet er interessant, og mange av filosofene har jeg "møtt" igjen senere i studieløpet.

Mye går på instillingen din, foreleser, bok og om du finner deg en god kollokvie tror jeg :)

AnonymBruker
Skrevet

Gikk på NTNU og hadde ex. phil. ved siden av ganske heftige realfag. Så greit med et lettvekterfag oppi alt det andre.

Det var dritkjedelig. Men vi hadde veldig flink foreleser, og sammen med kompediet kom jeg meg greit i mål. Hadde vel matteeksamen dagen før ex. phil.-eksamen, så mye jobbing med faget i eksamensperioden ble det ikke. Enkleste, og kjedeligste, vekttallene jeg noensinne har tatt.

Anonym poster: cf8aa3a4e8abec2f47c94d3fa2a2ac61

Skrevet

Nei, jeg syns absolutt ikke ex.phil er så ille som folk skal ha det til. Jeg skal ærlig innrømme at det ikke var et særlig morsomt fag. Man er jo ikke særlig engasjert i et fag man ikke har valgt å studere, men det kan jo være interessant også for noen. Vanskelig er det ikke.

Skrevet

Folk har vel litt forskjellige typer ex.phil? Jeg synes ex.phil var helt greit, men veldig kjedelig. La svært liten innsats i det og fikk middels karakter. Det eneste obligatoriske vi hadde var to greie fremføringer, i tillegg til en multiple choice prøve og en hjemmeeksamen. Leste lite, gjorde lite. Mye var så likt at forskjellene ble små og forvirrende.

Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg syntes det var helt greit. Men vi hadde en helt elendig foreleser som gjorde at lysten til å engasjere seg forsvant rimelig raskt, og en tunglest lærebok som gjorde ting unødvendig komplisert.

Temaet i seg selv finner jeg til dels veldig interessant, men det er nok ikke noe jeg vil sette meg ned å lese om på fritiden nå som jeg er ferdig.

• Liker 1
Skrevet

Ille? Trodde folk som regel skulle ha det til å være enkelt jeg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er forskjellen på ex.phil og ex.fac?

Anonym poster: 433d0a7c4f8ec416f9f6cab86e464e81

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...