AnonymBruker Skrevet 3. januar 2013 #1 Skrevet 3. januar 2013 Hvem her har i likhet med meg kjøpt noe greier på impuls som man egentlig kanskje ikke ville ha bruk for, men der og da tenkte ut argumenter til å bruke? Feks har jeg kjøpt klær fordi de så flotte ut på andre, men fant så ut at det ikke var min stil og så ikke bra ut på meg. 500kr rett i dass, plagget ble liggende i skapet og aldri tatt ut. Jeg har lyst til å starte en litt rar tråd, nemlig at man må argumentere her i tråden for det man vil kjøpe, som man ikke trenger, og som man er usikker på om man egentlig har bruk for. Kanskje man ombestemmer seg og finner ut her at man ikke trenger akkurat det plagget eller den tingen, og sparer pengene. Hvem er med..? Anonym poster: 2a6b5153c45f3e211f05ae6f384e7fd0
Gjest Wei Wei Skrevet 3. januar 2013 #2 Skrevet 3. januar 2013 Jeg tror det blir vanskelig med denne tråden. Meningen med impulskjøp er jo at man handler impulsivt, altså raskt. Det er ikke noe man planlegger eller vurderer på forhånd og har dermed tid til å skrive her... Jeg ser poenge ditt. Når jeg ønsker å kjøpe noe men er nesten sikker på at jeg ikke trenger tingen, så skriver jeg bare for og imot lister og ser hvilken blir lengst.
Cupcake92 Skrevet 3. januar 2013 #3 Skrevet 3. januar 2013 Ja, blir vanskelig å skrive her når det kommer til impulskjøp. Kjøper det jo alltid uten å ha planlagt det. Bare finner noe.. Heldigvis har jeg en søster som elsker mine impulskjøp, så hun får masse fine gaver :-)
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2013 #4 Skrevet 3. januar 2013 Er det ikke noe som heter StopShop på Facebook eller noe. Kanskje litt ekstremt, men masse inspirasjon og tips til hvordan man kan kutte ut shopping. Anonym poster: d5f6072c923472d45dd301fb49931d55
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2013 #5 Skrevet 3. januar 2013 Du må bestemme deg for at hver gang du finner noe du vurderer å kjøpe (som ikke var planlagt på forhånd), så IKKE KJØP DET. Si til deg selv "hvis jeg finner ut i morgen at jeg fortsatt trenger det, så kjøper jeg det". Ofte vil du revurdere og finne ut at du ikke trenger det. Ved feks klær kan du ta bilde av deg selv i prøverommet og så vurdere på nytt når du er hjemme. For min del funker det bra å nesten aldri kjøpe ting som ikke er planlagte på forhånd. Alltid bra med litt betenkningstid så blir kjøpene bedre. Anonym poster: 8263ffa10ff1563de06a2d8fa69b59e3 1
Xstrella Skrevet 3. januar 2013 #6 Skrevet 3. januar 2013 Ja kjenner meg igjen. Kjøpte en stygg julepynt greie på europris før jul, hang den opp og tok den ned. Nå ligger den pakket ned i eska og kommer aldri opp igjen.Kostet bare 99 kr, men det blir mye slikt. Så mye tull jeg kjøper som aldri blir brukt.
Kaisamaia Skrevet 3. januar 2013 #7 Skrevet 3. januar 2013 Ts mener jo at man skal argumentere her ETTER at man har bestemt seg for ikke å kjøpe tingen den dagen... hvis man fortsatt vil ha den. Det må vel gå an
Drizzt Skrevet 4. januar 2013 #8 Skrevet 4. januar 2013 Her er mine råd: Ikke gå inn i en butikk uten å ha bestemt på forhånd akkurat hva du skal kjøpe. Aldri gå inn bare for å se eller fordi det står store plakater med SALG på. Lukk øynene og fortsett å gå videre. Kjøper dere mange sko, klær og smykker helt impulsivt, unngå butikker som selger dette. Kjøper dere mange interiørgreier, pynteting, osv, unngå butikker som selger dette. Når dere ikke ser det, blir det ingenting som frister dere. Kast alt uadressert reklame fra forskjellige butikker dere får tak i og gjerne sett en Nei, takk klistremerke på postkassen Begynn å spare istedet. Spar til noe stort og fint, dyrt og eksklusivt, noe dere virkelig ønsker dere. Vet man at man sparer til noe som er viktig, blir det mindre fristende å kaste penger for ting som ikke er det. Søk hjelp. La bankkortet ligge hjemme, gå ut med kontanter. Da har man lettere oversikt over forbruk, hvor mye og hva man bruker penger til.
ninuska_ Skrevet 4. januar 2013 #9 Skrevet 4. januar 2013 Jeg har blitt mye flinkere på dette etter at jeg satt meg et mål om å spare til bolig. Jeg går gjerne ut og prøver ting - men jeg spør meg selv hver gang: Er det bedre å sette over disse pengene til sparekontoen, trenger jeg virkelig plagget? Veldig ofte får jeg mer glede av å overføre de pengene til kontoen min enn å komme hjem med nye ting. Selv om det bare er snakk om småpenger - det blir mye med noen kr her og der. Evt: hvis denne tråden dukker opp i tankene når man er ute og handler - da er det et hint om at man ikke trenger det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå